Newsy

Więcej unijnych pieniędzy na walkę z bezrobociem

2013-05-02  |  06:45
Mówi:Paweł Orłowski
Funkcja:wiceminister rozwoju regionalnego
  • MP4
  • Unia Europejska przeznaczy więcej pieniędzy na walkę z bezrobociem. Szczególnie wśród młodych ludzi. Środki mają pochodzić z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki temu, że decyzje o wydatkowaniu znacznej części z nich zapadać będą na szczeblu regionalnym, pieniądze mają trafiać dokładnie tam, gdzie są potrzebne.

    Bezrobocie to jeden z głównych problemów, z jakimi zmaga się Unia Europejska. Nie tylko w Polsce, gdzie – według ostatnich danych GUS – wynosi ono 14,3 proc., ale także w Hiszpanii, Grecji i Portugalii zjawisko to jest poważnym problemem społecznym. Na rozwiązanie potrzeba pomysłu i pieniędzy.

     – To jest jeden z głównych celów całego Europejskiego Funduszu Społecznego i w ogóle polityki spójnościcel prozatrudnieniowy, dotyczący całej puli środków Europejskiego Funduszu Społecznego – tłumaczy Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Mają one służyć nie tylko walce z bieżącym bezrobociem, ale i podnoszeniu kwalifikacji osób dzisiaj pracujących. Chodzi o kwestie związane z edukacją, szkolnictwem wyższym czy kursami dokształcającymi, ale nie tylko. Dotyczy to także zadań i inwestycji, związanych z budową żłobków i przedszkoli, których powstanie umożliwia powrót do pracy osobom aktywnym zawodowo. Wszystkie te działania, by zaczęły przynosić oczekiwane efekty muszą być skorelowane z oczekiwaniami rynku pracy.

     – Dzisiaj to jest 11 mld euro, które dotyczy całego Europejskiego Funduszu Społecznego – mówi Orłowski, dodając, że w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej tych pieniędzy będzie jeszcze więcej. – Mniej więcej 25 proc. środków w regionach, to będą środki EFS i one będą przeznaczane na walkę z bezrobociem.

    Między innymi wśród ludzi młodych, którzy dzisiaj są w najtrudniejszym położeniu. Wiceszef resortu rozwoju regionalnego przypomina, że w ciągu ostatniego półtora roku Polska przeznaczyła około 600 mln zł na walkę z bezrobociem wśród osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Środki te pochodziły właśnie z Europejskiego Funduszu Spójności. W przyszłym budżecie Unii pieniędzy na ten cel będzie jeszcze więcej.

     – Taka nowa inicjatywa dedykowana osobom młodym od 2014 się pojawi. To jest kolejnych 425 mln euro, która będzie dedykowana tylko i wyłącznie na ten cel – mówi Paweł Orłowski.

    Nazywać się to będzie „Inicjatywa dla młodych”. Polska, podobnie jak i inne kraje unijne współpracuje teraz z Komisją Europejską nad wpisaniem jej w system wdrażania funduszy. Nie będzie to odrębny program, bo musiałoby się to wiązać z powołaniem do życia odrębnych instytucji, które zarządzałyby jego realizacją. Mijałoby się to z celem pod kątem efektywności.

    – Włączymy to w system wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc w program krajowy, dotyczący kwestii reform czy struktur – zapowiada Orłowski. Indywidualne wsparcie dla osób bezrobotnych czy chcących podnosić kompetencje będzie realizowane z poziomu 16 programów regionalnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.