Newsy

GE Energy: uczymy się od Amerykanów, jak oszczędzać energię

2013-03-29  |  06:30
Mówi:Bartosz Wojszczyk
Funkcja:Dyrektor zarządzający ds. strategii rozwoju
Firma:GE Energy
  • MP4
  • W Stanach Zjednoczonych tzw. inteligentne liczniki zużycia prądu zostały zainstalowane u ok. 12 proc. odbiorców energii elektrycznej. Dzięki temu Amerykanie mogą sami decydować, ile prądu potrzebują, a to przekłada się na niższe rachunki za prąd. W Polsce energetyczne firmy dopiero wprowadzają programy pilotażowe.

     – Mamy w Stanach Zjednoczonych około 36 mln mierników, które zostały wdrożone przez przedsiębiorstwa energetyczne. Z doświadczenia i z obserwacji wynika, że klienci, odbiorcy korzystają z tej infrastruktury, lepiej zarządzają energią elektryczną, co oznacza zmniejszenie kosztów energii elektrycznej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bartosz Wojszczyk, dyrektor zarządzający ds. strategii rozwoju w GE Energy.

    Smart grid (czyli inteligentne systemy elektroenergetyczne) są korzystne dla zakładów energetycznych, ponieważ dają możliwość sterowania przepływami energii elektrycznej w sieci, co jest ważne zwłaszcza w przypadku wprowadzania energii ze źródeł odnawialnych. Pozwalają też ograniczać straty przesyłowe i dystrybucyjne.

    Zdaniem ekspertów, przynoszą też korzyści odbiorcom energii, ponieważ poprawiają jakość zasilania pod względem parametrów technicznych, czyli zapobiegają ograniczeniom dostaw prądu i tym samym podnoszą bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię. Poza tym, dzięki poprawieniu efektywności zarządzania sieciami, mogą zostać obniżone koszty dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych.

     – Konsumenci dostają lepszą informację o zużyciu energii, czyli nie tylko dane dotyczące prognozowania, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnych liczników, ale również te, które pozwalają lepiej zarządzać kwestią popytu i podaży energii elektrycznej i to w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Bartosz Wojszczyk.

    Projekt Prawa energetycznego, nad którym trwają prace w rządzie, zakłada, że inteligentne liczniki zostaną zainstalowane w Polsce do 2020 roku u wszystkich odbiorców energii elektrycznej. Resort gospodarki szacuje, że korzyści z systemu wyniosą 12 mld zł w ciągu pierwszych 15 lat jego funkcjonowania.

    Jeszcze pod koniec minionego roku Newseria informowała o rozmowach dotyczących współpracy polskich przedsiębiorców z amerykańskimi firmami z Chicago i Doliny Krzemowej w zakresie inteligentnych sieci. Bartosz Wojszczyk potwierdza, że taka wymiana ma miejsce.

     – Jest kilka płaszczyzn, na których ta współpraca cały czas się rozwija. Przede wszystkim chodzi o adoptowanie dobrych rozwiązań do polskich warunków oraz sprawdzanie, które technologie przyniosą pozytywne efekty finansowe. Wiele przedsiębiorstw, np. Energa Operator w Gdańsku współpracuje z  firmami w Stanach Zjednoczonych ucząc się, gdzie unikać błędów związanych z wdrożeniem inteligentnego opomiarowania czy kolejnego kroku, jakim są sieci inteligentne – informuje Bartosz Wojszczyk.

    A doświadczenie firm zza oceanu jest ogromne. Projekty, które Polacy zaczynają wprowadzać, Amerykanie testują u siebie już od ponad 10 lat.

     – Wdrażamy sieci inteligentne w różnej koncepcji – czy to jest inteligentne opomiarowanie, automatyzacja sieci czy wdrażanie mikrogeneracji, czyli rozwiązań prosumenckich. Tak więc mamy już duże doświadczenie jak wdrażać, które rozwiązania są najbardziej ekonomicznie efektywne i w jaki sposób skalować pewne rozwiązania na poziomie całego kraju – tłumaczy przedstawiciel GE Energy.

    Wśród polskich form energetycznych pojawiają się opinie, że inteligentne opomiarowanie może okazać się nieopłacalne, ponieważ np. klienci nie będą korzystać z tego narzędzia.

     – Żeby to okazało się opłacalne, należy najpierw stworzyć odpowiednią strategię wdrażania inteligentnych sieci. Następnie – wybrać w jakich technologiach chcemy to zrobić, które z nich rozwiążą problemy, które zostały określone w strategii. Na tej podstawie należy stworzyć zestaw projektów pilotażowych, demonstracyjnych, gdzie możemy testować technologię – podpowiada ekspert.

    Dopiero po zakończeniu projektów pilotażowych można w jakiś sposób zeskalować, czyli wprowadzić system na większym terenie, np. całego kraju.

     – Warto się zastanowić, w jaki sposób użyć infrastrukturę mierników inteligentnych również na inne potrzeby, czyli np. rozbudowanie, automatyzację sieci. Tak by jeszcze lepiej wykorzystać możliwości infrastruktury – podsumowuje Bartosz Wojszczyk.

    Więcej na temat
    Energetyka Inteligentne liczniki w każdym polskim domu Wszystkie newsy
    2013-04-08 | 06:46

    Inteligentne liczniki w każdym polskim domu

    Energa, PGE i Tauron pracują nad ogniczeniem zużycia energii dzieki instalacji tzw. inteligentnych liczników. Dzięki nim konsumenci miliby płacić niższe rachunki za prąd.
    Energetyka PGE jeszcze w tym roku zainstaluje gospodarstwom domowym inteligentne liczniki prądu
    2013-04-03 | 06:50

    PGE jeszcze w tym roku zainstaluje gospodarstwom domowym inteligentne liczniki prądu

    Jeśli regulator nie podwyższy taryfy, tak by zwróciły się koszty inwestycji związane z instalacją inteligentnych liczników prądu, to może okazać się ona nieopłacalna –
    Energetyka ATM Systemy Informatyczne chce zarabiać na oprogramowaniu dla inteligentnych liczników
    2013-03-18 | 06:05

    ATM Systemy Informatyczne chce zarabiać na oprogramowaniu dla inteligentnych liczników

    Około 7,5 mld to koszt wymiany 16,7 mln liczników we wszystkich gospodarstwach domowych w Polsce. Nowe urządzenia oznaczają niższe rachunki dla konsumentów za energię,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.