Mówi: | Paweł Graniewski |
Funkcja: | Delegowany przez Radę Giełdy do pełnienia funkcji w zarządzie GPW |
Ostatnie rozmowy między GPW a maklerami: decyzja w sprawie godzin pracy giełdy może zapaść jeszcze w tym tygodniu
Władze warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych finalizują rozmowy z domami maklerskimi dotyczące czasu trwania sesji. Decyzję, czy godzina zakończenia sesji zostanie utrzymana, czy też zmieni się na wcześniejszą, inwestorzy poznają w ciągu najbliższych dni. W 2011 roku sesję wydłużono o godzinę, co – według domów maklerskich – nie spowodowało wzrostu zysków, a jedynie wzrost kosztów. Powołany w tej sprawie zespół roboczy w ciągu ostatnich miesięcy analizował efekty zmian harmonogramu pracy giełdy.
– Szukaliśmy zarówno argumentów za skróceniem, jak i za utrzymaniem czasu sesji. To strategiczna decyzja, aczkolwiek musi być parta na wzajemnym zrozumieniu i poszanowaniu wzajemnych interesów. Żywię głęboką nadzieję, że może jeszcze przed świętami lub tuż po świętach będziemy mogli wspólnie z izbą maklerską poinformować media i inwestorów, jakie są nasze wspólne decyzje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Paweł Graniewski, delegowany przez Radę Giełdy do pełnienia funkcji w zarządzie GPW.
Zgodnie z wieloma wcześniejszymi postulatami Izba Domów Maklerskich chciałaby skrócenia czasu pracy GPW o godzinę, do 16.35. Z analiz IDM wynika, że po wydłużeniu czasu trwania sesji przed dwoma laty koszty po stronie domów maklerskich znacząco wzrosły, m.in. w efekcie zwiększenia liczby pracowników i wydłużenia godzin pracy. Nie zostało to zrekompensowane przez wzrost zysków. Ankieta przeprowadzona przez IDM wskazała, że nie wzrosła ani aktywność klientów, ani liczba zleceń składanych na sesję.
– Giełdzie nie zależy na tym, by była jak najdłuższa sesja. Giełdzie zależy na obrocie. Na obrocie nie tylko w dniu dzisiejszym, ale w perspektywie kolejnego roku, dwóch, trzech, dlatego że giełda zarabia na obrocie – mówi Paweł Graniewski.
Po wydłużeniu sesji obroty były o 18 proc. wyższe niż w latach wcześniejszych. Jednak analizy przeprowadzone przez zespół roboczy nie wskazały jednoznacznie, czy był to wynik zmiany harmonogramu. Tym bardziej, że w tym samym czasie wystąpiły inne zjawiska, które mogły wpłynąć na zwiększone obroty, m.in. duże debiuty giełdowe i międzynarodowa promocja rynku.
– Nie można na to patrzeć zero-jedynkowo. Dlatego że to jest bardziej złożone zagadnienie. Co więcej, tendencja światowa idzie jednak w kierunku wydłużenia. Co też nie oznacza, że mamy od razu stawiać się w awangardzie tendencji światowych – mówi członek zarządu GPW.
Ewentualne zmiany w harmonogramie pracy GPW nie zostaną wprowadzone przed 15 kwietnia. Wtedy giełda zmieni system transakcyjny na UTP, czyli Uniwersalną Platformę Obrotu, system wykorzystywany na giełdach w Nowym Jorku, Paryżu, Lizbonie, Amsterdamie i Brukseli. UTP ma być szybszy, wydajniejszy i bardziej przepustowy.
Czytaj także
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-06: Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.