Mówi: | Tomasz Niebylski |
Funkcja: | dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej |
Firma: | SAP |
Firmy rozwijające innowacje i utalentowana kadra. Polska jest przygotowana do transformacji cyfrowej
Polska stoi u progu transformacji cyfrowej, mając atuty, które pozwalają na odegranie istotnej roli w wymiarze globalnym. Krajowe firmy zwiększają potencjał swojej ekspansji zagranicznej dzięki wdrażanym innowacjom cyfrowym. Pomagają im w tym polscy programiści, którzy umacniają swoją wysoką pozycję na świecie. Globalne koncerny wiążą z nimi coraz większe nadzieje. Jednym z nich jest SAP, który swój oddział w Gliwicach wyniósł do prestiżowej rangi Lab. Jednocześnie koncern chce wspierać polskie przedsiębiorstwa w cyfrowej erze biznesu.
– Z jednej strony Polska to największy rynek Europy Środkowo-Wschodniej i z punktu widzenia sprzedażowego mamy bardzo duże oczekiwania. Z drugiej strony nasz rynek nie jest jeszcze mocno eksplorowany, jest wiele obszarów i branż, które wymagają dużych inwestycji i innowacji i tutaj upatrujemy swoją szansę – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w SAP.
To jeden z powodów, dla których gliwickie centrum SAP Hybris dołączyło do grona SAP Labs Network, czyli globalnej sieci łączącej centra rozwoju oprogramowania koncernu. Projektowane i budowane w Gliwicach rozwiązania są dystrybuowane na całym świecie. Jak podkreśla Niebylski, duża w tym zasługa polskich specjalistów IT. Dziś w centrum pracuje ponad 250 osób, a zatrudnienie ma dynamicznie rosnąć.
– Widziałem rankingi, w których polscy deweloperzy są zaraz za Chińczykami i Rosjanami postrzegani jako najbardziej wartościowy zasób dla takich centrów rozwojowych – mówi przedstawiciel SAP.
Analitycy HackerRank, firmy specjalizującej się w organizowaniu zawodów programistycznych, przeanalizowali wyniki 1,4 mln testów i na tej podstawie stworzyli ranking krajów z najlepszymi programistami. Polacy zajęli trzecie miejsce na świecie.
– Polskie kształcenie ludzi o technologicznych umiejętnościach i zdolnościach to jest nasz kapitał i powinniśmy to wykorzystać. Fakt, że SAP inwestuje w Polsce i tworzy tu jeden z 19 ośrodków rozwojowych w całej organizacji, to nie jest przypadek. Mamy utalentowanych ludzi, a poza tym jesteśmy częścią zjednoczonej Europy, więc biznes tu jest bezpieczny – wymienia Niebylski. – W moim odczuciu przez kolejne lata to będzie w Polsce bardzo dobrze funkcjonować. Mamy bardzo dobry klimat do tego, żeby innowacyjność nie tylko wdrażać, lecz także żeby ją tworzyć i rozprzestrzeniać na cały świat.
Według analiz firmy konsultingowej McKinsey polska gospodarka wykorzystuje dotychczas 8 proc. potencjału cyfrowego. Wskaźnik dla Europy Zachodniej to 12 proc., a dla gospodarki amerykańskiej – 18 proc. To pokazuje, że na świecie cyfryzacja dopiero się rozpoczyna. McKinsey stwierdza, że polska gospodarka ma doskonałe warunki, aby uczestniczyć w cyfrowej rewolucji.
– W Polsce dokonał się duży postęp w zakresie zwiększenia efektywności pracy, ale wciąż nie jesteśmy tam, gdzie zachodnia Europa. To jest kwestia czasu. Za pięć lat pewnie uda nam się doskoczyć do tych najlepszych, biorąc pod uwagę to, jaką mamy dynamikę zmian – stwierdza dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Cyfrowa transformacja to przede wszystkim wdrażanie nowych technologii, wśród nich rozwiązań chmurowych. Z tym segmentem SAP wiąże duże nadzieje.
– Jest wiele firm, które już na taki model używania rozwiązań software’owych się zdecydowały, ale wciąż jeszcze daleko nam do takich rynków jak USA, gdzie chmura jest powszechna. Cały czas jesteśmy jeszcze przed finalnym krokiem wejścia w chmurę – mówi Niebylski. – Drugi obszar, na który stawiamy, to wsparcie procesów transformacji cyfrowej.
Jak podkreśla, oferta SAP dla firm nie ogranicza się do sprzedania gotowego rozwiązania. Koncern stawia przede wszystkim na współpracę z klientami przy budowie modelu biznesowego, a następnie dopasowuje do tego technologię.
Od początku swojej działalności w Polsce koncern SAP był dostawcą oprogramowania przede wszystkim dla dużych firm, szczególnie z branż energetycznej, gazowej, przemysłu chemicznego, wydobywczego.
– Tu naturalnie będziemy się rozwijać. Ale druga część to są firmy mniejsze. Głównymi branżami, w których widzimy bardzo duży potencjał, jest wytwórstwo i handel. Większość to firmy lokalne, które urosły z małych do często bardzo poważnych firm o miliardowych obrotach i które potrzebują wsparcia, nie tylko technologicznego, lecz także biznesowego know-how dotyczącego tego, jak te firmy wprowadzić w przyszłość – zapowiada Niebylski.
Podkreśla ponadto, że obok handlu transformacja cyfrowa może zdynamizować wszystkie branże, które mają kontakt z masowym klientem, np. bankowość, telekomunikację, ubezpieczenia.
Czytaj także
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.