Mówi: | Włodzimierz Kiciński |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Związek Banków Polskich |
Klienci banków stawiają na płatności bezgotówkowe. W szybkim tempie rośnie popularność przelewów natychmiastowych
W ubiegłym roku klienci polskich banków dokonali w sumie 1,8 mld przelewów na łączna kwotę 4,7 bln zł – wynika z Raportu NetB@nk Związku Banków Polskich. Wśród usług bankowych najszybciej rośnie popularność transferów natychmiastowych – w 2017 roku było ich o 80 proc. więcej niż rok wcześniej. Równocześnie maleje liczba wypłat z bankomatów i liczba samych bankomatów. Jednocześnie Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej.
Liczba przelewów wykonywanych przez Polaków rośnie proporcjonalnie do wzrostu aktywności gospodarczej. Z rozliczeń gotówkowych rezygnują zarówno firmy, jak i osoby fizyczne. Liczba przelewów w 2017 roku wyniosła 1,8 mld, a ich wartość to 4,7 bln zł. Średnia wartość przelewu sięgnęła 2 647 zł – to wzrost o 70 zł w stosunku wartości z 2016 roku.
– Widzimy, że wprowadzane są na polski rynek nowe produkty, które zyskują bardzo szybko uznanie naszych bankowych klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Rośnie popularność przelewów natychmiastowych. W 2017 roku odnotowano niemal 5 mln takich zleceń – to o ponad 2,2 mln więcej niż przed rokiem. Popularność zyskuje także system Euro Elixir umożliwiający dokonywanie szybkich i tanich przelewów międzybankowych w euro w ramach Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA). Zaletą tej usługi jest szybkość i niski koszt: przelew dociera do odbiorcy zazwyczaj w ciągu jednego dnia roboczego i kosztuje około 5 zł.
– Wzrasta rola obrotu bezgotówkowego, który doceniają zwłaszcza nowi, młodzi klienci banków – mówi Włodzimierz Kiciński.
Potwierdzają to także statystyki dotyczące wypłat z bankomatów. W 2017 roku ich liczba spadła o prawie 30 mln w porównaniu do danych za 2016 roku – chociaż wypłacona z pośrednictwem bankomatów kwota była wyższa o ponad 15 mld zł niż przed rokiem.
– Jeśli w 2017 roku było na polskim rynku o dwieście trzynaście bankomatów mniej, to oznacza, że w ślad za likwidowaniem placówek bankowych nasi obywatele przekonują się coraz bardziej do tego, by dokonywać obrotu w sposób bezgotówkowy, który jest i bezpieczny, i tańszy – dodaje Włodzimierz Kiciński.
Statystycznie na milion mieszkańców przypada sześćset pięć bankomatów. Średnia w UE wynosi blisko trzysta maszyn więcej. Wciąż operacje gotówkowe trzymają się mocno.
– Obrót gotówkowy w Polsce to kwota ok. 190 mld zł, a więc to jest nadal potężna kwota w zestawieniu z tym, co stanowi polski PKB – ok. 1,7 bln zł. Jeśli weźmiemy to pod uwagę, to nadal mamy do czynienia z utrzymującym się wysokim obrotem gotówki w polskiej gospodarce – tłumaczy Włodzimierz Kiciński.
Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej. W 2017 roku przybyło ponad 2,3 mln nowych umów dotyczących usług bankowości internetowej. Wzrosła też liczba jej aktywnych użytkowników, logujących się przynajmniej raz w miesiącu – w grudniu 2017 roku było ich 15,89 mln osób.
– Wzrost o ponad 0,5 mln aktywnych klientów bankowości internetowej to dobry wynik 2017 roku. Polski aktywny klient internetowy dokonuje sześciu płatności miesięcznie, natomiast przedsiębiorca – osiemnastu. To ważny element nowej ery gospodarki cyfrowej w Polsce – podkreśla Włodzimierz Kiciński.
Liczba klientów biznesowych korzystających z bankowości internetowej jest stabilna. Na koniec 2017 roku, dostęp do konta z obsługą bankowości internetowej posiadało ponad 2,3 mln przedsiębiorców z sektora MŚP, a aktywnie swoje konto wykorzystywało niecałe 1,5 mln przedsiębiorców. Średnia wartość miesięcznych rozliczeń takiego klienta wyniosła 73 137 zł.
Czytaj także
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-06-04: Inwestycje w innowacje będą decydować o tempie rozwoju polskiej gospodarki. Obecnie realizuje je 1/3 firm
- 2024-05-27: Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy
- 2024-07-10: Przedsiębiorcy oczekują przyspieszenia prac nad zmianami w składce zdrowotnej. Negatywne skutki Polskiego Ładu odczuwa wiele firm, szczególnie małych
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2024-02-19: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Przygotowywałam się do finału Miss World w Indiach półtora roku. Zgodnie z ideą konkursu skupiłam się na projektach społecznych i charytatywnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.