Newsy

Zapotrzebowanie polskich firm na technologie informatyczne jedno z największych na świecie

2013-10-31  |  06:35

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują technologie informatyczne i narzędzia analityczne do usprawnienia działalności. W latach 90. najbardziej innowacyjne były sektory bankowy, ubezpieczeniowy i telekomunikacyjny, teraz informatyzacja postępuje we wszystkich branżach. Inwestycja w system analityczny może zwrócić się już po kilku miesiącach.

 – Wśród polskich przedsiębiorców obserwujemy w Polsce jeden z najwyższych wzrostów zapotrzebowania na technologie informatyczne spośród wszystkich krajów świata. Polski klient potrzebuje technologii informatycznej. W przeszłości mieliśmy trochę do nadgonienia, a dzisiaj jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o innowacje, o to, co z informatyki umiemy zastosować dla biznesu, dla rozwoju firm – zaznacza Alicja Wiecka, dyrektorka zarządzająca SAS Institute.

Według niej, już od początku transformacji gospodarczej polscy przedsiębiorcy chętnie inwestowali w nowoczesne technologie i informatyzowali swoją działalność. Na początku dotyczyło to głównie bankowości, ubezpieczeń oraz sektora telekomunikacyjnego, ale teraz w procesie biorą udział także inne branże.

Obecnie najbardziej zinformatyzowane branże to sektor energetyczny, handlu detalicznego, a także duże firmy z innych obszarów gospodarki. Do SAS Institute, który jest jedną z największych spółek z zakresu analityki i dostawcą oprogramowania informatycznego dla przedsiębiorców, zgłaszają się także firmy z zupełnie odmiennych sektorów.

 – Skontaktował się z nami jeden z producentów autobusów, który ma pomysł na to, jak zoptymalizować zapasy swoich części rozmieszczonych w całym kraju, żeby można było szybko usuwać awarie autobusów i do tego chce używać programu informatycznego. Chce w ten sposób analizować, ile ma  przechowywać towaru, który będzie użyteczny jako części zapasowe do bieżącej obsługi w ramach umów gwarancyjnych, które ma ze swoimi odbiorcami – wyjaśnia Alicja Wiecka w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Dodaje, że inwestycja w tzw. informację zarządczą bardzo szybko się zwraca. Nawet przedsiębiorcy o niewielkim budżecie i ograniczonych planach inwestycyjnych mogą w ten sposób zaoszczędzić lub zwiększyć swoje przychody.

 – Mamy klientów, którzy mówią, że w ciągu czterech miesięcy zwrócił im się całkowity koszt wykonania tego systemu, a następne miesiące już pracują na jego przychody, na optymalizację i większą efektywność jego działalności – zapewnia Wiecka.

Dodaje, że największym wyzwaniem dla przedsiębiorców jest nie technologia, lecz znalezienie odpowiednich ludzi, którzy wdrożą innowacje w zakresie analityki biznesowej. Muszą oni dobrze rozumieć znaczenie analizy danych dla efektywnego zarządzania spółką.

Na przeszkodzie stoi też obecne prawo zamówień publicznych. Ponieważ preferuje ono wykonawców oferujących niską cenę za usługi i produkty, nie zachęca przedsiębiorców do inwestycji w informację zarządczą. Poprawiłoby to wprawdzie efektywność pracy i dało przyszłe oszczędności, ale z uwagi na koszty mogłoby uniemożliwić zwycięstwo w przetargu.

 – Rola informatyki naprawdę rośnie i bardzo cieszy, że polskie firmy widzą zastosowanie informatyki właśnie do oszczędzania, do optymalizowania wydatków i do bardzo znacznego powiększania przychodów – podsumowuje Wiecka. – Informacja zarządcza pozwala w sposób strategiczny, w sposób bardzo zwięzły i ogólny zobaczyć i sprawdzić, co się dzieje w przedsiębiorstwie, pozwala oprogramować procesy tak, żeby były optymalne i efektywne. Pozwala odpowiednio wydać pieniądze, żeby można było dostosować wydatki do potencjalnych korzyści.

Sas Institute Polska został nagrodzony przez miesięcznik "Home&Market" dla Najlepszego Partnera w Biznesie. Nagrodę przyznano za innowacyjne wdrożenia zaawansowanych rozwiązań, które pozwalają podnosić efektywność operacyjną i finansową firm i instytucji publicznych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.