Newsy

Największe dofinansowanie unijne do kampanii promocyjnych trafiło do polskich organizacji z branży rolnej

2014-04-23  |  06:20

Polskie duże organizacje branżowe z rynku rolnego realizują co roku trzy do czterech kampanii promocyjnych, które są finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu krajowego. Obecnie Polska ma największy udział w tej pomocy spośród wszystkich krajów UE. Kampanie promują eksport do krajów sąsiednich, ale niekiedy także na rynki azjatyckie.

Wartość roczna kampanii sięga 10-12 milionów euro, czyli około 20 proc. całości środków z Unii Europejskiej przeznaczonych na dofinansowanie takich kampanii – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego. – Praktycznie Polacy mają najwyższy w UE udział w tym finansowaniu. Od kilku lat polskie organizacje branżowe wyprzedziły w tym zakresie organizacje branżowe z Niemiec i Francji – dodaje.

Zazwyczaj działania te dotyczą dofinansowania eksportu na rynki krajów sąsiednich, ale polskie organizacje branżowe promują także swoje produkty na bardziej odległych rynkach.

Jako przykład możemy podać trzyletnią kampanię promocyjną polskich jabłek na rynku Federacji Rosyjskiej i Ukrainy o wartości 4 mln euro, a także kampanię ,,Pokochaj olej rzepakowy na rynku Polski i Łotwy o wartości 1 mln 700 tys. euro – mówi Zwolak. – Można wspomnieć o dwóch dużych kampaniach promocyjnych polskiego mięsa wieprzowego i wołowego na rynki krajów wschodniej Azji, czyli Chin, Wietnamu, Japonii, Hongkongu czy Korei Południowej – wymienia.

W niektórych przypadkach Agencja Rynku Rolnego finansuje też polski eksport w sposób bezpośredni. Przykładem jest udział w branżowym programie promocyjnym, realizowanym przez ARR na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.

W tym przypadku bezpośrednio wspieramy przedsiębiorstwa uczestniczące w imprezach targowych, promocyjnych  na sześciu rynkach – mówi Zwolak. – Są to rynki Niemiec, Francji, Rosji, Ukrainy, Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Program „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” realizowany od czerwca 2012 do maja 2015 r. ma na celu wykreowanie silnych i rozpoznawalnych na świecie polskich marek. Służy temu wspieranie działań promocyjnych polskich przedsiębiorstw. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.