Newsy

W ciągu roku pierwsze chińskie firmy mogą zadebiutować na GPW

2012-11-14  |  06:40
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert rynków azjatyckich
Firma:Prezes Dąbrowski Finance
  • MP4

    Przedsiębiorcy z Państwa Środka, którzy planują ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, rozważają wejście na tutejsze parkiety. Na razie wybierają przede wszystkim giełdę we Frankfurcie, ale coraz częściej biorą pod uwagę również Warszawę. Zdaniem ekspertów, Giełda Papierów Wartościowych jest dobrym miejscem dla chińskich firm i w końcu zaczną się tu pojawiać, o ile utrzyma płynność i otworzy się na nowe zagraniczne podmioty.

    Zainteresowanie ze strony podmiotów z Chin już jest.

     – Prowadzimy rozmowy z kilkoma chińskimi grupami z różnych branż, które nie wykluczają notowania na jednej z europejskich giełd ich firm lub jednej z firm z ich holdingu. Warszawa jest przez nich brana pod uwagę – mówi Jarosław Dąbrowski, ekspert rynków azjatyckich i prezes Dąbrowski Finance.

    To efekt tego, że coraz więcej firm z Państwa Środka planuje wejście na rynki wschodniej i środkowej Europy. Jak podkreśla Jarosław Dąbrowski, warszawska giełda mogłaby stać się dla nich interesującym miejscem inwestycji.

     – Warunki są trzy: po pierwsze, warszawska giełda będzie lepiej funkcjonowała niż teraz, po drugie, będzie płynna co najmniej tak samo jak przed kryzysem i po trzecie, Polska będzie atrakcyjnym miejsce i firmy chińskie będą chciały tutaj na miejscu lub stąd rozwijać swoje biznesy – wymienia ekspert rynków azjatyckich.

    Jego zdaniem taki trend będziemy mogli obserwować już za kilka miesięcy.

     – Ja jestem w średnim okresie optymistą. Myślę, że to nie jest kwestia trzech miesięcy, raczej roku, ale powinniśmy do tego dążyć – przekonuje prezes Dąbrowski Finance.

    Tym bardziej, że coraz popularniejsza wśród Chińczyków staje się giełda naszych zachodnich sąsiadów.

     – W ciągu ostatnich 18-24 miesięcy pięć chińskich firm zadebiutowało na giełdzie we Frankfurcie, która jest większa niż warszawska, ale czy bardziej witalna, to można by dyskutować  – mówi Jarosław Dąbrowski. – Debiuty można ocenić jako sukces. Szczególnie jeden z ostatnich. Firma z branży szeroko pojętej ochrony środowiska, waste management, zgromadziła w nowej emisji ok. 100 mln euro.

    W sumie na frankfurckiej giełdzie notowane są 33, głównie średniej wielkości, przedsiębiorstwa z Chin. Pierwsza, ZhongDe Waste Technology, zadebiutowała ponad 5 lat temu.

    Szanse Polski na przyciągnięcie firm z Państwa Środka rosną, szczególnie z uwagi na to, że w ostatnim roku klimat współpracy polsko-chińskiej znacząco się poprawił. Ocieplanie stosunków rozpoczęła w grudniu ubiegłego roku wizyta prezydenta Bronisława Komorowskiego wraz z delegacją polskich przedsiębiorców w Pekinie. W kwietniu tego roku z rewizytą do Polski przybyła delegacja chińska z premierem Wen Jiabao na czele. 

    Zdaniem Jarosława Dąbrowskiego na polski rynek wchodzić będą głównie branże w jakimś stopniu związane z Polską czy z regionem.

     – Wymieniłbym energetykę odnawialną, branżę surowcową, węgiel, bo Chińczycy bardzo mocno stawiają na węgiel. Ale to będą również nowe, rosnące branże w Chinach, np. farmaceutyczna czy healthcare, czyli szeroko pojęta służba zdrowia, np. narzędzia, wyposażenia. To spektrum jest więc tutaj szerokie – zapewnia ekspert.

    Na warszawskiej giełdzie notowanych jest 49 zagranicznych spółek (w tym roku zadebiutowały cztery): z tego 42 na Głównym Rynku i 7 na NewConnect. Są to podmioty z różnych krajów świata, najczęściej z naszego regionu, m.in. z Ukrainy, Słowenii, Czech, Węgier i Bułgarii, ale też np. z Izraela. Chińskiej spółki na razie nie ma.

    Jak podkreślają władze GPW, giełda podejmuje działania, które mają zainteresować zagranicznych emitentów i inwestorów polskim rynkiem kapitałowym. Do takich należało m.in. utworzenie indeksów regionalnych (dla spółek ukraińskich i z regionu Europy Środkowo-Wschodniej).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.