Newsy

Firmy marnują papier za 200 mln zł rocznie

2012-08-30  |  13:00

Nie musisz, nie drukuj zachęcają pomysłodawcy akcji "No printing Day", która odbędzie się w pierwszy piątek października. Inicjatywa ma zachęcić do racjonalnego i świadomego wykorzystywania papieru. Szacuje się, że średnio co ósma strona drukowana w firmie jest marnowana. W przełożeniu na finanse oznacza to stratę w skali roku ok. 200 mln zł wydawanych na papier  mówi Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG, która jest inicjatorem Dnia bez drukowania w Polsce.

Skala wykorzystywania papieru w Polsce, przede wszystkim przez przedsiębiorstwa, jest ogromna. Z raportu KPMG wynika, że firmy zużywają ponad 11 milionów ryz papieru A4 miesięcznie. Rocznie daje to około 68 miliardów "zadrukowanych" kartek.

Można więc przyjąć, że przeciętna firma wykorzystuje miesięcznie 1,3 ryzy papieru, czyli ponad 650 kartek. Prym wiodą duże korporacje, zatrudniające ponad 250 pracowników. Każdy z nich, co miesiąc zużywa średnio 200 kartek papieru A4.

 – Ankietowani przedsiębiorcy powiedzieli, że co ósma strona drukowana jest marnowana – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kalinowski z KPMG.  – Gdybyśmy ten papier marnowany w skali roku ułożyli kartka za kartką, to byśmy cztery razy pokonali drogę z Ziemi na Księżyc.

A to przekłada się nie tylko na miliony wycinanych drzew, ale również na określone koszty. 

 – Co najmniej 150-200 mln zł wydawanych na papier jest źle wykorzystywanych – mówi przedstawiciel KPMG.

To niemało, szczególnie w kontekście spowolnienia gospodarczego, z którym będą musieli zmagać się polscy przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu KPMG, ponad połowa z nich w ogóle nie monitoruje kosztów wydruku dokumentów.

Ponad połowa ankietowanych przez KPMG firm (54 proc.) drukuje dokumenty jednostronnie. Często wydruki są niepotrzebnie, do czego przyznaje się 45 proc. respondentów. Wymogi administracyjne w 48 proc. są przyczyną marnowania wydruków.

 – Rok temu była dyskusja, czy faktury elektroniczne mają znaczenie podatkowe, czy nie – przypomina Jerzy Kalinowski z KPMG. – Rozwiązanie tej kwestii pozwoli przekonać wszystkich, żeby jak najmniej papieru produkować codziennie.

Adresatem Dnia bez drukowania są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne, które na co dzień korzystają z  drukarek.

 – Chcemy zachęcić każdego, żeby w dniu akcji, która będzie zawsze planowana w pierwszy piątek października nie korzystać z drukarek. De facto mówimy: wyłączcie tego dnia drukarki – mówi Jerzy Kalinowski z KPMG.

Pomysłodawcy Dnia bez drukowania proponują, by 5 października każdy z uczestników akcji ograniczył do niezbędnego minimum użycie drukarek. Chodzi przede wszystkim o propagowanie zachowań proekologicznych.

 – Wszyscy mówimy o ekologii, ale jak spojrzymy na takie działania codzienne, to nie wykorzystujemy prostych mechanizmów np. dla oszczędzania papieru: ani nie drukujemy dwustronnie, ani nie zastanawiamy się, czy kopia wydrukowana jest w rzeczywistości potrzebna, ani też nie zostawiamy drukarek w takim trybie, żeby ten papier lepiej wykorzystać. Nie ma takich rozwiązań, które by systemowo skłaniały nas do tego, żeby rzadziej korzystać z drukarki  – mówi Jerzy Kalinowski.

Pomysłodawcy akcji No printing Day zapewniają, że ograniczenie marnotrawstwa papieru w firmach pozwoli uratować ok. 38 tysięcy drzew miesięcznie. Aby zwiększyć wpływ inicjatywy na środowisko, KPMG planuje posadzić drzewa. Będzie ich tym więcej, im więcej osób i przedsiębiorstw zgłosi się do akcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.