Newsy

Żywiec Zdrój mocno stawia na ekologię. Firma już w 2020 roku zobowiązuje się zbierać i przetwarzać tyle samo plastiku, ile wprowadzi na rynek

2018-12-10  |  06:10

Każdego roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z których do recyklingu trafia niespełna 30 proc. Na poziomie legislacyjnym podejmuje się coraz więcej działań, które mają podnieść ten wskaźnik. W proekologiczną politykę coraz aktywniej włącza się też prywatny biznes. Marka Żywiec Zdrój już w 2020 roku zbierze i podda recyklingowi taką samą ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek. Firma zamierza również wspólnie z partnerami działać na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu, tak by w 2025 w Polsce możliwy był recycling min. 90 proc. butelek PET. 

– Dziś wszystkie butelki, etykiety i nakrętki, które wprowadzamy na rynek, w 100 proc. nadają się do przetworzenia jako surowce wtórne. To oznacza, że jeśli są właściwie segregowane, mogą dostać drugie życie. To bardzo ważne, bo dziś na rynku wskaźnik recyklingu opakowań plastikowych wynosi tylko 30 procent – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną  Newseria Biznes Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój SA. – W Żywiec Zdrój jesteśmy przekonani, że ani jedna plastikowa butelka nie powinna trafić do środowiska. Właśnie dlatego podejmujemy teraz ważne zobowiązanie, tak aby działać na rzecz zwiększenia efektywności systemu zbiórki i recyclingu w Polsce.

Z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że co roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z czego jedynie niecałe 30 proc. jest poddawane recyklingowi. Przyjęta w styczniu ogólnoeuropejska Strategia dla Tworzyw w Gospodarce o Obiegu Zamkniętym zakłada, że do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych na rynku Unii Europejskiej mają się nadawać do recyklingu. W te działania proekologiczne coraz aktywniej włącza się prywatny biznes.

– Jako Żywiec Zdrój zobowiązujemy się dzisiaj do podjęcia działań na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu butelek plastikowych w Polsce, by możliwe było odzyskanie do 2025 roku ponad 90 proc. opakowań PET. W pierwszym kroku zobowiązujemy się, że już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzamy na rynek, zostanie zebrana i oddana do recyklingu – mówi Frédéric Guichard.

Marka podkreśla, że bierze pełną odpowiedzialność za pełen cykl życia swoich produktów. Dlatego już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek, zostanie zebrana i poddana recyklingowi. Ponadto Żywiec Zdrój będzie stopniowo zwiększać udział przetworzonego plastiku w swoich butelkach, jednocześnie pracując nad rozwiązaniami alternatywnymi dla plastikowych opakowań. Już teraz dzięki współpracy z organizacją odzysku i innymi producentami firma przewyższa o 10 proc. prawny obowiązek zbiórki i recyklingu plastiku.

– Efektywne zbieranie i ponowne wykorzystanie odpadów opiera się na trzech głównych czynnikach. Pierwszym jest design – wszystkie opakowania muszą być zdatne do recyklingu. Drugim aspektem jest zaangażowanie konsumentów, ponieważ wszystko zależy od tego, czy prawidłowo segregują śmieci – zmierzamy wykorzystać całą siłę naszej marki, aby podnosić świadomość społeczeństwa w tym zakresie. Kolejnym kluczowym elementem jest działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu, do czego zachęcamy wszystkie uczestniczące w nim – wymienia Frédéric Guichard.

Realizacja celów, do których zobowiązała się firma, będzie to możliwa dzięki współdziałaniu z Rekopolem oraz rozszerzonej współpracy z innymi uczestnikami systemu zbiórki i recyklingu, jak również dzięki kampaniom edukacyjnym prowadzonym zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej z wykorzystaniem opakowania i innych kanałów komunikacji.

– Działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu zbierania i recyklingu butelek plastikowych to ogromne wyzwanie. Sami z pewnością sobie z nim nie poradzimy. Potrzebna jest ścisła współpraca z partnerami i władzami, co pozwoli na promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Chodzi o możliwość ponownego wykorzystania zebranych butelek plastikowych do produkcji kolejnych przedmiotów, w tym również kolejnych butelek. Już dziś udział przetworzonego surowca PET w naszych opakowaniach wynosi średnio 12 proc., a długofalowo będziemy dążyć do zwiększenia jego obecności – tym samym generując większy popyt rynkowy na przetworzony surowiec – mówi Frédéric Guichard.

Kwestia opakowań stanowi obecnie jedno z największych wyzwań zarówno dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki. Obecnie stosowane metody ich produkcji wymagają zmian. Mimo rosnącej świadomości Polaków w kwestii środowiskowej wskaźniki poziomu zbiórki i recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych są niewystarczające.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.