Mówi: | Vlad Ardeleanu, dyrektor generalny Superbet Romania Aleš Dobeš, prezes zarządu Superbet Zakłady Bukmacherskie Jerzy Dudek, ambasador marki Superbet w Polsce |
Zmiany w ustawie hazardowej poprawiły wyniki legalnych bukmacherów o kilkaset procent. Do Polski wkracza największy gracz z rumuńskiego rynku
Ostatnia nowelizacja ustawy hazardowej spowodowała zmniejszenie szarej strefy i przejęcie dużej części rynku przez legalnie działających bukmacherów. Wzrost względem ubiegłego roku sięga nawet 250 proc. Zachęciło to do wejścia na polski rynek największego, rumuńskiego bukmachera. Superbet oficjalnie rozpoczął działalność w tym tygodniu i w krótkim czasie chce pozyskać blisko 100 tys. aktywnych graczy. Sukces w Polsce ma być dla spółki przepustką do ekspansji na kolejne rynki środkowoeuropejskie.
– Efektem ostatnich zmian w prawie i wycofania się bet365 z polskiego rynku jest zwiększenie liczby zakładów u legalnych operatorów. Szacujemy, że w tej chwili wzrost na przejętych zakładach wzajemnych oscyluje w granicach 200–250 proc. względem ubiegłego roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleš Dobeš, prezes zarządu Superbet Zakłady Bukmacherskie.
Nowelizacja ustawy hazardowej miała za zadanie ograniczyć szarą strefę i chronić graczy, a przy tym zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Większość jej zapisów weszła w życie z początkiem kwietnia tego roku. Trzy miesiące później zaczęły obowiązywać pozostałe jej przepisy, które dotyczą blokowania dostępu do domen hazardowych zarejestrowanych poza Polską, nielegalnych bukmacherów i kasyn działających online.
Od tego momentu dostawcy internetu pod karą grzywny do 250 tys. zł mają obowiązek blokowania takich stron w sieci. Blokada następuje w oparciu o ogólnodostępny rejestr nielegalnych serwisów hazardowych, który prowadzi Ministerstwo Finansów (Rejestr Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnych z Ustawą). Przepisy dotyczą też operatorów płatności, którzy pod groźbą kary finansowej muszą blokować możliwość dokonywania transakcji na rzecz nielegalnych domen hazardowych.
– To istotna zmiana na tym rynku. Państwo przejęło się sytuacją, w której 90 proc. zakładów online jest zawieranych w szarej strefie, i wprowadziło przepisy, które już wcześniej zaadaptowały inne kraje UE. Bardzo dobrze, że wprowadzono możliwość blokowania adresów IP i przelewów finansowych nielegalnych operatorów. Kombinacja tych dwóch elementów spowodowała, że część operatorów sama zdecydowała się odejść z tego rynku już w marcu, część została zmuszona do wycofania się przez państwo – mówi Aleš Dobeš.
Celem nowelizacji było ograniczenie szarej strefy i zwiększenie wpływów do budżetu państwa. Zmiana przepisów miała skłonić internetowych graczy do korzystania tylko z legalnej oferty. Zanim jeszcze weszła w życie nowelizacja ustawy hazardowej skłoniła do wycofania się z Polski wielu globalnych marek bukmacherskich. W marcu tego roku zdecydował się na to bet365 (jeden z największych na świecie e-bukmacherów), a w jego ślady poszło kilkunastu innych graczy.
Prezes Superbet w Polsce zauważa, że to spowodowało przejęcie dużej części rynku przez legalnie działających operatorów i zmniejszenie szarej strefy. W tej chwili w Polsce działa siedmiu legalnych bukmacherów online. Jednak w sumie obsługują oni zaledwie ok. 10 proc. całego rynku (biorąc pod uwagę obroty), którego wartość szacowana jest na około 5 mld zł.
– Opierając się na wyliczeniach Roland Berger oraz Deloitte, wielkość offshore’owego rynku jest szacowana na poziomie 7 mld zł. Biorąc pod uwagę biznes regulowany w wysokości ok. 1,2 mld zł i przeliczając to na polskie warunki, myślę, że w tej chwili wartość tutejszego rynku jest na pograniczu 4–5 mld zł –mówi Aleš Dobeš.
– Polski rynek bukmacherski cały czas się rozwija. Produkty i oferta są zaawansowane, a standardy wyśrubowane. Dodatkowo rynek jest bardzo ściśle uregulowany, co odbieramy pozytywnie. To oznacza, że jeżeli robi się wszystko zgodnie z prawem, to zyskuje się bardzo solidne podstawy, na których można budować biznes. Restrykcyjne, ale zarazem przejrzyste uregulowania prawne to pozytywna rzecz. Taką sytuację mamy w Rumunii i w Polsce. Wierzymy, że na tym fundamencie możemy się rozwijać i rosnąć – dodaje Vlad Ardeleanu, dyrektor generalny Superbet Romania.
Superbet jest największym w Rumunii bukmacherem, który w tym tygodniu oficjalnie wkroczył na polski rynek. Chce tu pozyskać około 100 tys. aktywnych graczy i jeszcze przed końcem tego roku otworzyć ok. 50 punktów przyjmowania zakładów. Do mistrzostw świata w piłce nożnej w 2018 roku ma ich być już około setki. W drugiej połowie przyszłego roku spółka chce uruchomić zakłady online.
– Chcemy przenieść na polski rynek doświadczenie, które nasi udziałowcy zyskali w Rumunii. Głównie chodzi o atrakcyjność i lokalizację punktów, opiekę nad klientami i stabilność oferty. Będziemy rozwijać nowe produkty, mamy zespół w Anglii, który pracuje nad nową platformą – to rozwiązanie chcielibyśmy w przyszłości stuprocentowo adaptować na biznes online. Będziemy o to wnioskować tak jak w przypadku retail – zapowiada Aleš Dobeš.
Największy w Rumunii bukmacher na początku zaoferuje graczom tę samą ofertę, która sprawdziła się wcześniej na rodzimym rynku. Sukces w Polsce ma stanowić dla bukmachera przepustkę do ekspansji do innych krajów środkowej Europy.
– Polska to nie jest przypadkowy wybór dla Superbet. To część długoterminowej strategii. Z Rumunii chcemy wyjść na rynek środkowoeuropejski. W ramach tej strategii wybraliśmy Polskę, bo jest w tym regionie najważniejszym rynkiem, na który możemy wyeksportować naszą ofertę z Rumunii. Jeżeli powiedzie nam się w Polsce, gdzie obowiązują najwyższe standardy, to uda nam się odnieść sukces na wszystkich innych rynkach środkowoeuropejskich – mówi Vlad Ardeleanu, dyrektor Superbet Romania.
Ambasadorem Superbet na polskim rynku został Jerzy Dudek. Były bramkarz Realu Madryt ocenia, że zakłady bukmacherskie cieszą się niesłabnącą popularnością, a Polacy coraz bardziej lubią się zakładać i przewidywać wyniki. Kluczem do wygranej jest zarówno śledzenie sportowych tabel, jak i zdrowy rozsądek.
– Bardzo często chcąc kogoś przekonać do swojej racji, po prostu się z nim zakładamy. W Polsce, tak jak w innych krajach, szczególnie w Anglii, gdzie kibice są szaleni na tym punkcie, jest to częścią kultury i cieszy się popularnością. Klucz do sukcesu to śledzić, co się dzieje, przewidywać, analizować i obstawiać ze szczęściem, ale też zachować do tego trochę dystansu i nie dać się zwariować – mówi Jerzy Dudek.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-16: Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-15: Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.