Newsy

Polacy najszybciej w Europie adaptują nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Krajowy rynek fintech wart 860 mln euro

2018-05-21  |  06:15

Polska jest jednym z fintechowych liderów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej z rynkiem wartym blisko 860 mln euro. Po części wynika to z faktu, że na tle innych krajów europejskich krajów polscy konsumenci najszybciej adaptują technologiczne nowinki i innowacje w finansach. Podobnie jest z biznesem, co widać na przykładzie dynamicznie rosnącej popularności mikrofaktoringu online. Innowacyjna usługa jest dedykowana sektorowi MŚP i freelancerom, dla których brak odpowiednich produktów finansowych w ofercie tradycyjnych banków. Dzięki fintechom rynek usług finansowych dla biznesu szybko się rozwija.

– Rynek usług finansowych dla przedsiębiorców dynamicznie się zmienia. Banki próbują być na czele tej innowacji, ale dosłownie każdego dnia powstają fintechy oferujące produkty w kolejnej niszy. Dużą rewolucją na rynku usług finansowych jest wprowadzenie faktoringu online, który umożliwia polskim przedsiębiorcom rozwój biznesu. Co ważne, jest to usługa przeznaczona dla firm, które do tej pory nie mogły liczyć na finansowanie ze strony banków –powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Krzysztof Węcławowicz, country manager Finiaty.

Fintechy to firmy i start-upy oferujące innowacyjne, pionierskie usługi finansowe, bazujące na nowych technologiach. Przykładem mogą być płatności oparte na blockchain, aplikacje mobilne do zarządzania finansami, wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach kredytowych, rozwiązania biometryczne w finansach, czy mikrofaktoring online dla przedsiębiorstw.

Coraz częściej mówi się, że fintechy nie zagrażają tradycyjnemu sektorowi bankowemu, ale tworzą ofertę komplementarną. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu PwC „Banki i fintechy: małżeństwo z rozsądku”, w Polsce już prawie połowa (44 proc.) banków deklaruje współpracę z fintechami, a niemal co piąty (17 proc.) kupuje od nich produkty i usługi.

– Fintechy są uzupełnieniem oferty banków, muszą szukać swoich nisz. Ponieważ taką niszą może być na przykład wielkość klienta, firmy fintechowe uzupełniają ofertę banków, nie konkurując z nimi. Dowodem na to, że istnieje duże pole do rozwoju dla fintechów jest zainteresowanie usługami mikrofaktoringu. Nie narzekamy na brak klientów, finansujemy bardzo wielu polskich przedsiębiorców – mówi Krzysztof Węcławowicz.

Jak wynika z wyliczeń Deloitte, wartość branży fintech w Europie Środkowo-Wschodniej sięga 2,2 mld euro, z czego na Polskę przypada 860 mln euro. Polska jest jednym z fintechowych liderów w regionie. Po części wynika to z faktu, że na tle innych europejskich nacji polscy konsumenci najszybciej adaptują technologiczne nowinki i innowacje w finansach, co udowodniły już płatności bezgotówkowe. Podobnie jest z biznesem – widać to na przykładzie dynamicznie rosnącej popularności mikrofaktoringu online na polskim rynku.

Finiata – fintech wywodzący się z Niemiec – wkroczyła na polski rynek w czerwcu ubiegłego roku i w ciągu kilku miesięcy stała się jednym z liderów mikrofaktoringu. W pierwszym miesiącu działalności z jej usług skorzystało ponad 2 tys. polskich firm, które uzyskały blisko 2 mln zł na poczet wystawionych faktur. Obecnie na platformie jest już zarejestrowanych około 18 tys. przedsiębiorców.

– Kluczową innowacją, którą Finiata wprowadziła na rynek B2B jest sztuczna inteligencja, wykorzystywana przez nas do podejmowania decyzji kredytowych. Nasi klienci mogą złożyć wniosek o finansowanie online i dostarczyć nam – bez żadnych dodatkowych dokumentów – dane do podjęcia decyzji, która zapada w ciągu kilku chwil – mówi Krzysztof Węcławowicz.

Wśród polskich firm z sektora MŚP istnieje duża potrzeba poprawienia płynności finansowej ze względu na problem zatorów płatniczych. Często jest on wynikiem polityki zakupowej dużych firm, które stosują długie terminy płatności. W okresie pomiędzy wykonaniem zlecenia i wystawieniem faktury a otrzymaniem zapłaty podwykonawca musi utrzymać bieżącą płynność finansową. Nie każdego stać na to dzięki środkom własnym. Małe i średnie przedsiębiorstwa często nie spełniają też warunków do ubiegania się o kredyt w banku, a pożyczki pozabankowe są wysoko oprocentowane. Z kolei klasyczny faktoring jest skomplikowany i niedostępny dla mniejszych firm, zwłaszcza jeśli działają na rynku krócej niż dwanaście miesięcy.

W takich przypadkach firmom pomaga mikrofaktoring. Za pośrednictwem platformy online Finiaty przedsiębiorstwo rejestruje fakturę i tego samego dnia otrzymuje jej pełną wartość (w klasycznym faktoringu zwyczajowo jest to 80–90 proc.). Limity faktoringowe są przyznawane po automatycznej ocenie kredytowej przez zaawansowany, samouczący się algorytm. Miktofaktoring odbywa się w formie cichej, co oznacza, że przedsiębiorca nie musi się martwić, jak korzystanie z dodatkowego finansowania wpłynie na jego relacje z kontrahentem. Oferta Finiaty skierowana jest do sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz freelancerów, dla których do tej pory brakowało odpowiednich produktów finansowych w ofercie tradycyjnych banków.

– Chcemy finansować praktycznie każdego polskiego przedsiębiorcę. Wybraliśmy faktoring cichy z regresem, bo jest to produkt uniwersalny. Finiata zamierza dzięki temu rozwijać się równie dynamicznie, jak robiła to do tej pory – mówi country manager firmy, Krzysztof Węcławowicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.