Newsy

GIODO: prawo o ochronie danych osobowych się nie zmieniło, a liczba skarg wzrosła czterokrotnie

2013-09-27  |  06:50
Mówi:Wojciech Wiewiórowski
Funkcja:Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  • MP4
  • Polacy są coraz bardziej świadomi swoich praw do ochrony danych osobowych. Liczba skarg wzrosła w ostatnich czterech latach prawie czterokrotnie, choć samo prawo się nie zmieniło. Rosnącą świadomość klientów mogą wykorzystywać firmy do budowania swojej pozycji na rynku – zapewniając klientów, że ich dane są dobrze chronione, zdobywają ich zaufanie, a tym samym przewagę nad konkurencją.

    Polacy coraz większą wagę przywiązują do zasad prywatności i zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie nieprawidłowe wykorzystanie ich danych.

     – Osoby fizyczne mają coraz większą świadomość zasad ochrony danych osobowych. Świadczy o tym również liczba skarg, które wpływają do GIODO – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. – Nic dramatycznego w polskim prawie się nie stało, a liczba skarg i pytań z prośbą o interpelacje w ciągu ostatnich 4 lat wzrosła prawie czterokrotnie.

    Świadomość Polaków w zakresie ochrony ich danych osobowych sprawia, że klient zawsze chętniej wybierze firmę, która potrafi mu zagwarantować ochronę jego danych w serwisie czy chmurze obliczeniowej.

     – Firmy, które są w stanie zapewnić swojego klienta, że jego dane przetwarzane są tylko w  tym celu, w którym zostały dostarczone, na który się zgodził, że dostęp do nich mają tylko uprawnione przez niego i administratora osoby, że nie wykonywane są na nich żadne dodatkowe operacje, to firmy, którym możemy bardziej zaufać – mówi Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. – A słowo ‘zaufanie’ jest najważniejsze.

    Bezpieczeństwo naszych danych zależy w dużym stopniu od obowiązującego prawa, a to pochodzi jeszcze z lat 90-tych. Dlatego Inspektor podkreśla konieczność przyspieszenia prac nad nowymi przepisami, które będą uwzględniały nowe technologie i związane z nimi zagrożenia. Taka też była konkluzja 35. Międzynarodowej Konferencji Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności, która odbyła się w Warszawie. Zakończyła się przyjęciem ośmiu rezolucji, m.in. dotyczącej profilowania, czyli zbieraniu informacji o użytkownikach i budowanie ich profili na podstawie danych z różnych źródeł, oraz web trackingu, czyli śledzenia ruchów użytkowników w sieci.

     – Rezolucje nie są prawem powszechnie wiążącym, bo rzecznicy ochrony danych nie mają prawa wydawania takich decyzji – mówi Wiewiórowski. – One po pierwsze wskazują nam drogę, w jaki sposób interpretować istniejące w naszych krajach przepisy prawne np. przy wydawaniu decyzji administracyjnych. Po drugie wskazują nam drogę, którą powinniśmy iść przy opiniowaniu aktów prawnych, które są tworzone w naszym kraju. Na tej zasadzie rezolucja dotycząca profilowania będzie wykorzystywana przy pracach dotyczących zmiany przepisów o promocji i zatrudnienia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.