Newsy

GDDKiA o premiach za nadzór A2: to jest nagroda za wyjątkowe zaangażowanie

2012-05-17  |  06:40
Mówi:Urszula Nelken
Funkcja:Rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Premie o łącznej wartości 64 tys. zł dostało sześciu pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy nadzorują pracę na odcinku C autostrady A2. To tzw. "pochiński" fragment autostrady, na którym są największe opóźnienia. Rzeczniczka GDDKiA wyjaśnia, że to premia za nakłady pracy, które w ostatnim czasie przynoszą widoczne efekty.

     - To nie są urzędnicy, którzy pracują i wychodzą z pracy o 16. To są ludzie, którzy pracują non stop. Codziennie są na tej budowie, więc to jest nagroda za wyjątkowe zaangażowanie, za pracę pod bardzo silną presją, w tym także presją medialną - mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

    Jak tłumaczy, cotygodniowe raporty GDDKiA pokazują, że prace na zagrożonym odcinku idą pełną parą, a zaległości są szybko nadrabiane.

     - Roboty tam postępują w tempie niezwykłym. Jeszcze miesiąc temu zaawansowanie robót wynosiło około 40 proc., w tej chwili jest to ponad 80 proc. Tylko podczas ostatniego tygodnia ten wzrost to 20 proc. To naprawdę jest tempo imponujące - uważa Urszula Nelken.

    I podkreśla, że przyspieszenie robót nie odbywa się kosztem jakości.

     - Przez cały czas robione są badania jakościowe, których akurat na tym odcinku jest wyjątkowo dużo. Po stronie wykonawcy widać, że mobilizacja jest ogromna - dodaje.

    Pomysł nagrodzenia pracowników przez GDDKiA nie podoba się opozycji. PiS i Solidarna Polska zwróciły się o wyjaśnienia do ministra transportu Sławomira Nowaka. Podczas konferencji prasowej minister Nowak przyznał, że sam też podjąłby decyzję o premiach uznaniowych dla tych osób.

    Po chińskiej firmie COVEC w sierpniu 2011 roku głównym wykonawcą odcinka C autostrady A2 zostało konsorcjum Boegl&Krysl oraz Dolnośląskich Surowców Skalnych. Po bankructwie DSS w marcu tego roku, czeska firma przejęła całość robót na tym fragmencie.

    Jak podkreśla Urszula Nelken, wszystkie odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą realizowane są zgodnie z obowiązującymi obecnie terminami umownymi. W przypadku opóźnionych odcinków A i C całość prac zakończy się 15 października, a przejezdność zostanie osiągnięta 31 maja. Z przejezdnością podobnie jest w przypadku pozostałych odcinków B, D i E. Jednak tu zakończenie robót nastąpi tuż przed Euro 2012, czyli 6 czerwca.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Nastroje klientów na rynku motoryzacyjnym stopniowo się poprawiają. Powrót do normalności może potrwać nawet dwa lata

    Sprzedaż samochodów zaczyna odbijać od dna. W czerwcu, jak wynika z najnowszych danych PZPM, była o 20,5 proc. niższa niż przed rokiem, podczas gdy majowa o 55 proc. gorsza w porównaniu do sytuacji z 2019 roku. W czasie pandemii znacząco spadł popyt na samochody premium. Z drugiej jednak strony była ona bodźcem do rozwoju przedsiębiorstw z określonych branż, w efekcie czego wzrosło zapotrzebowanie na samochody dostawcze i chłodnie. – Nastroje zakupowe w całej branży powinny wrócić do poziomu sprzed pandemii na przełomie sierpnia i września – ocenia Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance.

    Transport

    Turystyka na skraju zapaści. Branża, by przetrwać, potrzebuje rządowego wsparcia przez najbliższy rok

    Hotele i obiekty noclegowe mają minimalne obłożenie, wciąż sparaliżowana jest też turystyka przyjazdowa, przewoźnicy autokarowi, duże wydarzenia i targi. – Istnieje niebezpieczeństwo, że wiele firm i obiektów turystycznych zbankrutuje, bo jeżeli nie ma popytu, to nie będą w stanie pokryć kosztów – mówi Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel, i podkreśla, że za rok obraz branży może wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Jego zdaniem będzie ona potrzebować programów pomocowych jeszcze przez następny rok, żeby podnieść się z zapaści spowodowanej pandemią. Minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała, że jeszcze w lipcu zostanie przedstawiona ustawa z rozwiązaniami dla branży.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    IT i technologie

    Pracodawcy w IT mają większy wybór kandydatów. Większość rekrutuje zdalnie

    Aż 90 proc. firm z branży IT oferuje możliwość rekrutacji zdalnej z uwagi na pandemię koronawirusa. Wcześniej tylko 10 proc. pracodawców było gotowych przeprowadzić cały ten proces przez internet. Zmiana podejścia to odpowiedź na preferencje kandydatów. W obecnej sytuacji oczekują oni, że wśród dostępnych opcji będzie rekrutacja online.  Jednak – jak wynika z badań No Fluff Jobs – to niejedyne skutki pandemii dla rynku pracy w IT. Zmieniły się także priorytety poszukujących pracy i oczekiwania pracodawców.

    Farmacja

    8 proc. mieszkańców Europy ma alergię na jad owadów. Jedynym sposobem leczenia jest odczulanie

    Lekarze podkreślają, że chociaż w dobie pandemii ogranicza się procedury medyczne do minimum, to zabiegi odczulania na jad owadów są  wykonywane nadal, zgodnie ze schematem leczenia. Wynika to z tego, że traktowane są jako terapia ratująca życie. Zwykle reakcja na jad owadów żądlących, typu osy, szerszenie czy pszczoły, oznacza miejscowy obrzęk i świąd w miejscu użądlenia, jednak dla niektórych osób może skończyć się wstrząsem anafilaktycznym, który zagraża życiu. Jedynym sposobem leczenia alergii na jad owadów jest odczulanie, czyli immunoterapia alergenowa. Jej skuteczność sięga 80–90 proc.