Newsy

Rośnie innowacyjność polskiej gospodarki. Zwiększa się też zainteresowanie naszymi produktami na rynkach zagranicznych

2014-02-05  |  06:15

Wzrost eksportu zaawansowanych technologicznie produktów, który miał miejsce w ostatnim roku, pokazuje, że rośnie innowacyjność polskiej gospodarki. Choć blisko 80 proc. importerów i eksporterów widzi dla siebie więcej szans niż zagrożeń w nadchodzącym roku, wciąż mają wiele obaw, szczególnie związanych ze spadkiem zamówień i wahaniami kursów walut.

 – Główne zagrożenia firmy widzą przede wszystkim w obniżeniu liczby zamówień, w zmniejszeniu popytu na ich produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Radosław Jarema, dyrektor zarządzający instytucji płatniczej Akcenta w Polsce. – Dużym zagrożeniem są też wahania kursów walut, to że będą się one kształtowały nie w taki sposób, jaki wynika z obliczeń tych importerów i eksporterów. A trzecim, najważniejszym zagrożeniem, które widzą, jest wzrost kosztów pracy.

Badania firmy Akcenta pokazują, że mniejszego popytu obawia się co drugi polski przedsiębiorca handlujący z zagranicą, a nieprzewidzianych wahań kursowych – co trzeci. Jedna czwarta firm boi się wzrostu kosztów pracy, przy czym obawy te są silniejsze wśród eksporterów (31 proc.) niż wśród importerów (22,3 proc.). 

W ciągu ostatniego roku obroty polskich przedsiębiorców w handlu zagranicznym wzrosły o 13 proc. Co najważniejsze rośnie również eksport bardziej zaawansowanych technologicznie towarów.

 – Wzrost eksportu polskiej żywności był dwa razy większy niż średnia krajowa wzrostu eksportu. Drugą gałęzią jest przemysł chemiczny. I pojawia się także przemysł elektromaszynowy, który jest na trzecim miejscu – wymienia dyrektor zarządzający firmy Akcenta. – Zaczyna wzrastać eksport, handel zagraniczny firm, które zajmują się produktami techniki wysokozaawansowanej, także widać, że innowacyjność gospodarki rośnie.

Blisko trzy czwarte polskich eksporterów i importerów patrzy w przyszłość z optymizmem. Oznacza to, że aż 40 proc. z nich oczekuje zwiększenia swoich zysków wobec ubiegłego roku, a 30 proc. ocenia, że będą one na porównywalnym poziomie.

 – Te dane potwierdzają wzrost obrotów naszych klientów, który był za ostatnie dwa kwartały wyższy w porównaniu do analogicznego okresu 2012 roku o 21 proc – dodaje Radosław Jarema.

Jak wynika z badania „Plany i nastroje importerów i eksporterów” instytucji płatniczej Akcenta – najbardziej optymistyczni są właściciele dużych przedsiębiorstw, którzy mają partnerów handlowych na rynku niemieckim, będącym głównym motorem polskiego eksportu. Poprawy oczekują też kontrahenci, którzy prowadzą wymianę handlową z europejskimi krajami, ale spoza strefy euro oraz z partnerami z rynków wschodzących, m.in. z Afryki czy Półwyspu Arabskiego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.