Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych |
Spółki z Europy Środkowo-Wschodniej zyskały swój indeks na GPW
WIG-CEE debiutuje na warszawskim parkiecie. W nowym indeksie znalazło się 25 spółek z naszego regionu, głównie z Ukrainy i Czech, które do tej pory były notowane na GPW. – To jest jeden z wielu instrumentów, by potwierdzić pozycję warszawskiej giełdy jako głównego centrum finansowego dla regionu – podkreśla Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej giełdy.
30 maja warszawska giełda rozpoczęła obliczanie i publikację indeksu WIG-CEE. To już trzeci, po WIG-Poland i WIG-Ukraine, regionalny indeks GPW, dla którego kluczowym kryterium doboru jest kraj pochodzenia. W jego skład mogą więc wchodzić spółki z Ukrainy, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii. Bułgarii i Chorwacji.
– Indeks będzie skupiał i obejmował spółki zagraniczne, które są notowane w Warszawie, ale nie wszystkie spółki zagraniczne, lecz takie, które pochodzą z krajów, z których notowane są jeszcze inne podmioty. Czyli mamy pewną próbkę reprezentatywną gospodarek poszczególnych krajów regionu – wyjaśnia Ludwik Sobolewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych.
Wśród 25 spółek, które weszły w skład WIG-CEE znalazły się m.in. ukraińskie Kernel, Agroton, Sadovaya, węgierski MOL oraz czeskie CEZ i Fortuna.
– To bardzo interesujące rozwiązanie dla tych inwestorów, którzy mogą zacząć traktować GPW w Warszawie jako miejsce, gdzie można dokonywać inwestycji nie tylko w spółki reprezentujące naszą lokalną gospodarkę, ale również w te, które składają się na region Europy Środkowej i Wschodniej – ocenia Ludwik Sobolewski.
Decyzja o utworzeniu nowego indeksu to efekt coraz większej liczby emitentów spośród krajów naszej części Europy. Jak podkreśla prezes GPW, nowy indeks ma potwierdzić silną i wciąż umacniającą się pozycję giełdy wśród innych parkietów regionu.
– My nie mamy problemu z utrzymywaniem naszej pozycji. Po I kwartale 2012 ponad połowa obrotów spółkami na obszarze całego regionu jest generowana na warszawskiej giełdzie – podkreśla Ludwik Sobolewski. – Chcemy raczej przekształcać giełdę w jednoznaczne centrum finansowe dla Europy Środkowej i Wschodniej.
Jak podano w komunikacie spółki, wartości indeksu WIG-CEE zostały przeliczone wstecz do grudnia 2010 roku, a jego obecna wartość kształtuje się na poziomie 800 pkt.
Czytaj także
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-12: Budowanie potencjału militarnego wśród największych wyzwań NATO, szczególnie w Europie. Zwiększenie nakładów na obronność może w tym pomóc
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-02-01: Stan Bałtyku się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Cierpią na tym turystyka i rybołówstwo
- 2023-11-22: Spółki rodzinne stanowią aż 40 proc. podmiotów notowanych na GPW. Rośnie ich innowacyjność, ale wyzwaniem pozostaje proces sukcesji
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.