Newsy

KDPW: Tylko 1/3 rachunków inwestycyjnych jest aktywna

2012-04-06  |  06:50
Mówi:Iwona Sroka
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych
  • MP4

    Liczba rachunków inwestycyjnych stopniowo rośnie. Jest ich już ponad 1,5 mln. Statystyki te nie świadczą jednak o zaangażowaniu właścicieli rachunków. Z informacji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że większość z nich nie jest aktywna.

     - My zawsze badamy liczbę rachunków prowadzonych przez Krajowy Depozyt dla naszych uczestników, natomiast nie badamy ich aktywności. To już jest po stronie naszych uczestników i właścicieli rachunków. Z tego, co wiemy zaledwie 1/3 z nich to są rachunki aktywne, czyli takie dosyć często używane, które w krótkiej perspektywie czasowej noszą znamiona aktywności - twierdzi prezes Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.

    Wzrost zarówno liczby otwieranych rachunków, jak i aktywności ich właścicieli, zależy od oferty prywatyzacyjnej Ministerstwa Skarbu Państwa.

     - Zwykle obserwowaliśmy, że duży przyrost rachunków następował w momencie dużych prywatyzacji, zwłaszcza skarbowych. Jak wchodziły na giełdę akcję PZU, Taurona czy samej GPW, to wtedy notowaliśmy rekordowe przyrosty liczby rachunków - mówi Iwona Sroka.

    W 2010 roku, kiedy trzy wymienione spółki debiutowały na warszawskim parkiecie, uczestnicy KDPW otworzyli ponad 340 tysięcy nowych rachunków.

     - Dopóki takich dużych prywatyzacji nie będzie, myślę, że liczba rachunków nieznacznie się zmieni - przyznaje prezes KDPW.

    W przyjętym w marcu planie prywatyzacji na lata 2012-2013 resort skarbu państwa przewiduje wprowadzenie na giełdę takich spółek, jak Enea, Energa, Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, Węglokoks czy Bumar.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.