Newsy

Firmy pożyczkowe napędzają polską konsumpcję

2013-09-17  |  06:20

Firmy pożyczkowe pośrednio wspierają wzrost gospodarczy, bo ich działalność przekłada się na wzrost konsumpcji gospodarstw domowych, która generuje 60 proc. polskiego PKB uważa główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Obecnie nad uregulowaniem rynku pożyczek pracuje Ministerstwo Finansów.

 – Jeżeli konsumpcja indywidualna Jana i Marii Kowalskich jest wspomagana kredytem czy pożyczką, to oznacza, że spożywamy więcej, a wtedy nasz PKB rośnie szybciej, niż kiedy nasze spożycie oparte byłoby tylko i wyłącznie na naszych dochodach – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Łatwo dostępne pożyczki zwiększają konsumpcję prywatną.

 – Jeżeli mamy stabilną pracę i przyzwoite dochody, to jesteśmy w stanie przyspieszyć naszą konsumpcję, czyli jeżeli nam się marzy nowy telewizor, jeżeli nam się marzy coś nowego ze sprzętu RTV/AGD, to możemy zaciągnąć kredyt i mieć pieniądze już dzisiaj, a spłacać oszczędzając w kolejnych okresach – dodaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria ekonomistka Lewiatana.

Ministerstwo Finansów chce uregulować rynek pożyczek pozabankowych, co ma polegać m.in. na stworzeniu rejestru firm pożyczkowych i wciągnięciu ich pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Ministerstwo Finansów chce  również podwyższyć kary za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia i wprowadzić górny limit kosztu kredytu.

 – Ważnym elementem w myśleniu o uregulowaniu tego rynku jest to, że to będzie rodzaj gwarancji dla potencjalnych klientów. Gwarancji, że instytucje, które będą w systemie regulowanym, pod nadzorem KNF, są wiarygodne i że w razie potrzeby warto współpracować z nimi, a nie z firmami, które tym regulacjom nie podlegają – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jednocześnie ocenia, że obecna działalność tych firm pożyczkowych, które funkcjonują zgodnie z prawem, nie jest niebezpieczna dla klientów. Przede wszystkim dlatego, że udzielając pożyczek bazują na środkach własnych, a nie jak banki – na depozytach klientów.

Nowe przepisy zaostrzą kryteria funkcjonowania i wejścia na rynek firm pożyczkowych, jednocześnie zwiększą też bezpieczeństwo finansowe klientów. Oznacza to, że w oficjalnym rejestrze znajdą się jedynie te podmioty, które spełnią prawnie określone warunki organizacyjne i finansowe. Dzięki rejestrowi pożyczkobiorcy zyskają pewność, że dana firma ma wystarczający kapitał do tego, by prowadzić dalszą działalność.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.