Mówi: | Konrad Ozdowy |
Funkcja: | ekspert ds. innowacji |
Firma: | PKO Bank Polski |
Start-upy aktywnie włączają się w walkę ze zmianami klimatycznymi. Branża climate tech rośnie w siłę
W Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej pojawia się coraz więcej start-upów z branży climate tech, które wspierają walkę ze zmianami klimatycznymi. Zajmują się m.in. alternatywnymi źródłami energii, recyklingiem, dostępem do wody, agritechem czy kwestiami związanymi z odpowiedzialną konsumpcją. Są też coraz istotniejszą częścią rynku venture capital. – Projektów climate-techowych jest coraz więcej, ale one dopiero się rozwijają. Nie ma jeszcze zbyt wielu start-upów, które byłyby faktycznie działającymi, dochodowymi firmami. Stąd potrzebna nam współpraca akceleracyjna – zauważa Konrad Ozdowy, ekspert ds. innowacji w PKO Banku Polskim.
W ramach programu akceleracyjnego Poland ClimAccelerator PKO BP i Accelpoint wybrały 12 start-upów z obszaru greentech, które wspólnie z bankiem będą rozwijać swoje produkty.
– Obszar climate tech mocno się rozwija. Zgłoszeń była ponad setka i nie były to tylko polskie start-upy. Natomiast wszystkie te projekty są ciekawe, zaawansowane, mocno różnorodne, bo climate tech łączy się z ESG, kwestiami środowiskowymi. Początkowo kojarzy się pewnie z kalkulatorami śladu węglowego, ale to nie jest tylko to. Widzimy tu faktycznie dużą różnorodność – mówi agencji Newseria Biznes Konrad Ozdowy.
Wśród zgłoszonych do programu pomysłów były m.in.: pozyskiwanie czystej energii, szeroko pojęte zwiększanie efektywności energetycznej, zielony transport, czysty przemysł, zarządzanie i oczyszczanie wody, green finance, usprawnienia w rolnictwie czy dekarbonizacja. Wiele było start-upów, które wspierają redukcję gazów cieplarnianych poprzez wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych do mierzenia i raportowania. Istotna część zgłoszeń dotyczyła także wdrożenia w firmach idei zero waste.
– Start-upy mogą odegrać ogromną rolę w walce ze zmianami klimatycznymi, zaczynając od edukacyjnej, która tak naprawdę może być najważniejsza, a po drugie, na pewno technologiczną. Mówi się teraz, jak technologia może wpłynąć na naprawę świata, na naprawę tej ekologicznej części świata. Współpracujemy ze start-upami czy to dla rolników, czy to dla liczenia śladu węglowego, czy to dla edukacji naszych pracowników, czy dostarczenia usług dla naszych klientów, żeby byli bardziej ekologiczni – wymienia Konrad Ozdowy.
Jak pokazuje ubiegłoroczne opracowanie PFR i Dealroomu („Start-upy i ekologia. Jakie zielone rozwiązania tworzą polskie firmy technologiczne?”), Polska jest wschodzącym rynkiem ekotech w Europie Środkowo-Wschodniej. Aż 43 proc. start-upów z regionu CEE, które pracują nad rozwiązaniami mającymi redukować efekty zmian klimatu, ma swoją siedzibę właśnie w Polsce. Ich projekty są bardzo szerokie i skupiają się m.in. na alternatywnych źródłach energii, recyklingu, rozwiązaniach z zakresu ekonomii współdzielenia czy kwestiach odpowiedzialnej konsumpcji.
– Z naszych analiz wynika, że jednym z głównych tematów climate-techowych są dzisiaj rozwiązania agritech – mówi ekspert PKO BP. – To są start-upy, które zamykają obieg, skracają łańcuchy dostaw, zajmują się konwersją odpadów rolniczych na naturalne nawozy, tworzą farmy wertykalne i różnego rodzaju systemy do zarządzania uprawami, przy czym mówimy tu raczej nie o małych ogródkach, ale dużych, kilkusethektarowych uprawach czy hodowlach liczących np. kilkaset krów. Dziś technologia może usprawnić procesy w tym obszarze, wygenerować większą oszczędność w zużyciu wody czy innych elementów związanych ze śladem węglowym.
Inwestycje w climate tech są coraz istotniejszą częścią rynku venture capital. Według ubiegłorocznej analizy firmy doradczej PwC w ciągu ostatnich lat inwestycje w technologie klimatyczne w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosły aż 50-krotnie – z 10,6 mln dol. w 2013 roku do 398 mln dol. w 2020 roku i ponad 502 mln dol. w samym tylko pierwszym półroczu 2021 roku.
– Cały obszar climate tech i ESG jest dzisiaj bardzo istotny dla funduszy inwestycyjnych – podkreśla Konrad Ozdowy. – To jest też przedmiot coraz większego zainteresowania naszego funduszu inwestycyjnego, PKO VC, który inwestuje w start-upy na etapie late seed seria A, czyli już rozwinięte, z przychodami. Zwracamy uwagę również na start-upy climate-techowe. Mamy nawet jedną inwestycję w estoński start-up z tego obszaru.
W grudniu 2022 roku PKO VC i holenderski fundusz Eneco Ventures zainwestowały 2,5 mln euro w estoński start-up Fusebox, który dostarcza oprogramowanie optymalizujące zużycie energii. Automatycznie zmniejsza to zużycie w zależności od dostępności i ceny energii. Dzięki temu pozwala uniknąć przeciążeń w sieci, chroniąc przed blackoutami, i efektywnie zarządzać magazynami energii.
Jednym z czynników napędzających rozwój branży climate tech jest unijna polityka klimatyczna, która zmierza do osiągnięcia w 2050 roku zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych netto, a do 2030 roku – obniżenia ich o 55 proc. Transformacja energetyczna nie obędzie się jednak bez zastosowania nowych technologii. Dlatego też – jak wskazuje Polski Fundusz Rozwoju – rozwój rodzimych firm technologicznych i ich znaczący udział na rynku OZE będzie ważną miarą sukcesu tej transformacji w Polsce.
– To jest temat świeży. Projektów climate-techowych jest coraz więcej, ale one dopiero się rozwijają. Porównując je do fintechów czy projektów e-commerce’owych, widać też, że nie ma jeszcze zbyt wielu takich start-upów, które byłyby już faktycznie działającymi, dochodowymi firmami. Stąd potrzebna nam współpraca akceleracyjna, natomiast takie pomysły i projekty są bardzo potrzebne w dzisiejszym świecie – mówi ekspert PKO BP.
O roli start-upów w walce ze zmianami klimatycznymi i obecnej kondycji sektora climate tech eksperci debatowali podczas jednego z ostatnich wydarzeń w ramach Thursday Gathering. To cykliczne spotkania społeczności innowatorów, które stanowią dobrą okazję do omówienia najważniejszych trendów społecznych, biznesowych i technologicznych, a także do nawiązania sieci kontaktów. Organizatorami wydarzeń w warszawskim Varso są Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy.
Czytaj także
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.