Mówi: | Zenon Daniłowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Makarony Polskie |
Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.
– Konsumenci szukają przede wszystkim makaronów o wyższej jakości, ponieważ preferują raczej smakowanie niż zaspokajanie głodu, co bardzo dobrze wpływa na rozwój takich firm jak nasza. Bardzo dużo zainwestowaliśmy w ośrodek R&D, więc mamy w swojej ofercie wiele nowoczesnych makaronów, z różnorodnymi dodatkami, makaronów funkcjonalnych. I to jest główny kierunek rozwoju makaronów i w Polsce, i na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes zarządu spółki Makarony Polskie. – Poszukujemy makaronów, które nie są klasyczne, tylko z mąki miękkiej czy semoliny, tylko makaronów wzbogaconych o różnorodne dodatki jak jaja, dodatki warzywne, smakowe, witaminowe, białkowe. Wszystko to stanowi, że te makarony są smaczniejsze, lepsze i zdrowsze.
Jak podkreśla, wartość polskiego rynku makaronów jest szacowana na 800 mln zł. Dominują na nim dwaj duzi producenci i wiele drobnych firm, często aktywnych głównie na rynku lokalnym lub regionalnym.
– Na polskim rynku działają firmy z Czech, Łotwy oraz Włoch. Konkurencja ta nie jest groźna dla polskich firm, ale jest istotna, ponieważ niektóre firmy z jakichś źródeł pozyskują dużo tańszą mąkę i dużo tańsze zboże niż polskie firmy. Domyślać się należy, że prawdopodobnie z importu ze Wschodu – mówi prezes Makaronów Polskich. – Inne firmy, na przykład włoskie, mają bardzo silne brandy. To firmy, które tradycyjnie działają na rynku makaronowym i oferują nam makarony semolinowe o bardzo wysokiej jakości, ale zarazem bardzo drogie. Import na polskim rynku nie przekracza 10 proc., jednak dominują firmy polskie, ale należy powiedzieć, że również firmy polskie nie osiągają zbyt dużych sukcesów, jeżeli chodzi o eksport makaronów.
Dla Makaronów Polskich ważnym rynkiem eksportowym była Ukraina. W 2021 roku spółka wyeksportowała do wschodniego sąsiada ponad 7 tys. t makaronu. Obecnie takie wolumeny sprzedaży są nieosiągalne.
– W tym roku mamy sytuację związaną i z wojną, z blokadami granicy, co niestety bardzo niekorzystnie odbija się na eksporcie nie tylko makaronów, ale wszystkich produktów z Polski na Wschód – przyznaje Zenon Daniłowski.
Z obecną sytuacją geopolityczną wiąże się także inne wyzwanie, z którym borykają się polscy producenci, nie tylko z branży spożywczej, czyli ze wzrostem kosztów prowadzonej działalności. I to w różnych jej aspektach. Jednym z nich jest znaczący wzrost płacy minimalnej. Dodatkowo firmy raportują również problemy z siłą roboczą. W sposób szczególny widoczne są problemy z tzw. szczeblem średnim, czyli specjalistami i menedżerami.
– O tych ludzi my naprawdę walczymy, dajemy im bardzo dobre warunki, ale odnosi się dziwne wrażenie, że w Polsce tych ludzi jest bardzo, bardzo mało i są to deficytowe stanowiska pracy – mówi prezes spółki Makarony Polskie.
Innym wyzwaniem jest prowadzenie działalności w sytuacji niestabilnych cen surowców rolnych, które trudno przekładać na ceny końcowego produktu, szczególnie w branży spożywczej. Ten problem wynika także z aktualnej sytuacji w rolnictwie.
– Makarony Polskie odczuwają to bardzo silnie, ponieważ w ciągu dwóch lat zanotowaliśmy zarówno ekstremalnie wysokie ceny mąki i wysokie ceny jaj, jak i ekstremalnie niskie. To wpływa na naszą politykę cenową i politykę marżową. Trudno jest w tej chwili zrozumieć, dlaczego Unia Europejska, polski rząd nie reagują na tę sytuację w rolnictwie, szczególnie teraz przed żniwami, kiedy są jeszcze w Polsce i w całej Europie ogromne zapasy zboża – podkreśla Zenon Daniłowski. – To zboże należy zagospodarować, czy to na biopaliwa, czy wywieźć poza Unię Europejską, ponieważ w sierpniu i wrześniu będą żniwa i kolejne kilkadziesiąt milionów ton zboża trafi do magazynów. Wówczas problem będzie wielokrotnie większy.
Według ostatnich szacunkowych informacji w 2023 roku Makarony Polskie odnotowały 32,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto. Dla porównania rok wcześniej było to 24,5 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 57,8 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 36 proc. w skali roku. Grupa wyprodukowała w ubiegłym roku 48 tys. t żywności o wartości przekraczającej 350 mln zł.
Czytaj także
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.