Newsy

Inflacja i rosnące stopy procentowe powodują ostrożność inwestycyjną firm. W niektórych obszarach to może być jednak dobry moment na inwestowanie

2022-07-14  |  06:20

55 proc. przedsiębiorców jest zdania, że inflacja blokuje dalszy rozwój ich firm – wynika z badania firmy Intrum. Co więcej, wielu z nich podkreśla, że nie ma kompetencji, by związanym z tym ryzykiem zarządzać. Podwyżki stóp procentowych, wdrażane przez RPP, by walczyć z galopującymi cenami, podnoszą koszty kapitału, co może wyhamować inwestycje. – To jest dobry moment na inwestowanie, ale w wybranych obszarach – uważa dr Marek Niedużak, wiceprezes Pekao Investment Banking. Jednym z nich jest zielona energia i transformacja energetyczna.

Wysoka inflacja przekłada się na coraz wyższe stopy procentowe, co podnosi koszty kredytu dla przedsiębiorców. Od 7 lipca stopa referencyjna wynosi 6,5 proc. Wtedy jednak inflacja wynosiła 4,4 proc., a nie jak dziś 15,6 proc.

 Oczywiście podwyżki stóp procentowych oznaczają droższy kapitał, tak dla konsumentów, jak dla przedsiębiorców. Natomiast, i mówię to z głębokim przekonaniem, znajdzie się i znajduje się kapitał na te inwestycje, które sektor finansowy postrzega jako najbardziej perspektywiczne i takie, które z pewnością są potrzebne i w dłuższym horyzoncie czasowym dochodowe – mówi agencji Newseria Biznes dr Marek Niedużak.

Chodzi przede wszystkim o inwestowanie w obszary związane z zieloną energią. Na tego typu projekty szczególną uwagę zwraca sektor finansowy gwarantujący przedsiębiorcom dostęp do finansowania.

 Inwestycje w obszary związane z zieloną transformacją i zielonymi technologiami są w tym momencie jak najbardziej pożądane i właściwe. W związku z tym przedsiębiorcy nie powinni wstrzymywać się z inwestycjami w tych obszarach – uważa ekspert.

Inwestycje polskich firm powinna pobudzić realizacja Krajowego Planu Odbudowy.

– Środki unijne, uruchomione z KPO, będą oznaczać większą liczbę inwestycji publicznych. Ale te inwestycje w wielu wypadkach przecież będą realizowane nie środkami własnymi samorządu czy rządu, tylko przy pomocy i dzięki współpracy z przedsiębiorcami. Tym samym przedsiębiorcy, żeby móc realizować te zadania, będą prawdopodobnie musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne, zatrudnić więcej ludzi, może zakupić czy poszerzyć park maszynowy, co oznacza właśnie zwiększone inwestycje po stronie przedsiębiorców – prognozuje wiceprezes Pekao Investment Banking, który został niedawno nagrodzony przez Global Finance jako najlepszy bank inwestycyjny w Polsce.

Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że kondycja ich firm jest gorsza niż w marcu 2020 roku, czyli przed wybuchem pandemii. Dla porównania na poprawę wskazuje zaledwie co piąty – wynika z badania „European Payment Report 2022” firmy Intrum. Najpierw przez wiele miesięcy firmy borykały się z koronakryzysem i jego skutkami w postaci np. zerwanych łańcuchów dostaw, teraz swoje piętno odciskają galopujące ceny. Choć wiele przedsiębiorstw uznaje swój dalszy rozwój za priorytet na ten rok, to przyznają, że uniemożliwia go inflacja.

Bez wątpienia sytuacja za naszą wschodnią granicą nie przekłada się pozytywnie na sytuację gospodarczą, sytuację, w której funkcjonują polscy przedsiębiorcy. Ale jednocześnie trzeba zaznaczyć, chociażby w kontekście tego, że niedawno agencja ratingowa Fitch podwyższyła swoje szacunki wzrostu PKB dla Polski, że te warunki wciąż przełożą się w Polsce na przyzwoity wynik gospodarczy w tym roku – mówi dr Marek Niedużak.

W nowej prognozie agencja Fitch zakłada, że PKB Polski wzrośnie w tym roku do 5,2 proc., podczas gdy poprzednie szacunki zakładały wzrost na poziomie 3,3 proc. Z kolei oczekiwania na przyszły rok nieco spadły – z 3,3 proc. do 3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.