Newsy

Giełdowy indeks spółek społecznie odpowiedzialnych zmienia skład. Po raz pierwszy dołącza spółka z sektora ochrony zdrowia

2013-01-25  |  06:40
Mówi:Jacek Dauenhauer
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Pelion Healthcare Group
  • MP4

    Respect Index, który obejmuje swoim portfelem spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych o najwyższym standardzie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) zmienia swój skład. Dołączył do niego Pelion Healthcare Group. Nowy skład indeksu, istniejącego od ponad czterech lat, będzie obowiązywał od 1 lutego.

    W 6. edycji projektu w skład Respect Index weszło 20 spółek, w tym jedna nowa. Dystrybutor leków jest pierwszą spółką z sektora ochrony zdrowia notowaną w tym indeksie.

     – Jest to zwieńczenie pracy, którą od dłuższego czasu wykonujemy w firmie w zakresie CSR. Nie jest to nowy temat, zajmujemy się nim od kilku lat. Natomiast w tej chwili udało się stworzyć zarówno strategię w zakresie CSR, jak i zbudować pewne formalne ramy do tej działalności takie, które pozwoliły nam przejść dosyć rygorystyczny proces audytu i zakwalifikować się do indeksu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Dauenhauer, wiceprezes Pelion Healthcare Group.

    Spółki, które wchodzą w skład indeksu, poddawane są co pół roku restrykcyjnym i szczegółowym audytom. Oceniane są m.in. sposób zarządzania organizacją, działania społeczne na rzecz klientów, rynku, polityka wobec pracowników i środowiska.

    Jak podkreśla wiceprezes Grupy Pelion, działania spółki w obszarze CSR od wielu lat prowadzone są na wielu różnych płaszczyznach.

     – Od ponad 5 lat mamy fundację, która zajmuje się niwelowaniem barier w dostępie do leków. Ta fundacja działa coraz prężniej i pomogła już wielu osobom. Od trzech lat jesteśmy organizatorem łódzkiego maratonu Dbam o Zdrowie, który też się wpisuje w działalność na rzecz społeczności lokalnych. Myślę, że to fajna impreza, która staje się coraz bardziej rozpoznawalna w Łodzi, w którą udaje się zaangażować coraz więcej osób, pracowników firmy, współpracowników i grono interesariuszy – wymienia Jacek Dauenhauer.

    Spółka Pelion jest notowana na warszawskim parkiecie od 15 lat, do grudnia 2011 roku pod nazwą PGF. Jest uczestnikiem indeksu sWIG80.

    Jacek Dauenhauer przyznaje, że trudno jest mówić o wymiernych efektach obecności w indeksie Respect, ale to nie na tym zależy spółkom, które wchodzą w jego skład.

     – Sam charakter działalności w zakresie CSR jest ukierunkowany na bardzo długoterminowe działanie, na budowanie wartości firmy, a niekoniecznie podniesienie jej kapitalizacji w krótkim okresie. Na to wpływ ma wiele innych czynników. Ale wraz ze wzrostem świadomości tematyki CSR w Polsce, fakt, że spółka jest dobrze poukładana w tym zakresie, prowadzi odpowiednie działania, i jest w składzie Respect Indeksu, będzie pomagało w budowaniu wartości w długim okresie – podkreśla wiceprezes Pelion.

     – Zaczyna się, choć powoli, świadomość CSR wśród polskich inwestorów. Przy wsparciu promocji działań CSR w Polsce za parę lat będzie to bardzo istotna wartość. Ale potrzeba więcej o tym mówić i podkreślać, że to przekłada się w rzeczywistości na wynik finansowy – mówi Grażyna Utrata, wiceprezes BPH, banku, który po raz czwarty znalazł się w indeksie.

    Nowy skład indeksu Respect, ogłoszony 24 stycznia, zacznie obowiązywać od 1 lutego. Zmianę składu wywołało opuszczenie indeksu przez Kredyt Bank. Wiąże się to z wykluczeniem tej spółki z obrotu, co wynika z jej połączenia z BZ WBK. W skład indeksu wchodzą ponadto m.in. Bank BPH, Bank Handlowy, Millennium, Grupa Lotos, KGHM, JSW, Netia, PZU, PGNiG, PZU i TPSA. W ciągu czterech lat (od listopada 2009 roku) istnienia indeksu stopa zwrotu wyniosła 61 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.