Mówi: | Roman Szwed |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | ATM Systemy Informatyczne |
ATM Systemy Informatyczne chce zarabiać na oprogramowaniu dla inteligentnych liczników
Około 7,5 mld to koszt wymiany 16,7 mln liczników we wszystkich gospodarstwach domowych w Polsce. Nowe urządzenia oznaczają niższe rachunki dla konsumentów za energię, wyższe zyski dla operatorów systemów dystrybucyjnych, a dla firm informatycznych – lukratywne kontrakty. I na tym właśnie chce zarabiać firma ATM Systemy Informatyczne, która stworzyła już oprogramowanie dla inteligentnych liczników dla Energi Operator.
Firma ATM Systemy Informatyczne oprócz obsługi operatorów telekomunikacyjnych, koncentruje się na obsłudze administracji państwowej, instytucji finansowych i akademickich centrów komputerowych. Teraz zamierza zaangażować się mocniej w segment związany z energetyką. Tworzenie rozwiązań informatycznych dla spółek energetycznych staje się coraz bardziej perspektywicznym biznesem.
– Również energetyka potrzebuje od pewnego czasu bardzo zaawansowanych rozwiązań, w których się specjalizujemy. Udało nam się pozyskać jeden z najciekawszych kontraktów w poprzednich latach. To budowa od podstaw oprogramowania do zarządzania systemem inteligentnego opomiarowania dla Energi Operator. Ten projekt w zasadzie już został zakończony – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Roman Szwed, prezes ATM Systemy Informatyczne.
Według Urzędu Regulacji Energetyki elektroniczne liczniki ze zdalną transmisją danych umożliwią odbiorcom zaoszczędzenie nawet 10 proc. obecnie wykorzystywanej energii. Dla przeciętnego gospodarstwa domowego może to dać oszczędności rzędu 100 zł rocznie. Wprowadzenie nowoczesnych systemów pomiarowych w krajach Unii Europejskiej związane jest z unijnym III pakietem energetycznym, którego jednym z celów jest zwiększenie efektywności energetycznej państw UE.
Jak informuje Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka prasowa URE, zgodnie z postanowieniami pakietu, do 2020 r. 80 proc, a do 2022 r. 100 proc. wszystkich gospodarstw domowych w UE powinno mieć zainstalowane inteligentne systemy pomiarowe. W Polsce wszystkich odbiorców energii mamy ok. 16,7 mln.
– To oznacza bezmiar potrzebnego oprogramowania i rozwiązań informatycznych, będzie więc wiele projektów. Mamy wiedzę, umiemy rozwiązywać i jesteśmy w stanie nawet bardzo skomplikowany projekt doprowadzić do szczęśliwego końca – zapewnia Roman Szwed.
Konsorcjum ATM Systemy Informatyczne, ATM, ATM Software i Innovation Technology Group wygrało przetarg organizowany przez Energę Operator na wdrożenie systemu aplikacyjnego, który ma służyć do zarządzania, pozyskiwania i udostępniania danych pomiarowych pochodzących z urządzeń Energi. Projekt jest związany z wdrożeniem systemu zdalnego opomiarowania klientów w ramach tzw. inteligentnych sieci. O kontrakt z Energa Operator zabiegało ośmiu wykonawców. Jego wartość wyniosła ponad 15 mln zł netto.
– Traktujemy ten projekt specjalnie, ponieważ robiliśmy to także po to, żeby się nauczyć. Tego typu skala wdrożenia była robiona po raz pierwszy w Polsce i to się udało. Mieliśmy pewne elementy tego oprogramowania, ale w dużej mierze musieliśmy je napisać, więc liczę na prawdziwe zyski dopiero przy powtórkach – wyjaśnia Roman Szwed.
Prezes spółki liczy na kolejne wygrane przetargi związane z wdrażaniem inteligentnych sieci.
– Tym bardziej, że to już nie jest tak, jak w przypadku Energi, że po raz pierwszy budowaliśmy ten system opierając się na pewnych wcześniej posiadanych modułach. W tej chwili mamy gotowy system tzw. AMI do odczytu i transmisji danych oraz do współpracy ze wszystkimi potrzebnymi innymi systemami operatora dostawcy energii – informuje Roman Szwed. – Wszyscy się uczą. My już się trochę nauczyliśmy, ponieważ robimy to dla Energi dwa lata. Kilkadziesiąt tysięcy liczników pracuje przemysłowo, to nie jest żadnej pilot zrobiony po to, by stwierdzić, czy działa, czy nie działa. Te liczniki naprawdę obsługują użytkowników – podsumowuje prezes ATM SI.
Inteligentne liczniki w każdym polskim domu
PGE jeszcze w tym roku zainstaluje gospodarstwom domowym inteligentne liczniki prądu
GE Energy: uczymy się od Amerykanów, jak oszczędzać energię
Czytaj także
- 2022-02-24: Aleksandra Szwed: Musimy przedefiniować pojęcie „normalność”. Świat sprzed pandemii już nie wróci
- 2022-03-02: Aleksandra Szwed: Bardzo lubię komedie romantyczne. Niosą nadzieję, a tego nigdy nie jest dość
- 2022-02-10: Aleksandra Szwed: Mam to szczęście, że żyję z człowiekiem, który robi mi walentynki niemalże każdego dnia
- 2020-11-20: Rafał Zawierucha: Nóż się otwiera w kieszeni, gdy widzę reakcje i komentarze ludzi, którzy nie mają pojęcia, o czym mówią
- 2019-09-11: Aleksandra Szwed: Ciało jest moim narzędziem pracy. Dużo się ruszam, aby utrzymać formę
- 2019-08-16: Aleksandra Szwed: Uwielbiam jazdę samochodem. Mój rekord to 40 tys. kilometrów w miesiąc
- 2019-09-25: Aleksandra Szwed: zamiast narzekać, że świat jest zdominowany przez mężczyzn, wolę się skupić na robieniu swojego
- 2019-08-21: Aleksandra Szwed: Nigdy nie wiem, co przyniesie jutro. Czasem są to fantastyczne rzeczy
- 2019-08-27: Aleksandra Szwed: Utrzymuję siebie i swoją rodzinę z tego, co kocham. W wolnych chwilach natomiast siedzę wklejona w książki lub gotuję
- 2019-07-24: Aleksandra Szwed: „Rocky” to dla mojego pokolenia postać ikoniczna. To kino powstawało na naszych oczach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.