Newsy

Przybywa firm walczących z korupcją i nadużyciami za pomocą systemów compliance

2014-10-28  |  06:35
Mówi:Marcin Szczepański
Funkcja:dyrektor ds. compliance
Firma:Siemens Polska
  • MP4
  • Przybywa mechanizmów zapobiegania korupcji w polskich firmach i jednostkach publicznych. Coraz więcej podmiotów wprowadza zasady compliance, które zwiększają nie tylko przejrzystość procedur zamówień, lecz także szanse na wykrycie korupcji i wprowadzenie zmian ograniczających ryzyko w przyszłości. To szczególnie ważne w obszarze zamówień publicznych.

    ‒ Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o systemach compliance. Posiadały go tylko niektóre spółki zagraniczne i te z rynku regulowanego, na przykład banki, firmy farmaceutyczne. Dzisiaj widzimy, że systemy compliance wdrażane są nawet w firmach z kapitałem polskim oraz w tych, które są powiązane w jakiś sposób ze Skarbem Państwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Marcin Szczepański, dyrektor ds. compliance w Siemens Polska.

    Jak podkreśla Szczepański, firmom zależy na wizerunku uczciwych i wiarygodnych, a systemy compliance są dowodem na walkę przedsiębiorstwa z nadużyciami i korupcją. To trend podobny do coraz większej dbałości o środowisko naturalne i ekologię.

    Zapobieganie korupcji jest szczególnie istotne w obszarze zamówień publicznych. To często duże kontrakty, a styk sfery publicznej i prywatnej rodzi ryzyko korupcji. Ten obszar jest określany jako szczególnie zagrożony nadużyciami nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej.

    Prawidłowo wdrożony i efektywny system compliance może być sojusznikiem regulatorów i organów ścigania w zwalczaniu problemu korupcji w obszarze zamówień publicznych. Compliance wprowadza przejrzystość i pozwala prowadzić w sposób uczciwy procesy biznesowe – wylicza Szczepański.

    Podkreśla, że firmy stosujące taki system są bardziej wiarygodnymi partnerami zarówno dla kontrahentów prywatnych, jak i zamawiających w przetargach publicznych.

    Szczepański wyjaśnia, że system compliance działa w trzech obszarach. Pierwszym jest zapobieganie korupcji i nadużyciom poprzez stosowne procedury, zwiększające przejrzystości postępowania, oraz szkolenia i wspólne akcje uświadamiające, podejmowane z innymi firmami z danej branży czy organizacjami pozarządowymi. Kolejnym są mechanizmy pozwalające na wykrywanie nadużyć. Szczepański wyszczególnia tu znaczenie niezależnych audytów i systemów umożliwiających pracownikom anonimowe zgłaszanie potencjalnych nadużyć.

    Trzeci obszar to działania pokontrolne, w ramach których wprowadza się zmian w celu ulepszenia systemu – dodaje Szczepański. ‒ Są to często procesy dyscyplinarne oraz działania włączone w procesy pracownicze.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.