News powiązane z współpraca gospodarcza

2019-01-16 | 06:20
Transport
Wymiana gospodarcza Polski z Iranem ma duży potencjał. Zagrożeniem są sankcje i trudności z dystrybucją towaru News powiązane z współpraca gospodarcza

Wymiana gospodarcza Polski z Iranem ma duży potencjał. Zagrożeniem są sankcje i trudności z dystrybucją towaru

Rośnie wymiana handlowa Polski z Iranem. Tylko w 2017 roku Polska wyeksportowała do tego kraju towary za ponad 121 mln euro, a wartość importu sięgnęła 83 mln euro. W ciągu kilku lat wymiana handlowa wzrosła kilkukrotnie, ale jej potencjał jest znacznie większy. Chociaż sankcje nałożone na Iran utrudniają handel, mniejsze firmy coraz chętniej wchodzą na tamtejszy rynek. Wyzwaniem jest dla nich zorganizowanie dostaw na tamtejszy rynek. Na tym wykłada się wiele firm.
więcej
2017-07-10 | 06:50
Transport
GDDKiA i chiński Covec, reprezentowany przez dr Joannę Łagowską, zakończyły spór o A2. To może przyspieszyć napływ inwestycji z Państwa Środka

GDDKiA i chiński Covec, reprezentowany przez dr Joannę Łagowską, zakończyły spór o A2. To może przyspieszyć napływ inwestycji z Państwa Środka

Po sześciu latach sądowego sporu GDDKiA i chińskie konsorcjum na czele z Covec, reprezentowane przez dr Joannę Łagowską z kancelarii K&L Gates, wypracowały polubowne porozumienie. Postępowanie, które dotyczyło dwóch niedokończonych przez Chińczyków odcinków autostrady A2, przez długi czas kładło się cieniem na wzajemnych stosunkach gospodarczych. Ugoda może zmienić atmosferę wokół inwestycji chińskich firm w Polsce.
więcej
2017-03-06 | 06:50
Handel
Umowa CETA może się okazać korzystna dla Polski. Wbrew obawom skorzystać na niej mogą polscy rolnicy i eksporterzy

Umowa CETA może się okazać korzystna dla Polski. Wbrew obawom skorzystać na niej mogą polscy rolnicy i eksporterzy

CETA, czyli umowa gospodarczo-handlowa między Kanadą a Unią Europejską, jest demonizowana – ocenia Łukasz Rozbicki, analityk MM Prime TFI. Bezpodstawne wydają się zarzuty, że europejski rynek zaleje żywność modyfikowana genetycznie. Zniesienie 99 proc. ceł zwiększy unijny eksport do Kanady, co wpłynie na poprawę sytuacji na rynku pracy. Komisja Europejska szacuje, że na każdy 1 mld euro, który UE zarabia na eksporcie, przypada 14 tys. dodatkowych miejsc pracy. Polska może być jednym z beneficjentów porozumienia – zyskają rolnictwo i eksporterzy.
więcej
2017-02-20 | 06:35
Handel
Irlandczycy eksportują coraz więcej na polski rynek. Tamtejsze firmy chętniej również inwestują nad Wisłą

Irlandczycy eksportują coraz więcej na polski rynek. Tamtejsze firmy chętniej również inwestują nad Wisłą

Wymiana handlowa między Polską a Irlandią rośnie w tempie 15–20 proc. rocznie. Irlandczycy eksportują do Polski między innymi produkty i usługi wykorzystywane w rolnictwie, wyroby medyczne i zaawansowane technologie IT. Wzrasta również wartość eksportu irlandzkiej żywności do Polski. Państwo, dla którego sprzedaż zagraniczna stanowi ponad 80 proc. całego PKB, chce zminimalizować skutki brexitu, mocno zacieśniając współpracę z rynkami europejskimi, w tym również z Polską.
więcej
2016-01-18 | 06:35
Przemysł spożywczy
Konsumpcja wołowiny w Polsce jest dziesięciokrotnie niższa niż średnia w UE. Szansą dla krajowych producentów jest eksport

Konsumpcja wołowiny w Polsce jest dziesięciokrotnie niższa niż średnia w UE. Szansą dla krajowych producentów jest eksport

