Newsy

W ciągu roku pierwsze chińskie firmy mogą zadebiutować na GPW

2012-11-14  |  06:40
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert rynków azjatyckich
Firma:Prezes Dąbrowski Finance
  • MP4

    Przedsiębiorcy z Państwa Środka, którzy planują ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, rozważają wejście na tutejsze parkiety. Na razie wybierają przede wszystkim giełdę we Frankfurcie, ale coraz częściej biorą pod uwagę również Warszawę. Zdaniem ekspertów, Giełda Papierów Wartościowych jest dobrym miejscem dla chińskich firm i w końcu zaczną się tu pojawiać, o ile utrzyma płynność i otworzy się na nowe zagraniczne podmioty.

    Zainteresowanie ze strony podmiotów z Chin już jest.

     – Prowadzimy rozmowy z kilkoma chińskimi grupami z różnych branż, które nie wykluczają notowania na jednej z europejskich giełd ich firm lub jednej z firm z ich holdingu. Warszawa jest przez nich brana pod uwagę – mówi Jarosław Dąbrowski, ekspert rynków azjatyckich i prezes Dąbrowski Finance.

    To efekt tego, że coraz więcej firm z Państwa Środka planuje wejście na rynki wschodniej i środkowej Europy. Jak podkreśla Jarosław Dąbrowski, warszawska giełda mogłaby stać się dla nich interesującym miejscem inwestycji.

     – Warunki są trzy: po pierwsze, warszawska giełda będzie lepiej funkcjonowała niż teraz, po drugie, będzie płynna co najmniej tak samo jak przed kryzysem i po trzecie, Polska będzie atrakcyjnym miejsce i firmy chińskie będą chciały tutaj na miejscu lub stąd rozwijać swoje biznesy – wymienia ekspert rynków azjatyckich.

    Jego zdaniem taki trend będziemy mogli obserwować już za kilka miesięcy.

     – Ja jestem w średnim okresie optymistą. Myślę, że to nie jest kwestia trzech miesięcy, raczej roku, ale powinniśmy do tego dążyć – przekonuje prezes Dąbrowski Finance.

    Tym bardziej, że coraz popularniejsza wśród Chińczyków staje się giełda naszych zachodnich sąsiadów.

     – W ciągu ostatnich 18-24 miesięcy pięć chińskich firm zadebiutowało na giełdzie we Frankfurcie, która jest większa niż warszawska, ale czy bardziej witalna, to można by dyskutować  – mówi Jarosław Dąbrowski. – Debiuty można ocenić jako sukces. Szczególnie jeden z ostatnich. Firma z branży szeroko pojętej ochrony środowiska, waste management, zgromadziła w nowej emisji ok. 100 mln euro.

    W sumie na frankfurckiej giełdzie notowane są 33, głównie średniej wielkości, przedsiębiorstwa z Chin. Pierwsza, ZhongDe Waste Technology, zadebiutowała ponad 5 lat temu.

    Szanse Polski na przyciągnięcie firm z Państwa Środka rosną, szczególnie z uwagi na to, że w ostatnim roku klimat współpracy polsko-chińskiej znacząco się poprawił. Ocieplanie stosunków rozpoczęła w grudniu ubiegłego roku wizyta prezydenta Bronisława Komorowskiego wraz z delegacją polskich przedsiębiorców w Pekinie. W kwietniu tego roku z rewizytą do Polski przybyła delegacja chińska z premierem Wen Jiabao na czele. 

    Zdaniem Jarosława Dąbrowskiego na polski rynek wchodzić będą głównie branże w jakimś stopniu związane z Polską czy z regionem.

     – Wymieniłbym energetykę odnawialną, branżę surowcową, węgiel, bo Chińczycy bardzo mocno stawiają na węgiel. Ale to będą również nowe, rosnące branże w Chinach, np. farmaceutyczna czy healthcare, czyli szeroko pojęta służba zdrowia, np. narzędzia, wyposażenia. To spektrum jest więc tutaj szerokie – zapewnia ekspert.

    Na warszawskiej giełdzie notowanych jest 49 zagranicznych spółek (w tym roku zadebiutowały cztery): z tego 42 na Głównym Rynku i 7 na NewConnect. Są to podmioty z różnych krajów świata, najczęściej z naszego regionu, m.in. z Ukrainy, Słowenii, Czech, Węgier i Bułgarii, ale też np. z Izraela. Chińskiej spółki na razie nie ma.

    Jak podkreślają władze GPW, giełda podejmuje działania, które mają zainteresować zagranicznych emitentów i inwestorów polskim rynkiem kapitałowym. Do takich należało m.in. utworzenie indeksów regionalnych (dla spółek ukraińskich i z regionu Europy Środkowo-Wschodniej).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Praca

    Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

    Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

    Sport

    Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

    Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

    Polityka

    Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

    Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.