Mówi: | Tomasz Konik |
Firma: | Partner Deloitte, lider China Services Group w Polsce |
Deloitte: Chiny zainwestują w Polsce 400 mln euro w ciągu 2-3 lat
Chińczycy coraz mocniej interesują się Europą Środkowo-Wschodnią. W tym roku nawet połowa inwestycji chińskich w Europie będzie realizowana w naszym regionie - ocenia Deloitte. Kapitał z Państwa Środka przyciągają przede wszystkim energetyka i przemysł. Dużym krokiem naprzód jest wejście na polski rynek dwóch chińskich banków.
Chińskie inwestycje zagraniczne rosną w tempie średnio 12 proc. rocznie. Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że na europejski rynek trafi z Chin w najbliższym czasie 40 mld dolarów. Nawet połowa z zaplanowanych inwestycji może dotyczyć regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jeszcze 5 lat temu był to 1 na 10 realizowanych projektów.
- Polska wyrasta na zdecydowanego lidera w regionie, bo ma dość mocne atuty: dużą populację, dobrą lokalizację, jest pozytywnie postrzegana pod kątem edukacji i wzrostu gospodarczego - wymienia Tomasz Konik, lider China Services Group w Deloitte.
Dodatkowo inwestorom sprzyja ocieplenie stosunków na szczeblu państwowym. W grudniu z wizytą polityczno-gospodarczą w Pekinie był prezydent Bronisław Komorowski. Podczas spotkania z chińskimi władzami podpisano Porozumienie o partnerstwie strategicznym między dwoma krajami. Pod koniec kwietnia premier Chin Wen Jiabao przyjeżdża z wizytą do Polski.
- To wszystko spowoduje, że inwestycji będzie więcej. Plan, który został ogłoszony, to jest przyciągnięcie jak najszybciej 400 mln euro do Polski. Myślę, że to jest realne. Według naszych szacunków jest to możliwe w ciągu 2-3 lat - podkreśla Tomasz Konik.
Jego zdaniem schemat chińskiej ekspansji na konkretnym rynku wygląda zawsze tak samo. Chińczycy najpierw inwestują w energetykę i surowce, a następnie w produkcję. Dopiero trzecim krokiem jest zainteresowanie branżą finansową.
- Polska energetyka stoi w tej chwili przed prywatyzacją i myślę, że Chińczycy będą zainteresowani tym tematem. W tej chwili w Polsce obserwujemy inwestycje przemysłowe, ale też wchodzenie na rynek dwóch banków - mówi ekspert.
Jednocześnie podkreśla, że chociaż Polska znajduje się dopiero na początku tej drogi rozwoju inwestycji, to następuje duże przyspieszenie. Szczególnie istotne jest zaangażowanie Chińczyków w sektor finansowy.
- Wszyscy analitycy podkreślają, że to bardzo ważny element, bo chińskie instytucje pojawiają się zwykle w kraju, w którym spodziewają się wzmożonych inwestycji i wzmożonego finansowania inwestycji chińskich w danym kraju, a tu mamy Bank of China i ICBC, które w tej chwili zainwestowały w Polsce - dodaje Tomasz Konik.
Według raportu Deloitte kolejnymi dziedzinami, w których w najbliższym czasie możemy obserwować zaangażowanie Chin to dobra konsumenckie, transport, telekomunikacja oraz sektor farmaceutyczny.
Czytaj także
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.