Statystyczny Polak je ok. 1,7 kg mięsa wołowego rocznie. Spożycie w Polsce jest ponad dziesięć razy niższe niż średnia w Unii Europejskiej. Dlatego możliwości zbytu dla krajowych producentów stwarza sprzedaż zagraniczna. W ciągu trzech kwartałów 2015 roku eksport wołowiny wzrósł o 14 proc. rdr. Branża liczy na ożywienie handlu z rynkami azjatyckimi i arabskimi.
więcej
2015-05-26 | 06:45
Prawo
Usługi publiczne między krajami UE będą znacznie prostsze. To duże korzyści i oszczędności dla firm

Usługi publiczne między krajami UE będą znacznie prostsze. To duże korzyści i oszczędności dla firm

Unijny projekt e-Sens ma na celu cyfryzację szeregu usług publicznych w krajach członkowskich UE, dzięki czemu procedury transgraniczne zostaną uproszczone. Łatwiej będzie m.in. rozpocząć działalność gospodarczą w innym państwie unijnym. Ułatwienia będą dotyczyć również służby zdrowia i europejskich zamówień publicznych. Pomysłodawcy projektu podkreślają, że pozwoli on nie tylko uruchomić potencjał 20 mln małych i średnich firm w UE, lecz także przyniesie duże oszczędności.
więcej
2015-05-14 | 06:25
Transport
Linie Emirates wspierają polskie firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wymiana handlowa z tym krajem dynamicznie rośnie

Linie Emirates wspierają polskie firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wymiana handlowa z tym krajem dynamicznie rośnie

Blisko 1,3 mld dolarów wyniosła w ubiegłym roku wymiana handlowa między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. To wzrost o blisko 50 proc. względem 2013 roku. Coraz więcej polskich firm odkrywa eksportowy potencjał ZEA i jest zainteresowanych sprzedażą na tym rynku. Inicjatywy takich przedsiębiorców wspierają linie lotnicze Emirates, promując Dubaj jako centrum biznesowe.
więcej
2015-05-12 | 06:35
Handel
Polscy przedsiębiorcy zaczynają doceniać potencjał Arabii Saudyjskiej: boom inwestycyjny i dostęp do 300 mln konsumentów

Polscy przedsiębiorcy zaczynają doceniać potencjał Arabii Saudyjskiej: boom inwestycyjny i dostęp do 300 mln konsumentów

Niecałe 600 mln euro wynosi wymiana handlowa Polski z Arabią Saudyjską. Wprawdzie w ubiegłym roku eksport na ten rynek wzrósł o ponad jedną trzecią, ale i tak nie wykorzystujemy w pełni potencjału, jaki posiada. Arabia Saudyjska przeżywa teraz boom inwestycyjny, a ze względu na silną pozycję w regionie otwiera dostęp nawet do 300 mln konsumentów. Dlatego tym rynkiem szczególnie powinny się zainteresować branże spożywcza oraz budowlana i meblarska.
więcej
2015-03-27 | 06:45
Rynki zagraniczne
HSBC: Polskie firmy mogą skorzystać na boomie w tureckiej gospodarce. Największe szanse mają firmy zajmujące się infrastrukturą energetyczną, transportową i telekomunikacyjną

HSBC: Polskie firmy mogą skorzystać na boomie w tureckiej gospodarce. Największe szanse mają firmy zajmujące się infrastrukturą energetyczną, transportową i telekomunikacyjną

Polscy przedsiębiorcy mogą skorzystać na dużym zapotrzebowaniu na inwestycje w szybko rosnącej tureckiej gospodarce. PKB tego kraju liczone w dolarach wzrosło w ciągu ostatniej dekady ponaddwukrotnie, a perspektywy są równie dobre – w najbliższych latach prawdopodobnie będzie się zwiększało o około 5 proc. Szykują się duże inwestycje infrastrukturalne. Największą szansę na tym rynku mają firmy specjalizujące się w inwestycjach z sektora energetycznego, transportu i telekomunikacji. Ale rośnie także zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne.
więcej
2015-03-24 | 06:55
IT i technologie
Grzegorz Schetyna rozpoczyna wizytę w Turcji. Polscy przedsiębiorcy liczą na kontrakty

Grzegorz Schetyna rozpoczyna wizytę w Turcji. Polscy przedsiębiorcy liczą na kontrakty

