Mówi: | Agnieszka Sałek |
Funkcja: | dyrektor ds. handlowych |
Firma: | QSL Polska |
Restauratorzy coraz częściej decydują się na współpracę z firmami logistycznymi. Pozwala im to skupić się na podstawowej działalności
Branża gastronomiczna rozwija współpracę z logistyką. Pozwala to restauratorom zoptymalizować czas i koszty dostaw oraz skupić się na podstawowej działalności, ponieważ to firma logistyczna dba o bezpieczeństwo i terminowość dostaw oraz jakość produktów spożywczych. Zmiana zachowań konsumentów powoduje, że sektor gastronomiczny stabilnie się rozwija, dlatego ten trend będzie coraz bardziej wyraźny. Zwłaszcza że na taką współpracę mogą pozwolić sobie nawet drobni restauratorzy.
– Obserwujemy w ostatnich latach wyraźne zmiany w sposobie zachowania konsumentów. Polacy spędzają coraz więcej czasu w kawiarniach i restauracjach. Naturalnie pociąga to za sobą wzrost oferty na rynku gastronomicznym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Sałek, dyrektor do spraw handlowych firmy logistycznej Quick Service Logistics Polska, która świadczy usługi dla gastronomii.
Z „Raportu gastronomicznego 2016” przygotowanego przez instytut badawczy GfK wynika, że w ubiegłym roku ten rynek wzrósł o 9 proc. i osiągnął wartość blisko 32,7 mld zł. W 2016 roku liczba stałych punktów gastronomicznych zwiększyła się o 4 proc., natomiast sezonowych – o 9 proc. W sumie na polskim rynku działa obecnie około 68 tys. lokali. Najpopularniejsze wśród Polaków są pizzerie, fast foody i restauracje, a o wyborze przesądzają trzy czynniki: jakość posiłku, ceny i przyzwyczajenie.
Badanie GfK potwierdziło, że Polacy coraz częściej korzystają z oferty gastronomii. Głównym powodem są spotkania z przyjaciółmi, jednak coraz częściej konsumenci odwiedzają lokale i restauracje spontanicznie, bez szczególnej okazji. Odsetek tych, którzy zadeklarowali, że w 2016 roku przynajmniej raz odwiedzili lokal gastronomiczny, wzrósł o 8 proc. Średnia to 3,2 razy w miesiącu. Miesięczna kwota, którą konsumenci przeznaczali średnio na posiłki, wynosiła 94 zł.
Agnieszka Sałek zauważa, że trendem ostatnich lat jest coraz bliższa współpraca gastronomii z logistyką. Firmy logistyczne umożliwiają restauratorom skupienie się na ich głównym segmencie działalności, oszczędność czasu i optymalizację kosztów.
– Restaurator może się skoncentrować na swoim głównym zadaniu, czyli na przygotowywaniu interesującej oferty dla klienta finalnego. Tymczasem partner logistyczny dba o wszystko, co dzieje się na zapleczu. Ważną kwestią jest też poczucie bezpieczeństwa, bo firma logistyczna zapewnia regularne i terminowe dostawy. Dlatego restaurator jest w stanie o każdej porze zaproponować klientom dokładnie to, co ma w karcie – mówi Agnieszka Sałek.
Podstawowym wyzwaniem dla lokali gastronomicznych jest zapewnienie bezpieczeństwa i świeżości produktów spożywczych. Te muszą być przechowywane i przewożone w odpowiednich warunkach. Wyspecjalizowane firmy logistyczne są w stanie zapewnić właściwy sposób transportu żywności, zgodny ze standardami. W tym celu inwestują w rozwiązania, które pozwalają skrócić czas dostawy i rozpakowania transportu oraz kontrolować jakość produktów na etapie przewozu.
– Firmy logistyczne są przygotowane i ponoszą duże nakłady finansowe na technologie niezbędne do tego, żeby składować i transportować żywność w odpowiednich, bezpiecznych warunkach – mówi dyrektor w QSL Polska.
Współpracując z gastronomią, firma logistyczna musi utrzymywać flotę pojazdów, które umożliwiają przewóz produktów spożywczych w ściśle kontrolowanej temperaturze. Samochody dostawcze są podzielone na strefy temperaturowe podobnie jak przestrzenie magazynowe.
– Dodatkowo musimy pamiętać o zmianach klimatycznych. Wyglądając za okno, widzimy piękną, wiosenną pogodę, tymczasem jeszcze dwa lata temu o tej porze na ulicach leżał śnieg. Jakie to ma przełożenie na branżę logistyczną? Dodatkowe zabezpieczenia wykorzystywane w okresie letnim, które pozwalają na lepszą izolację samochodów transportowych, musimy wykorzystywać już teraz. Klimat to niezwykle istotny czynnik, jeśli mówimy o branży logistycznej dla gastronomii – mówi Agnieszka Sałek.
Dyrektor do spraw handlowych QSL Polska zauważa, że dynamiczny rozwój branży logistycznej w ostatnich latach przełożył się na szeroką ofertę. To sprawia, że obecnie na współpracę z partnerem logistycznym może pozwolić sobie nawet drobny restaurator. Ten trend będzie się nadal utrzymywał.
– Rosnąca świadomość wśród klientów, rosnące oczekiwania wobec oferty lokali gastronomicznych, a także zwiększająca się konkurencja na rynku będą stawiały coraz większe wymagania wobec firm logistycznych, zatem naturalną konsekwencją będzie ich dalszy rozwój na polskim rynku – mówi Agnieszka Sałek.
QSL Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Meyer Quick Service Logistics, która zarządza łańcuchem dostaw dla klientów z branży gastronomicznej. Obecnie świadczy usługi na rzecz blisko 2 tys. podmiotów w 12 krajach.
Czytaj także
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.