Mówi: | Artur Skiba |
Funkcja: | Dyrektor Zarządzający |
Firma: | Antal International |
Ważne są styl zarządzania i innowacyjność, mniejsze znaczenie mają pieniądze. Specjaliści i menadżerowie wybrali najlepszych pracodawców
Liczy się styl zarządzania, kultura organizacyjna, innowacyjność przedsiębiorstwa oraz stabilność zatrudnienia. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Antal International tym właśnie kierują sie specjaliści i menadżerowie poszukując nowego miejsca pracy. Wysokość wynagrodzenia, chociaż wciąż bardzo istotna, jest dopiero piątym najczęściej wymienianym przez nich warunkiem. W rankingu najbardziej pożądanych pracodawców wciąż dominują duże korporacje. Wśród nich Ikea, Google, PKO BP czy PKN Orlen.
Już po raz trzeci firma Antal International, zajmująca się rekrutacją specjalistów i menadżerów, przeprowadziła wśród nich badanie na temat najbardziej pożądanych pracodawców. Badanie obejmowało kilkanaście branż, w każdej wyróżnione zostały trzy najlepsze firmy.
Ankietowani wzorem lat ubiegłych wskazywali najczęściej na duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa, głównie sprawdzone, działające od wielu lat na rynku korporacje. Ich zdaniem to gwarancja wyższych standardów pracy, możliwości rozwoju i pozyskania nowych doświadczeń.
Najlepszym pracodawcą pośród banków, ubezpieczycieli i instytucji finansowych operujących na polskim rynku okazał się bank PKO BP, na który wskazało ponad 12 proc. ankietowanych. PKN Orlen nie miał sobie równych wśród przedsiębiorstw z sektora energetycznego, paliwowego i gazowego. Twierdzi tak co czwarty badany. Najbardziej pożądanym pracodawcą z branży budowlanej okazała się Skanska.
– W firmach typu centra usług wspólnych wygrała IKEA, zaś wśród firm IT i telekomunikacyjnych – Google – informuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Szwedzki koncern meblowy jest wymarzonym pracodawcą dla 37,5 proc. specjalistów z branży SSC/BPO. Natomiast w Google chciałby pracować co trzeci ankietowany.
Wśród liderów rankingów Antal International znalazły się jeszcze m.in. takie firmy, jak Kraft Foods, Philips Polska, Novartis Poland, Unilever i KGHM Polska Miedź.
– Są to firmy, które, z jednej, strony cieszą się dużą innowacyjnością, co bardzo często ma duże znaczenie dla kandydatów, a z drugiej strony, dbają o pracowników – komentuje wyniki badań Artur Skiba.
Największe znaczenie ma dla potencjalnych pracowników sposób zarządzania firmą, stabilność zatrudnienia czy możliwość rozwoju, np. dzięki szkoleniom, w nowym miejscu pracy. Na każdy z tych czynników wskazuje ok. 60 proc. specjalistów i menadżerów.
– Z roku na rok spada znaczenie wynagrodzenia, które mogłoby się wydawać najważniejszym czynnikiem, decydującym o tym, czy chcemy zmienić pracę czy nie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Antal International.
Równie istotne dla pracowników okazują się być dodatkowe benefity. Wśród nich najważniejsza jest opieka medyczna, na którą wskazało 43 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują wciąż służbowy laptop i telefon (37,4 proc.), karta fitness (35,9 proc.), ubezpieczenie na życie (30,2 proc) i służbowy samochód. (28,5 proc.).
– Ważny jest tzw. employer branding, czyli to, jak firma kojarzy się ewentualnym nowym pracownikom na rynku – podkreśla dyrektor zarządzający Antal International. – To są nierzadko działania wieloletnie, które polegają na uczestnictwie w różnego rodzaju akcjach, wolontariacie, ale również uczestnictwo w różnego rodzaju targach.
Chociaż – jak pokazują wyniki badania – targi pracy jako źródło wiedzy o potencjalnym pracodawcy systematycznie tracą na znaczeniu. Tylko dla niespełna 2,5 proc. ankietowanych stanowią one okazję do zdobycia cennych informacji. W porównaniu z badaniem z sierpnia 2011 roku jest to wynik aż o 27 proc. gorszy.
W tym samym czasie wzrosła ranga mediów i internetu (o 35 proc.). Informacji w sieci szuka już blisko 42 proc. ankietowanych. Coraz częściej zaglądają w tym celu na portale społecznościowe i fora internetowe.
– Bazujemy również na referencjach, na opinii wśród znajomych, wśród obecnych, jak i byłych pracowników danej firmy, z której spodziewamy się ewentualnej oferty – zauważa Artur Skiba, dodając, że w ten sposób informacji szuka 35 proc. uczestników badania.
Dlatego, jak podkreślają eksperci, tak ważna jest nie tylko odpowiednia komunikacja zewnętrzna, ale także wewnątrz firmy.
Czytaj także
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.