Newsy

PAIiIZ rozmawia ze 134 inwestorami, którzy mogą dać łącznie 30 tys. nowych miejsc pracy

2012-11-22  |  06:40
Mówi:Sławomir Majman
Funkcja:prezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Nawet 30 tys. miejsc pracy mają przynieść inwestycje realizowane obecnie przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W tej chwili są to 134 projekty o łącznej wartości ok. 4,2 mld euro. Paradoksalnie, im gorszy klimat w Europy, tym lepsze wyniki inwestycyjne mamy od kilku lat w Polsce  mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, szef PAIiIZ. Naszym krajem wciąż najbardziej interesują się firmy z USA, ale coraz chętniej zaglądają tu też przedsiębiorcy z Chin.

    Polska to wciąż atrakcyjny punkt do inwestowania na globalnej mapie, twierdzi szef PAIiIZ. Wartość inwestycji zagranicznych w tym roku została wyceniona na 1,2-1,3 mld złotych. Zdaniem Sławomira Majmana, przyszły rok ma być pod tym względem równie dobry. Tym bardziej, że zmianie ulega również struktura inwestycji w Polsce. 

     – Chciałbym, żebyśmy zapomnieli o wizji inwestycji z lat 90-tych, czyli 20 tys. osób pracujących w jednym miejscu, przy jednej taśmie i składających mozolnie jakieś elementy po parotygodniowym przeszkoleniu – tłumaczy prezes PAIiIZ. – Takie inwestycje do Polski już nie przychodzą. To były inwestycje, które wymagały tylko jednego współczynnika, czyli taniej pracy. Ta tania praca w tej chwili jest znacznie bardziej na południe od Polski w Unii Europejskiej.

    Szef Agencji twierdzi, że dzięki prowadzonym przez nią 134 projektom powinno udać się utworzyć około 30 tys. miejsc pracy. Tylko w tym roku udało się doprowadzić do zakończenia 49 projektów inwestycyjnych, o łącznej wartości 1 mld euro, dających ponad 9,3 tys. miejsc pracy. Zainteresowanie naszym krajem wykazują głównie średniej wielkości firmy o charakterze globalnym, a także mikroprzedsiębiorstwa z Niemiec. 

     – Na ogół są to firmy co najmniej średnie, bo po pierwsze, takie biorą się do inwestowania zagranicą, a po drugie te mniejsze przedsięwzięcia o charakterze rodzinnym czy o charakterze mikroprzedsiębiorstw, głównie z Niemiec, nimi zajmują się Urzędy Marszałkowskie i nadzorowane przez nas merytorycznie Centra Obsługi Inwestora w terenie – mówi Sławomir Majman.

    Biorąc pochodzenia kraj pochodzenia inwestorów na pierwszym miejscu pod względem liczby projektów znajdują się Stany Zjednoczone (30 projektów), kolejne miejsce zajmują inwestorzy niemieccy (18 projektów), z Wielkiej Brytanii (12 projektów), z Chin (11 projektów) oraz Francji (6 projektów).

     – Inwestorzy zagraniczni znacznie lepiej oceniają polską gospodarkę, warunki funkcjonowania w polskim środowisku gospodarczym niż firmy polskie. I jeszcze, co ciekawsze, są znacznie bardziej optymistyczni niż firmy polskie, jeżeli chodzi o ocenę najbliższej przyszłości – wyjaśnia Majman.

    Szef PAIiIZu twierdzi, że dzisiaj zagraniczni inwestorzy doceniają w naszym kraju wysoko wykwalifikowaną kadrę, nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną oraz przychylność samorządów, które często same zabiegają o zainteresowanie firm.

     – Może największa zmiana to bardzo poważny wzrost argumentu, jakim jest stabilność polityczna w oczach inwestorów, i poprawa oceny naszej infrastruktury drogowej – mówi Majman. – W ciągu ostatnich kilku lat w badaniu poszybowały w górę samorządy lokalne, z którymi inwestorom współpracuje się znacznie lepiej niż jeszcze trzy, cztery lata temu.

    Inwestorzy zagraniczni zainteresowani są głównie centrami biznesowymi, w których prowadzone są prace na zlecenia z dużych korporacji – w tym HR, księgowość, marketing. Realizowane są też często projekty z zakresu motoryzacji.

     – Przodują, lokując się na pierwszym i drugim miejscu, dwa sektory gospodarki, przede wszystkim nasza narodowa nowa specjalność, czyli centra usług biznesowych, bardzo skomplikowane procesy zarządcze i finansowe, kierowane przez firmy na zewnątrz – mówi szef Agencji. – Drugie miejsce to przemysł samochodowy, nie produkcja samochodów, ale kolejna nasza narodowa specjalność, czyli jesteśmy pierwszym w Europie producentem i eksporterem części i komponentów do produkcji samochodów.

    Coraz chętniej nad Wisłę zaglądają firmy z Chin. Nie kryją one zainteresowania takimi sektorami jak infrastruktura, baza surowcowa, energetyka, przemysł spożywczy, informatyka i telekomunikacja. 

     – Jest olbrzymi ruch na linii Chiny – Polska i ten ruch powinien zaowocować w ciągu dwóch lat wyraźniejszą obecnością chińskiego kapitału w Polsce – wyjaśnia Sławomir Majman.

    Ale, jeśli chodzi o inwestowanie – wśród naszych przedsiębiorców rynek chiński wciąż cieszy się małą popularnością. Mimo wdrożonego w tym roku rządowego programu "Go-China" niewiele firm decyduje się na podbój tego kraju. 

     – Trochę się ruszyło, ale z drugiej strony dotyczy to dużych polskich przedsiębiorstw, natomiast dla średniego polskiego przedsiębiorcy, dla średniego polskiego eksportera, kiedy mówimy mu o warunkach inwestowania czy eksportu do Chin i pomocy, którą mogą udzielić mu polskie placówki, w tym nasza, to słyszymy "chłopie, ja do Niemiec nie nastarczam" – twierdzi rozmówca Newserii.

    Zdaniem prezesa PAIiIZ trudna sytuacja na rynku europejskim może zmusić naszych przedsiębiorców do wyjścia poza granice Europy. 

     – Paradoksalnie, im gorszy klimat w Europie, tym lepsze wyniki inwestycyjne mamy od kilku lat w Polsce. Ale rzeczywiście główną cechą tego klimatu inwestycyjnego u nas jest wyraźnie stabilność – tłumaczy szef PAIiIZ. – Zobaczymy, czy kolejna faza kryzysu w Europie Zachodniej, w tym w Niemczech, nie zachęci naszych przedsiębiorców do spoglądania dalej niż tylko te paręset kilometrów w lewo, czy w prawo – mówi Sławomir Majman.

    Jak podkreśla, inwestorzy zagraniczni w Polsce wciąż najgorzej oceniają sądy gospodarcze, procedury związane z zakupem nieruchomości i relacje ze służbami podatkowymi.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

    Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

    Bankowość

    Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

    Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

    Prawo

    Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

    Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.