Newsy

Grzegorz Schetyna rozpoczyna wizytę w Turcji. Polscy przedsiębiorcy liczą na kontrakty

2015-03-24  |  06:55
Mówi:Katarzyna Kacperczyk
Funkcja:podsekretarz stanu ds. polityki afrykańskiej, azjatyckiej i bliskowschodniej, dyplomacji publicznej i ekonomicznej
Firma:Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • MP4
  • Ministrowi spraw zagranicznych w czasie wizyty w Turcji towarzyszyć będą polscy przedsiębiorcy. Omawiane będą projekty współpracy między firmami, perspektywy rozwoju kooperacji międzyregionalnej oraz działań w zakresie wspierania innowacyjności. Turcja to bardzo perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu, bo dynamicznie się rozwija, a w planach jest dużo inwestycji infrastrukturalnych.

    Turcja jest bardzo ważnym partnerem Polski, zarówno politycznym, jak i gospodarczym. Współpraca rozwija się bardzo dobrze. – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu ds. polityki afrykańskiej, azjatyckiej i bliskowschodniej, dyplomacji publicznej i ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

    We wtorek rozpoczyna się wizyta w Turcji polskiego ministra spraw zagranicznych. W planach są spotkania na forach gospodarczych, z władzami miast i regionów, na których omawiane będą konkretne projekty współpracy między firmami czy perspektywy rozwoju kooperacji międzyregionalnej. Grzegorzowi Schetynie towarzyszyć będzie również grupa przedsiębiorców. Jak informuje Katarzyna Kacperczyk do połowy marca br. do Ministerstwa Spraw Zagranicznych wpłynęło około 150 zgłoszeń z ich strony.

    Polscy przedsiębiorcy będą mieli okazję spotkać się z partnerami tureckimi i zidentyfikować konkretne projekty współpracy. Staramy się również włączyć nowe elementy. Ważnym elementem wizyty będzie wspieranie współpracy między regionami. Mamy spotkania z władzami zarówno Ankary, jak i Stambułu, również mniejszych miast i prowincji, ośrodków, na terenie których lokowane są już polskie inwestycje – wyjaśnia Kacperczyk.

    Ważnym elementem wizyty ma być zaplanowanie współpracy w dziedzinie innowacyjności. W ostatnim, opublikowanym w połowie lutego br., rankingu agencji Bloomberg na temat najbardziej innowacyjnych gospodarek świata Polska znalazła się na 25. miejscu, Turcja – na 35. Pierwsze miejsce zajęła Korea Południowa.

    To sprawa, którą wstępnie omówiliśmy ze stroną turecką i widzimy, że jest bardzo duże zainteresowanie współpracą w tej dziedzinie – mówi Kacperczyk. – Planujemy zorganizowanie pierwszego polsko-tureckiego okrągłego stołu poświęconego innowacjom. W naszej delegacji uczestniczyć będą nie tylko przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i innych resortów, lecz także ośrodków, które wdrażają w Polsce programy innowacyjne.

    Turcja jest obecnie głównym partnerem gospodarczym Polski na Bliskim Wschodzie i w Azji. W latach 2004–2011 wymiana handlowa między krajami niemal się potroiła (wzrosła z 2 mld dol. do 5,6 mld dol.). Dziś jest na poziomie ok. 5,83 mld dol., czyli 7 proc. większym niż w 2013 roku.  W strukturze polskiego eksportu do Turcji w ubiegłym roku dominowały wyroby przemysłu maszynowego, pojazdy samochodowe i części do nich, wyroby elektromaszynowe, miedź i wyroby z miedzi.

    Turcja to bardzo duży rynek, jednocześnie to obszar mający strategiczne położenie. To niejako łącznik między Europą, krajami Bliskiego Wschodu i bliższą Azją – zauważa Kacperczyk. – To także rynek, który się bardzo prężnie rozwija. Rząd turecki obecnie planuje bardzo dużo projektów inwestycyjnych. A geograficznie nie jest to kraj leżący od Polski daleko. Lot samolotem z Warszawy trwa niewiele ponad dwie godziny, więc myślę, że to bardzo dobry i interesujący kierunek ekspansji dla polskich przedsiębiorców.

    Strategia rozwoju Turcji zakłada, że do 2023 roku kraj ten będzie dziesiątą gospodarką świata pod względem wielkości wytworzonego PKB (dziś jest 19.). Jednym z elementów tej strategii jest właśnie współpraca z partnerami zagranicznymi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku

    Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.

    Konsument

    Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

    Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.

    Problemy społeczne

    Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji

    Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.