Newsy

Firmom opłaca się inwestować w zdrowie pracowników. W 100-osobowym przedsiębiorstwie oszczędności mogą przekraczać 100 tys. zł rocznie

2020-01-15  |  06:20
Mówi:prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor ds. medycznych, członek zarządu Medicover
Jerzy Kozicz, prezes zarządu, CMC Poland Sp. z o.o.
Barbara Kaleta, członek zarządu, CMC Poland Sp. z o.o.
  • MP4
  • Prywatna opieka medyczna to najbardziej popularny i pożądany przez pracowników benefit. Zmniejsza także koszty związane z ich absencją i poprawia wizerunek firmy. W przedsiębiorstwie zatrudniającym ok. 100 osób  oszczędności mogą przekroczyć nawet 100 tys. zł rocznie – wynika z analiz Medicover. Część firm idzie o krok dalej i otwiera przyzakładowe centra medyczne, w których pracownicy i ich rodziny mogą we właściwym czasie odbyć wizytę lekarską i rozpocząć leczenie. Największe w Polsce przyzakładowe centrum Medicover zostało właśnie otwarte w Zawierciu przy hucie CMC Poland Sp z o.o.

    Opieka zdrowotna, jaką pracodawca zapewnia swoim pracownikom, jest nieoceniona. Pozwala na łatwiejszy dostęp do lekarzy, więc pacjent szybciej otrzymuje pomoc i dzięki temu szybciej zdrowieje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor departamentu medycznego i członek zarządu Medicover Sp. z o. o.

    Prywatna opieka medyczna to najczęściej oferowany przez pracodawców element pakietu benefitów – pokazuje raport Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2019”. W ubiegłym roku odsetek zatrudnionych otrzymujących ten benefit wyniósł 70,6 proc. Z kolei 48,5 proc. wskazało dodatkową opiekę medyczną jako najbardziej atrakcyjny i pożądany dodatek do wynagrodzenia.

    Takie świadczenie wzmacnia employer branding i poprawia wizerunek firmy, ale z drugiej strony przynosi też wymierne finansowe korzyści. Pozwala zmniejszyć skalę absencji chorobowych i związanych z nimi kosztów, które ponosi przedsiębiorstwo. Z danych ZUS wynika, że tylko w pierwszym kwartale ubiegłego roku Polacy spędzili na zwolnieniach lekarskich łącznie 102,9 mln dni, a lekarze wystawili 9,2 mln zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy, najczęściej dla osób w wieku 30–39 lat, a przeciętna długość takiego zwolnienia przekroczyła 11 dni.

    Najczęstszą dolegliwością, z którą zgłaszają się pacjenci, są bóle w układzie ruchu, w tym bóle kręgosłupa, bóle pleców. Kolejnymi najczęściej występującymi chorobami dotykającymi pracowników są: otyłość brzuszna, nadciśnienie tętnicze oraz nieprawidłowe wyniki badań cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Są to tzw. choroby cywilizacyjne, które wynikają głównie z nieprawidłowego stylu życia, złej diety i ograniczonej aktywności fizycznej – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka.

    Koszty absencji i prezenteizmu pracowników (spadku produktywności w czasie choroby), jakie ponosi firma, są uzależnione m.in. od rodzaju schorzenia, nasilenia dolegliwości, powikłań, dostępu do diagnostyki i możliwości szybkiego skorzystania z konsultacji lekarskiej.

    Części z nich firma może uniknąć. Raport Medicover („Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2013–2017”) pokazuje, że obejmując pracowników dodatkową opieką medyczną, firma może zaoszczędzić ponad 1 tys. zł na jednego zatrudnionego rocznie. Ta kwota została obliczona na podstawie siedmiu najczęstszych przyczyn zwolnień lekarskich wśród polskich pracowników i obejmuje zarówno koszty nieobecności w pracy, jak i obniżonej efektywności związanej z chorobą. Oznacza to, że firma zatrudniająca około 100 osób jest w stanie wygenerować roczne oszczędności przekraczające 100 tys. zł (uwzględniając średnią płacę w sektorze przedsiębiorstw). Inwestycja w dodatkową opiekę medyczną jest więc dla firm opłacalna, stąd rokrocznie coraz więcej z nich decyduje się na objęcie nią swoich pracowników.

