Newsy

ZUS powołuje doradców ds. ulg i umorzeń. To pomoc dla przedsiębiorców, którzy mają zaległości w składkach na ubezpieczenia społeczne

2015-11-24  |  06:50

W tym roku do ZUS wpłynęło ponad 37 tys. wniosków o rozłożenie należności na raty. Bez rozpoznania pozostawiono ok. 40 proc., m.in. ze względu na nieprawidłowości w dokumentacji. Aby ograniczyć liczbę błędnych wniosków, ZUS od przyszłego roku wesprze przedsiębiorców poprzez doradców ds. ulg i umorzeń. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskażą oni najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań. Z pomocy będzie można skorzystać nie tylko w oddziałach, lecz także zdalnie.

Doradcy ds. ulg i umorzeń to nowa usługa uruchamiana w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w przyszłym roku. To pomocna dłoń dla klientów, którzy mają kłopoty finansowe i z tego tytułu nie opłacali składki na ubezpieczenie społeczne. Doradca jest osobą, która pomoże im zawnioskować o układ ratalny, przeprowadzi przez cały proces aplikowania i będzie służyć pomocą także w trakcie realizacji układu ratalnego – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agata Wiśniewska-Półtorak, dyrektor Departamentu Realizacji Dochodów w ZUS.

Dzięki doradcy więcej należności może być objętych dobrowolnymi formami spłaty, a efektywność rozpatrywania spraw o udzielenie ulgi ma wzrosnąć. ZUS liczy, że skróceniu ulegnie czas podjęcia rozstrzygnięcia od momentu złożenia przez dłużnika wniosku do udzielenia ulgi.

Z danych ZUS wynika, że do końca III kw. tego roku wpłynęło ponad 37,5 tys. wniosków, z czego pozytywnie rozpatrzono 57 proc., zaś negatywnie 2,8 proc. Bez rozpoznania pozostawiono 40 proc. wniosków, co czwarty z przyczyn niezależnych od Zakładu. Nieuregulowanie składek bieżących i należności niepodlegających uldze, czyli finansowanych przez ubezpieczonego, było przyczyną nierozpatrzenia 20 proc. wniosków.

Z usługi doradcy może skorzystać nie tylko każdy przedsiębiorca, który ma kłopoty finansowe i zadłużenia z tytułu składek, lecz także ci, którzy wiedzą, że w najbliższym czasie nie będą mieli środków na bieżące opłacanie składek. Już wtedy powinni się kontaktować z naszymi doradcami. Część zadłużenia oczywiście może nie zostać spłacona, jeśli klient w ogóle nie ma środków. Zależy nam na tym, żeby zadłużenie było spłacane dobrowolnie w ramach układu ratalnego, który jest dostosowywany do możliwości płatniczych klienta – wskazuje Wiśniewska-Półtorak.

Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskaże najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań – układ warunkowy czy zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Pracownik ma wspierać klientów na etapie kompletowania wniosku, wskaże zakres wymaganej dokumentacji, objaśni też aktualne druki i formularze oraz pomoże przy wypełnieniu oświadczeń niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

W momencie zgłaszania się klienta uzyskane dane będą weryfikowane z tymi, które ZUS już posiada.

Przedsiębiorca może wnioskować o układ ratalny w momencie, kiedy ma zadłużenie. Może też wnioskować o odroczenie terminu płatności, kiedy nie ma jeszcze zadłużenia, ale wie, że nie jest w stanie zapłacić najbliższej składki. Osoby, które opłacają składki same za siebie i nie mają środków finansowych, mogą wnioskować o umorzenie należności. Są to jednak sytuacje sporadyczne, ponieważ kwestia umorzenia należności w przypadku takich osób ma przełożenie na prawo do jego świadczeń – tłumaczy Wiśniewska-Półtorak.

Wskazówki doradców mogą być bardzo pomocne. Część klientów nie wie, które składki podlegają umorzeniu, a od grudnia wejdzie w życie zmiana ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która te zasady zmieni. Obecnie nie można rozkładać na raty składek finansowanych przez ubezpieczonych, którzy nie są płatnikami składek. Nowe przepisy umożliwią odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty składek finansowanych również przez takich ubezpieczonych.

Ekspertka ZUS podkreśla, że aby skorzystać z pomocy doradców, nie trzeba odwiedzać placówki ZUS.

Można to zrobić również zdalnie, czyli mailowo lub telefonicznie, albo po prostu skorzystać z komunikatorów, takich jak chat. Wówczas bezpośrednio, ale już u siebie w domu ma się łączność z doradcą, który przeprowadzi przez cały proces, podpowie, jak zawnioskować o układ ratalny, czy klient ma szansę, żeby z niego skorzystać – tłumaczy Agata Wiśniewska-Półtorak. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.