Mówi: | Adam Maciejewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Giełda Papeirów Wartościowych w Warszawie |
GPW pracuje nad zwiększeniem zaufania do rynku kapitałowego
Giełda Papierów Wartościowych pracuje nad zwiększaniem zaufania do polskiego rynku kapitałowego. Chce zachęcać spółki do wdrażania tzw. systemów compliance, które zapewnią inwestorów o tym, że działają one zgodnie z prawem spółki, regulacjami rynkowymi i kodeksem dobrych praktyk. Rekomendacje w tym zakresie ma pomóc wypracować cykl debat organizowanych przez GPW.
– Uruchomiliśmy cykl poważnych dyskusji, poświęconych podnoszeniu zaufania, który ma zaowocować konkretnymi działaniami. Chciałbym, żeby to był stały wątek w dyskusji na temat rynku kapitałowego i zaufania na rynku kapitałowym, ponieważ i zaufanie, i funkcja compliance to są integralne części zarządzania każdym ważnym przedsiębiorstwem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Maciejewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Prezes zapewnia, że już dziś zakres funkcjonowania compliance, czyli systemów, które mają zapewniać zgodność działania spółek z ich prawem wewnętrznym, regulacjami rynkowymi i dobrymi praktykami, jest na satysfakcjonującym poziomie.
– To nie oznacza, że nie powinniśmy podejmować dodatkowych działań podnoszących jakość funkcji compliance – mówi Adam Maciejewski. – Chcielibyśmy, żeby efekty dyskusji przekształciły się w zestaw rekomendacji, które będzie można wprowadzić do kanonu dobrych praktyk spółek notowanych na giełdzie.
Zainicjowanie cyklu konferencji to nie pierwsze działania podejmowane przez GPW na rzeczy budowania zaufania i wiarygodności rynku kapitałowego. Wcześniej przeprowadzono reformę New Connect – rynku małych innowacyjnych przedsiębiorstw – na rzecz zwiększenia wiarygodności tego parkietu, oraz reformę tzw. spółek groszowych o bardzo niskiej wycenie jednostkowej akcji.
– Natomiast jeżeli chodzi o działania planowane, to przede wszystkim powołanie agencji ratingowej i instytutu analiz, który zapewniałby mechanizmy oceny ryzyka związanego z emitentami czy z poszczególnymi emisjami papierów wartościowych – zapowiada Adam Maciejewski.
Zwiększone zaufanie do rynku ułatwi giełdzie wypełniać jej podstawowe zadanie, jakim jest zasilanie gospodarki w kapitał, a szczególną rolę ma zasilanie przedsiębiorstw małych i średnich o wysokim poziomie innowacyjności. To często firmy, które zatrudniają najwięcej pracowników, podejmują nowe wyzwania, nowe ryzyka, mają największą dynamikę wzrostu. Jak podkreśla prezes GPW, rynek godny zaufania jest bardziej efektywny, ma większą zdolność mobilizowania kapitału, a to z kolei przekłada się na ekonomię, stymulując wzrost gospodarczy.
W poniedziałek 31 marca na GPW odbyła się pierwsza konferencja, inaugurująca większy cykl dyskusji, w której udział wzięło ok. 200 przedstawicieli uczestników rynku, m.in. Komisji Nadzoru Finansowego, domów maklerskich i przedstawicieli rad nadzorczych.
Czytaj także
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-29: Sektor badań klinicznych w Polsce szybko się rozwija. Środki z KPO pomogą utworzyć nowe Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.