Newsy

Świąteczny prezent z podatkiem

2013-12-17  |  06:25
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4
  • Zwyczaj obdarowywania się upominkami z okazji Świąt Bożego narodzenia dotyczy nie tylko osób prywatnych, ale także firm. Jednak przed sprawieniem komuś prezentu trzeba wiedzieć, jak interpretuje to fiskus. Dla kontrahentów podarunek jest bowiem źródłem przychodu.

     Wszystko zależy od tego, komu przekazujemy prezent. W zasadzie odbiorców możemy podzielić na trzy kategorie. Albo przekazujemy prezent kontrahentowi, albo przekazujemy go osobie, która nie jest naszym kontrahentem, ale też nie jest jednocześnie naszym pracownikiem. I trzecia kategoria, kiedy przekazujemy prezent pracownikowi – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.

    Interpretacje podatkowe zależą właśnie od tego, do której kategorii zalicza się obdarowany. W przypadku wysyłki prezentu do kontrahenta, który również jest przedsiębiorcą, nadawca sprawami podatkowymi i rozliczaniem nie musi się interesować.

     – W tym przypadku przedsiębiorca otrzymujący prezent powinien go rozpoznać jako swój przychód z działalności gospodarczej i odpowiednio rozliczyć – tłumaczy ekspertka Tax Care.

    Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pozostałych kategorii, przy czym dla pracowników prezent może być przychodem, jeśli został zakupiony ze środków obrotowych (jako tzw. świadczenie nieodpłatne).

     – Jeżeli prezent trafi do osoby, która nie jest pracownikiem i będzie miał charakter reklamowy, to w takiej sytuacji obowiązuje zwolnienie do kwoty 200 zł. W przypadku trzeciej kategorii – pracowników – zwolnienia już nie ma. I trzeba pamiętać, że obowiązek rozliczenia, pobranie zaliczki, wystawienia później PIT 8c spoczywa na pracodawcy jako płatniku – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

    Ostrożnie należy też podchodzić do organizacji spotkań wigilijnych, szczególnie dla kontrahentów. To, czy wydatek będzie można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów, zależy od ustalenia, czy ma on związek z uzyskiwanymi przychodami. A jeśli tak, to następnie należy sprawdzić, czy nie został wymieniony w katalogu w ustawach o PIT i CIT. To lista wydatków, które nawet jeżeli mają bezpośredni wpływ na uzyskiwany przychód, nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Wigilia dla kontrahentów może być wydatkiem na reprezentację nie zaliczanym do kosztów. Prościej jest w przypadku wigilii wyłącznie dla pracowników. Jeśli spotkanie ma charakter integracyjny i wiąże się z działalnością motywacyjną, można je zaliczyć do kosztów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.