Newsy

Spada liczba studentów na Uniwersytecie Warszawskim. Uczelnia musi szukać innych źródeł finansowania.

2013-08-22  |  06:00

Na Uniwersytecie Warszawskim studiuje o 5 tys. studentów mniej niż jeszcze kilka lat temu. To efekt niżu demograficznego, który odczuwa dziś każda polska uczelnia. Niż demograficzny nie zagraża jednak kondycji finansowej uczelni. Znaczącą część budżetu UW stanowią obecnie środki pochodzące z krajowych i zagranicznych grantów na badania naukowe.

Niż demograficzny jest faktem od kilku lat – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Anna Korzekwa, rzeczniczka Uniwersytetu Warszawskiego.

Przypomina, że niedawno na UW studiowało około 10 proc. studentów niż dzisiaj.

W szczytowym roku 2007 i 2008 na Uniwersytecie Warszawskim studiowało około 55 tys. osób. W tej chwili studiuje 50 tys. i przypuszczam, że w kolejnym roku ta liczba się utrzyma.

Niż demograficzny oznacza nierzadko konieczność przeprowadzenia ponownej rekrutacji. Niedobór chętnych dotyczy m.in. kierunków humanistycznych. Aktualnie UW po raz pierwszy w historii prowadzi dodatkowy nabór na politologię. Równolegle toczy się rekrutacja na ponad 60 kierunków studiów, w tym na europeistykę, geologię, fizykę czy ochronę środowiska. Mimo to pod wieloma względami Uniwersytet Warszawski wciąż przoduje w statystykach.

To ciągle jest potęga, ogromna instytucja, która po pierwsze jest największa w Polsce i też jest największym pracodawcą w Warszawie i na Mazowszu – podkreśla rzeczniczka UW.

Zapewnia również, że niż demograficzny nie stanowi zagrożenia dla kondycji finansowej uczelni i jej dalszego rozwoju.

 – W przypadku uczelni publicznych takich jak nasza, ta kondycja finansowa jest niezagrożona dlatego, że UW zmienił trochę źródła finansowania – tłumaczy. – Pieniądze z ministerstwa, które idą za studentem to tylko część budżetu. Pokaźną część naszego budżetu, jedną trzecią – i to wyróżnia UW spośród innych uczelni – zaspokajają w tej chwili pieniądze z grantów na rozmaite badania. Zarówno grantów krajowych, jak i zagranicznych – dodaje.

Za pozyskiwanie dofinansowania na badania naukowe odpowiedzialni są przede wszystkim pracownicy uczelni – zarówno młodzi naukowcy, jak i ci z wieloletnim stażem.

Starają się o najbardziej prestiżowe granty, często z sukcesami. To jest w dużej mierze ich zasługa, a uczelnia może im tylko jakoś administracyjnie pomóc, ale to przede wszystkim jest kwestia aktywności pracowników naukowych – podkreśla rzeczniczka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.