Mówi: | Iwona Chojnowska-Haponik |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
PAIiIZ: Polska coraz atrakcyjniejsza dla inwestorów
Mniej więcej co trzecia bezpośrednia inwestycja zagraniczna dokonywana jest przez firmy, które już są w Polsce obecne. To odsetek powyżej średniej światowej, która w latach 2005-2011 wyniosła 23 proc. – To pokazuje, że inwestorzy dobrze się u nas czują – mówi Iwona Chojnowska-Haponik z PAIiIZ.
– W latach 2005-2011 średni udział reinwestycji w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych stanowił około 23 proc., podczas gdy w Polsce – 32 proc. – mówi Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – To potwierdza atrakcyjność inwestycyjną naszego kraju: firmy znajdują tutaj doskonale wykwalifikowanych pracowników oraz odpowiadające im warunki do inwestowania.
Mars i firma motoryzacyjna Faurecia to tylko niektóre z firm, które zdecydowały się na rozbudowę swoich zakładów w Polsce.
– Mars w tym miesiącu ogłosił, że rozbudowuje dwie ze swoich fabryk słodyczy oraz produktów dla zwierząt – mówi Chojnowska-Haponik. – Kolejny przykład to Faurecia, która w tym roku kończy w Polsce realizację swojej nowej, kolejnej już fabryki.
Jak podkreśla przedstawicielka PAIiIZ, łatwiej przekonać do inwestycji firmę, która jest już obecna na polskim rynku, niż przyciągnąć nowego inwestora.
– Firma ma najczęściej już doświadczenie, po drugie, dużo lepiej radzi sobie z wszystkim procedurami, łatwiej jest jej aplikować np. po wsparcie na inwestycje. Ponadto ma już tutaj zbudowaną swoją sieć poddostawców i kooperantów – wymienia Iwona Chojnowska-Haponik.
I wyjaśnia, że PAIiIZ w przypadku firm reinwestujących w kraju stawia na opiekę poinwestycyjną.
– W jej ramach spotykamy się z firmami, które już są obecne w naszym kraju, pokazujemy im nowe możliwości, np. informujemy o pojawiających się zachętach inwestycyjnych, o zmianach w prawie – mówi Chojnowska-Haponik. – Spotkania z przedsiębiorcami i rozwiązywanie ewentualnych problemów, z jakimi się borykają, są ważne dla budowania odpowiedniego klimatu inwestycyjnego – przekonuje.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-23: Iwona Guzowska: W programie „Mistrzowskie pojedynki" jest kilka osób stricte nastawionych na rywalizację. Chciały jak najwyżej zajść i szły po trupach do celu
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.