Newsy

Za dwa lata liczba przesyłek wzrośnie do ponad 400 mln sztuk rocznie, a wartość rynku paczek kurierskich sięgnie 6,4 mld zł

2016-09-23  |  06:50
Mówi:Radosław Owczarczyk
Funkcja:kierownik projektu
Firma:Pakersi
  • MP4
  • W latach 2016-2018 wzrost przychodów rynku KEP (rynek przesyłek Kurierskich, Ekspresowych i Paczkowych) będzie na poziomie 12 proc. rok do roku, a wartość rynku w roku 2018 sięgnie 6,4 mld zł. – wynika z raportu PwC „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 r.”. Taki wzrost będzie możliwy dzięki rozwojowi branży e-commerce oraz wzrostowi eksportu.

    W roku 2015 Polacy nadali o 88 proc. więcej przesyłek niż w latach ubiegłych, dzięki czemu wartość rynku KEP sięgnęła 4,6 mld zł. Rozwinął się też rynek przesyłem e-commerce do krajów sąsiednich: Czech, Słowacji i Niemiec.

    Obecnie branża KEP ma się świetnie i nic nie zapowiada, żeby miało się to zmienić. Zakładamy, że w 2018 roku liczba przesyłek z 313 mln dotychczas wzrośnie aż do ponad 400 mln w skali roku. Władze państwa, jak i Unia Europejska przychylna klientom oraz firmom prowadzącym ten typ sprzedaży, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rynek cały czas się rozwijał i przesyłki coraz szybciej i lepiej trafiały do odbiorców – powiedział agencji Newseria Radosław Owczarczyk, kierownik projektu w firmie kurierskiej Pakersi.pl.

    Rok 2015 okazał się przełomowym dla usług KEP. Pojawiły się nowe strategie głównych firm kurierskich, a przesyłki międzynarodowe zaczęły dominować nad krajowymi. Rynek kurierski obsługiwany jest nie tylko przez międzynarodowe korporacje, ale także prężnie działające, lokalne sieci kurierskie (np. Pakersi, K-EX). Najlepszym źródłem zysków dla KEP w 2015 r. był segment B2B, czyli nadań między firmami. Stanowił 45,4 proc. wolumenu tego rynku, generując 55,3 proc. przychodów. 

    Konsolidacja największych firm kurierskich na polskim rynku doprowadziła do ujednolicenia wszystkich zasad dotyczących reklamacji, wysyłek oraz zwrotów przesyłek. Dlatego też klienci indywidualni otworzyli się na przesyłki kurierskie, dzięki czemu branża cały czas jest w fazie rozwoju. W latach poprzednich klienci mocno naciskali na firmy kurierskie jeżeli chodzi o ceny przesyłek. W tym roku zauważyliśmy znaczącą poprawę, klienci zaczęli stawiać bardziej nacisk na jakość usług niż na cenę – dodaje Owczarczyk.

    Olbrzymie znacznie dla rynku usług kurierskich ma również rozwój branży e-commerce. Decyzje zakupowe Polaków ułatwiły jednolite zasady dotyczące kupowania, zwrotu i reklamowania towarów, obowiązujące we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Rosnąca sprzedaż online, krajowa i zagraniczna, to jeszcze lepsza sytuacja w sektorze KEP.

    Pewnym ryzykiem dla rozwoju rynku KEP są czynniki zewnętrzne, takie jak możliwy rozpad Unii Europejskiej czy wahania cen paliw, które podniosłyby ceny. W negatywnym scenariuszu sieci podzielą między siebie rosnący rynek, a pojedyncze punkty kurierskie mogą nie przetrwać.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.