Newsy

Giełdowy indeks spółek społecznie odpowiedzialnych zmienia skład. Po raz pierwszy dołącza spółka z sektora ochrony zdrowia

2013-01-25  |  06:40
Mówi:Jacek Dauenhauer
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Pelion Healthcare Group
  • MP4

    Respect Index, który obejmuje swoim portfelem spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych o najwyższym standardzie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) zmienia swój skład. Dołączył do niego Pelion Healthcare Group. Nowy skład indeksu, istniejącego od ponad czterech lat, będzie obowiązywał od 1 lutego.

    W 6. edycji projektu w skład Respect Index weszło 20 spółek, w tym jedna nowa. Dystrybutor leków jest pierwszą spółką z sektora ochrony zdrowia notowaną w tym indeksie.

     – Jest to zwieńczenie pracy, którą od dłuższego czasu wykonujemy w firmie w zakresie CSR. Nie jest to nowy temat, zajmujemy się nim od kilku lat. Natomiast w tej chwili udało się stworzyć zarówno strategię w zakresie CSR, jak i zbudować pewne formalne ramy do tej działalności takie, które pozwoliły nam przejść dosyć rygorystyczny proces audytu i zakwalifikować się do indeksu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Dauenhauer, wiceprezes Pelion Healthcare Group.

    Spółki, które wchodzą w skład indeksu, poddawane są co pół roku restrykcyjnym i szczegółowym audytom. Oceniane są m.in. sposób zarządzania organizacją, działania społeczne na rzecz klientów, rynku, polityka wobec pracowników i środowiska.

    Jak podkreśla wiceprezes Grupy Pelion, działania spółki w obszarze CSR od wielu lat prowadzone są na wielu różnych płaszczyznach.

     – Od ponad 5 lat mamy fundację, która zajmuje się niwelowaniem barier w dostępie do leków. Ta fundacja działa coraz prężniej i pomogła już wielu osobom. Od trzech lat jesteśmy organizatorem łódzkiego maratonu Dbam o Zdrowie, który też się wpisuje w działalność na rzecz społeczności lokalnych. Myślę, że to fajna impreza, która staje się coraz bardziej rozpoznawalna w Łodzi, w którą udaje się zaangażować coraz więcej osób, pracowników firmy, współpracowników i grono interesariuszy – wymienia Jacek Dauenhauer.

    Spółka Pelion jest notowana na warszawskim parkiecie od 15 lat, do grudnia 2011 roku pod nazwą PGF. Jest uczestnikiem indeksu sWIG80.

    Jacek Dauenhauer przyznaje, że trudno jest mówić o wymiernych efektach obecności w indeksie Respect, ale to nie na tym zależy spółkom, które wchodzą w jego skład.

     – Sam charakter działalności w zakresie CSR jest ukierunkowany na bardzo długoterminowe działanie, na budowanie wartości firmy, a niekoniecznie podniesienie jej kapitalizacji w krótkim okresie. Na to wpływ ma wiele innych czynników. Ale wraz ze wzrostem świadomości tematyki CSR w Polsce, fakt, że spółka jest dobrze poukładana w tym zakresie, prowadzi odpowiednie działania, i jest w składzie Respect Indeksu, będzie pomagało w budowaniu wartości w długim okresie – podkreśla wiceprezes Pelion.

     – Zaczyna się, choć powoli, świadomość CSR wśród polskich inwestorów. Przy wsparciu promocji działań CSR w Polsce za parę lat będzie to bardzo istotna wartość. Ale potrzeba więcej o tym mówić i podkreślać, że to przekłada się w rzeczywistości na wynik finansowy – mówi Grażyna Utrata, wiceprezes BPH, banku, który po raz czwarty znalazł się w indeksie.

    Nowy skład indeksu Respect, ogłoszony 24 stycznia, zacznie obowiązywać od 1 lutego. Zmianę składu wywołało opuszczenie indeksu przez Kredyt Bank. Wiąże się to z wykluczeniem tej spółki z obrotu, co wynika z jej połączenia z BZ WBK. W skład indeksu wchodzą ponadto m.in. Bank BPH, Bank Handlowy, Millennium, Grupa Lotos, KGHM, JSW, Netia, PZU, PGNiG, PZU i TPSA. W ciągu czterech lat (od listopada 2009 roku) istnienia indeksu stopa zwrotu wyniosła 61 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.