Ministrowi spraw zagranicznych w czasie wizyty w Turcji towarzyszyć będą polscy przedsiębiorcy. Omawiane będą projekty współpracy między firmami, perspektywy rozwoju kooperacji międzyregionalnej oraz działań w zakresie wspierania innowacyjności. Turcja to bardzo perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu, bo dynamicznie się rozwija, a w planach jest dużo inwestycji infrastrukturalnych.
więcej
2015-03-16 | 06:20
Handel
Motorem wzrostu chińskiej gospodarki ma być popyt wewnętrzny. To szansa dla firm oferujących dobra konsumpcyjne i farmaceutyki

Motorem wzrostu chińskiej gospodarki ma być popyt wewnętrzny. To szansa dla firm oferujących dobra konsumpcyjne i farmaceutyki

Rosną szanse polskich przedsiębiorców na eksport towarów do Chin. Motorem wzrostu tego kraju w większym niż dotychczas stopniu ma być popyt wewnętrzny. Mogą na tym zarobić firmy produkujące dobra konsumpcyjne i farmaceutyki oraz te, które nimi handlują.
więcej
2015-01-30 | 06:25
Firma
Ścisła współpraca firm ułatwia im wchodzenie na zagraniczne rynki, również te dalekie

Ścisła współpraca firm ułatwia im wchodzenie na zagraniczne rynki, również te dalekie

Firmy łączą siły, żeby wchodzić na zagraniczne rynki. Dzięki ścisłej współpracy producentom z danej branży czy z danego regionu łatwiej zdobywać klientów w Azji, Ameryce czy Afryce, a także umacniać pozycję na rynkach UE. W ubiegłym roku działalność rozpoczął klaster eksportowy Polska-Wschód, który na rynkach azjatyckich i arabskich wspiera sprzedaż zagraniczną polskich producentów i promuje Polskę jako atrakcyjny kraj do inwestowania.
więcej
2015-01-02 | 08:00
Rynki zagraniczne
Dubaj chce współpracować z polskimi firmami. Może dać im to dostęp do rynku mającego 2,2 mld konsumentów

Dubaj chce współpracować z polskimi firmami. Może dać im to dostęp do rynku mającego 2,2 mld konsumentów

Zdaniem prezesa Dubai Investment Development Agency region ten to dobrze zorganizowane centrum biznesowe pozwalające dotrzeć na rynki od Afryki po Bliski Wschód, skupiające łącznie ponad 2,2 mld konsumentów. Sukces mogą tam osiągnąć szczególnie firmy zajmujące się produkcją żywności, budowlane i działające w obszarze służby zdrowia.
więcej
2014-03-05 | 06:50
Gospodarka
Prezydent z wizytą w Turcji. Polska liczy na znaczący wzrost obrotów w wymianie handlowej

Prezydent z wizytą w Turcji. Polska liczy na znaczący wzrost obrotów w wymianie handlowej

Prezydent Bronisław Komorowski podczas rozpoczynającej się dziś oficjalnej wizyty w Turcji będzie rozmawiał z tamtejszymi władzami m.in. o narastającym kryzysie rosyjsko-ukraińskim na Krymie, jesiennym szczycie NATO oraz polsko-tureckiej współpracy gospodarczej. Turcja to strategiczny partner gospodarczy Polski na Bliskim Wschodzie i w Azji. Polskie firmy mogą skorzystać na dynamicznie rozwijającym się rynku tureckim, a ścisła współpraca może zaowocować wspólnymi sukcesami na rynkach trzecich, np. w Afryce.
więcej
2014-02-25 | 06:40
Handel
Polacy nie przywiązują wagi do kraju produkcji zakupionego towaru. Jednak świadomość konsumentów rośnie

Polacy nie przywiązują wagi do kraju produkcji zakupionego towaru. Jednak świadomość konsumentów rośnie

Tylko 7 proc. konsumentów zwraca uwagę na kraj produkcji danego towaru – wynika z badań Grupy IQS, choć ponad połowa deklaruje, że stara się wybierać polskie produkty. Patriotyzm gospodarczy to nie tylko kwestia dużych firm, lecz przede wszystkim wybór konsumentów – przekonuje Jacek Janiszewski, były minister rolnictwa. Pomóc mogłaby akcja marketingowa, która zachęciłaby Polaków do wyboru produktów i usług firm, które inwestują w rozwój kraju, płacąc tu podatki.
więcej