Newsy

Obronność, energetyka i paliwa – na tym polskie firmy mogą zarobić w Nigerii

2013-04-24  |  06:25

Po wizycie polskiej delegacji w Nigerii, Polacy przygotowują się do zacieśniania współpracy gospodarczej z tym najludniejszym afrykańskim krajem. Według szefa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, szczególnie obiecująco wyglądają sektory budownictwa, energetyki czy obronny. Niektórzy polscy przedsiębiorcy przyglądają się nigeryjskiej branży paliwowej, która jest kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy Nigerii.

– Gospodarka nigeryjska jest niezwykle atrakcyjna, rozwija się bardzo szybko, 7,8-7,9 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Polscy przedsiębiorcy chcą skorzystać na tym wzroście – temu służyła wizyta premiera i 40 biznesmenów w Nigerii na początku kwietnia. Polsko-Nigeryjskie Forum Gospodarcze zainaugurowało program Go Africa. Ma on na celu wsparcie polskiego eksportu, inwestycji i nawiązanie wieloletniej polsko-afrykańskiej współpracy gospodarczej.

 – Polscy przedsiębiorcy wiedzieli dokładnie, po co jadą – mówi Majman. – Tuż po Forum zaczęły się rozmowy w takich dziedzinach jak materiały budowlane, artykuły spożywcze, budowa infrastruktury oraz zaopatrzenie dla policji i innych służb. Problem bezpieczeństwa jest bowiem jednym z kluczowych problemów, z którym boryka się rząd nigeryjski.

Oprócz Nigerii program Go Africa obejmuje także Angolę, RPA, Kenię i Mozambik. Polska przeznacza na jego realizację kilka milionów złotych. Planuje jednak zwiększyć finansowanie nawet do kilkudziesięciu milionów zł w latach 2014-2020, m.in. dzięki środkom z nowego budżetu UE.

 – Wizyta w Nigerii i program Go Africa są częścią szerszego procesu, który ma przekonać polskich przedsiębiorców, że poza Europą są jeszcze Afryka, a także  Azja, przede wszystkim Chiny i Ameryka Łacińska – podkreśla Sławomir Majman.

Aktywność niektórych polskich firm podczas wizyty w Nigerii wskazuje na to, że już wkrótce mogą zostać zawarte pierwsze kontrakty.

 – Nie będą one porównywalne z tymi, które mają Chińczycy czy Amerykanie, ale naszą ambicją jest stać się najważniejszym patronem rozwijających się gospodarek afrykańskich z Europy Środkowo Wschodniej – przekonuje prezes prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Sukcesy polskich uczestniczących w delegacji powinny, zdaniem Majmana, zachęcić kolejne polskie przedsiębiorstwa do inwestowania w Nigerii i innych krajach afrykańskich. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.