Newsy

Związek Polskiego Leasingu: rosną inwestycje polskich firm w maszyny i urządzenia

2014-08-05  |  06:30
Mówi:Andrzej Sugajski
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4
  • Polskie firmy wyleasingowały w I półroczu 2014 roku maszyny i urządzenia warte niemal 6,5 mld zł. To prawie o jedną czwartą więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Na tak poważny wzrost inwestycji istotny wpływ ma wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, odbicie w budownictwie i pozyskiwane środki unijne dla sektora rolniczego  ocenia Związek Polskiego Leasingu.

    Wartość wszystkich zawartych w I połowie 2014 roku transakcji leasingowych przekroczyła 21 mld zł, co oznacza 30-proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Tak dobrych wyników branża w Polsce nie miała nigdy w historii.

    – Na bardzo dobrym poziomie był rynek maszyn i urządzeń przemysłowych, którego rozwój zawdzięczamy cały czas poprawiającej się koniunkturze w gospodarce, poprawiającemu się eksportowi i kontynuowanym inwestycjom. Mówimy tu o wzroście na poziomie 22-23 proc. rok do roku – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

    Najlepsze wyniki w pierwszych miesiącach 2014 roku branża osiągnęła na rynku motoryzacyjnym. Ich powtórzenie nie jest jednak gwarantowane, bo na wzrost sprzedaży samochodów wpłynęło zmieniające się prawo, m.in. opóźnienie wprowadzenia nowych przepisów dotyczących tzw. aut z kratką. W rezultacie przez trzy miesiące samochody z homologacją ciężarową o masie poniżej 3,5 tony były objęte pełnym odliczeniem podatku VAT. Polscy przedsiębiorcy wyleasingowali 22 tys. takich aut.

    Rósł również leasing samochodów ciężarowych. W I kwartale zwiększony popyt na transport towarów (dzięki odbiciu w gospodarce strefy euro) skłaniał przedsiębiorstwa transportowe do inwestycji. Firmy leasingowe w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku sfinansowały zakup pojazdów wart blisko 4,5 mld zł, co oznacza wzrost o jedna trzecią w porównaniu z pierwszym półroczem 2013 r.

    – Nadal dobrą dynamikę zachowały pojazdy z segmentu premium – zaznacza Andrzej Sugajski. – Również dzięki zmianie przepisów podatkowych, które zniosły kwotowy limit odliczenia podatku VAT i tym samym samochody o wyższych nominałach zaczęły się ponownie cieszyć popularnością z uwagi na możliwość odliczenia VAT-u nielimitowanego kwotowo.

    O ile samochody premium nadal sprzedają się w Polsce dobrze, to w przypadku wozów ciężarowych i aut z kratką sprzedaż jest teraz znacznie słabsza niż na początku roku. W rezultacie, jak ocenia Związek Polskiego Leasingu, cały 2014 rok nie będzie aż tak dobry, jak pokazuje pierwsze półrocze, a roczny wzrost nie przekroczy raczej 16 proc.

    – Zakładamy, że mimo to cały rok zakończy się bardzo dobrym wynikiem ponad 40 mld zł. Dla przypomnienia w zeszłym roku wzrost wyniósł 13 proc., czyli był niższy niż w tym roku. 35 mld zł to wartość zawartych transakcji, a zatem cały czas można powiedzieć, że idziemy w dobrym kierunku i zakładamy, że w kolejnych latach będziemy się rozwijać na podobnym poziomie – podsumowuje Andrzej Sugajski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.