Newsy

Jeszcze w tym roku sfinalizowanych zostanie 15-20 dużych inwestycji zagranicznych

2013-10-16  |  06:55
Mówi:Sławomir Majman
Funkcja:Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4
  • W październiku jest szansa na międzynarodowe kontakty na najwyższym szczeblu, które mają przyciągnąć do Polski inwestycje oraz zwiększyć wymianę handlową. Po wizycie premiera Tuska w RPA i Zambii, będzie również prezydenta Bronisława Komorowskiego w Korei oraz wicepremiera Piechocińskiego w Japonii. To jedne z kluczowych dla Polski rynków pozaeuropejskich.

     – Październik to ożywiony miesiąc jeżeli chodzi o kontakty, szczególnie na szczycie. Trwa wizyta premiera Donalda Tuska i 38 przedsiębiorców w Republice Południowej Afryki i Zambii w ramach programu Go Africa. Chwilę potem prezydent RP poleci do Korei Południowej, gdzie będzie miało miejsce specjalistyczne forum poświęcone trzem dziedzinom, na którym nam szczególnie zależy: farmacja, elektronika, centra nowoczesnych usług biznesowych, oraz duże forum gospodarcze – wymienia Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

    Następnie do Japonii na spotkanie z największymi tamtejszymi inwestorami poleci wicepremier Janusz Piechociński. Zaś Polska będzie gościła premiera Turcji wraz z 200-osobową grupą inwestorów oraz premiera Singapuru z prawie 100-osobową grupą przedsiębiorców. W Warszawie dojdzie też do rozmów z kierownictwem chińskiej prowincji Hubei.

     – Czyli tej, która jak dotąd najpełniej skorzystała ze wskazań kierownictwa chińskiego i przed paroma tygodniami zainwestowała w Fabrykę Łożysk Tocznych w Kraśniku – wyjaśnia Sławomir Majman. – Wyraźnie widać, że coraz bardziej wychodzimy z europejskiego kokonu, coraz bardziej rozglądamy się po świecie i patrzymy, co się dzieje w Azji, Afryce, Turcji, czyli w tych regionach, gdzie jeszcze do niedawna nie byliśmy obecni –  mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes PAIiIZ.

    Do ostatnich sukcesów związanych z rozwijaniem zagranicznych kontaktów handlowych można zaliczyć japońską inwestycję w SSE EURO-PARK Mielec, w Podstrefie Zagórz. Tu TRI Poland na początku miesiąca oficjalnie otworzyła fabrykę. Przy produkcji części samochodowych na japoński i europejski rynek zatrudnienie znajdzie 200 osób, a wartość inwestycji opiewa na 300-400 mln dolarów.

     – To istotna inwestycja związana z zaawansowanymi technologiami oraz pochodząca z kraju, na którym nam ostatnio bardzo zależy. A najważniejsze, że jest na Podkarpaciu, w Bieszczadach. Jedno miejsce pracy w Polsce Wschodniej liczy się jak 50 w Krakowie lub Wrocławiu – wyjaśnia Sławomir Majman.

    Niemal w tym samym czasie amerykański Amazon, największa platforma handlowa w internecie, ogłosił, że otworzy do 2015 r. trzy nowe centra logistyczne w Polsce. Docelowo za ich pomocą ma obsługiwać wszystkie kraje należące do Unii Europejskiej. Prace znajdzie w nich 6 tys. pracowników stałych oraz 9 tys. tymczasowych. Koszty inwestycji szacuje się na kilkaset mln euro.

     – To inwestycja, o jaką trudno w Europie w tych czasach, gratulują nam jej na całym świecie, piszą o wielkim polskim sukcesie, że się ich udało przyciągnąć. Prowadziliśmy z Amazonem rozmowy od stycznia i mieliśmy paru mocnych konkurentów  – podkreśla prezes PAIiIZ. – Możemy się spodziewać do końca roku jeszcze 15-20 informacji o nowych inwestycjach, i wtedy będziemy mogli otwierać szampana.

    Inwestorzy z USA są w czołówce inwestorów zagranicznych w Polsce.

     – Pracujemy nad 48 amerykańskimi projektami inwestycyjnymi. Jest to prawie 8,6 tys. nowych miejsc pracy – mówi prezes PAIiIZ.

    Według raportu UNCTAD (Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju) Polska będzie w następnych dwóch latach 4. w Europie i 14. na świecie najbardziej atrakcyjną gospodarką. Wartość globalnych bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) spadła w 2012 r. o prawie jedną piątą, najsilniej w krajach rozwiniętych, głównie w UE (ok. 2/3 spadku światowego). Ale napływ BIZ do Polski w pierwszych czterech miesiącach br. przekroczył wynik uzyskany w całym 2012 r.

    Dobrą sytuację Polski potwierdza raport Ernst & Young mówiący, że jest liderem wzrostu inwestycji w Europie. W 2012 r. odnotowała najwyższy wśród krajów europejskich przyrost liczby projektów inwestycyjnych (o 22 proc. więcej niż rok wcześniej), podczas gdy Europa zanotowała spadek o 2,8 proc. W ubiegłym roku BIZ stworzyły w Polsce o 67 proc. miejsc pracy więcej niż rok wcześniej; wynik całej Europy to zaledwie plus 8 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.