    Wyzwania zdrowotne to temat, z którym pracodawcy muszą się zmierzyć. Wszyscy nasi pracownicy mają pakiety medyczne już od 2016 roku, natomiast teraz zdecydowaliśmy się rozszerzyć współpracę z Medicover. Otworzyliśmy największą przyzakładową placówkę medyczną, która podniesie jakość opieki dla naszych pracowników i ich rodzin oraz skróci czas oczekiwania na konsultację lekarską – mówi Jerzy Kozicz, prezes zarządu CMC Poland Sp. z o.o.

    CMC Poland Sp. z o.o. to drugi pod względem nakładów amerykański inwestor w Polsce i największy pracodawca w regionie zawierciańskim. Zajmuje się recyklingiem, produkcją i przetwórstwem stali. Pod względem wielkości produkcji huta CMC Poland Sp. z o.o. jest drugą największą w kraju. W ciągu ostatnich lat firma zainwestowała w Polsce ponad 2 mld zł i planuje kolejne inwestycje za ponad 300 mln zł. Huta jest też największym lokalnym pracodawcą. Od czterech lat współpracuje z Medicover, zapewniając pracownikom i członkom ich rodzin możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej.

    – Do tej pory Medicover nie miał swojej placówki w Zawierciu. Stwierdziliśmy, że dobrze byłoby, aby taka powstała przy naszej hucie i żeby pracownicy i ich rodziny mogli z niej korzystać – mówi Barbara Kaleta, dyrektor personalny i członek zarządu CMC Poland Sp. z o.o. – Zależy nam, żeby pracownicy byli zdrowi, mieli szybki dostęp do specjalistów, możliwość zdiagnozowania, podjęcia leczenia i szybszego powrotu do pracy. Z naszej perspektywy ta placówka nie jest więc kosztem, ale inwestycją.

    – W samym Zawierciu pracuje prawie 1,8 tys. pracowników. Doliczając ich rodziny, mamy znaczącą liczbę osób, które będą miały dostęp do nowoczesnej opieki zdrowotnej  dodaje Jerzy Kozicz.

    W przyzakładowym centrum medycznym Medicover dostępnych będzie dziewięć gabinetów lekarskich, gabinet zabiegowy, aparatura RTG i USG. Pracownicy będą wykonywać w niej zarówno kompleksowe badania medycyny pracy, jak i korzystać z usług medycznych i konsultacji specjalistów, w tym m.in. internisty, laryngologa, kardiologa, dermatologa, okulisty, urologa i ortopedy.

    – Zakres usług medycznych realizowanych w placówkach przyzakładowych każdorazowo dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości firm. W przyzakładowym centrum medycznym opieka jest blisko pacjenta. Zapewni m.in. szybki i wygodny sposób na zrealizowanie badań medycyny pracy, minimalizację czasu spędzonego poza stanowiskiem pracy, a przede wszystkim wyraźne skrócenie czasu absencji pracowników – mówi prof. Bożena Walewska-Zielecka.

    Co istotne, pacjenci mogą skorzystać z porady lekarza stacjonarnie, ale także nadal zdalnie – przez telefon, za pośrednictwem czatu albo wideorozmowy. W Medicover konsultacje telemedyczne stanowią już blisko 40 proc. wszystkich wizyt lekarskich. W 2019 roku udzielono ponad 3 mln porad i usług telemedycznych. Pacjenci otrzymują też elektroniczne zwolnienia i e-recepty, co przekłada się na dodatkową oszczędność czasu i wygodę pacjentów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    raca w Newserii

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

    Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

    Konsument

    Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

    Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

    Handel

    Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

    Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.