Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Polscy przedsiębiorcy idą na podbój Mongolii
Dynamicznie rozwijająca się gospodarka Mongolii szansą dla polskich firm z branży budowlanej, górniczej i infrastruktury drogowej. Azjatycki kraj notuje 15-procentowy wzrost gospodarczy, a bogacące się społeczeństwo potrzebuje mieszkań, nowych dróg i technologii wydobywczych, które mogą zaoferować polskie firmy.
Według ostatnich prognoz Banku Światowego Mongolia będzie w tym roku liderem wzrostu gospodarczego.
– Mongolia przeżywa wielki boom gospodarczy. Około 15 proc. rozwoju rocznie to jest coś, co budzi szacunek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Trzy najważniejsze dziedziny, które interesują stronę mongolską, to jest przede wszystkim budownictwo, w tym budownictwo mieszkaniowe społeczne. Tam jest gigantyczny problem mieszkaniowy. Taki, jaki mieliśmy w latach 70-tych. Po drugie, rozwój górnictwa, bo Mongolia to jest prawie cała tablica Mendelejewa. Po trzecie rozwój infrastruktury
Jego zdaniem w tych dziedzinach polskie firmy mogą wiele zaoferować partnerom z Mongolii.
– I na te trzy dziedziny położymy największy nacisk na forum gospodarczym z okazji wizyty prezydenta Mongolii – zapewnia prezes PAIiIZ.
W spotkaniu z przedstawicielami ponad 60 mongolskich firm wezmą udział prezydent Bronisław Komorowski oraz prezydent Mongolii Tsakhiagiin Elbegdorj. Do Warszawy przyjechali zarządzający mongolskimi firmami z sektora budowlanego, górniczego, energetycznego i infrastruktury drogowej. To szansa na nawiązanie ciekawych relacji biznesowych – podkreślają przedstawiciele PAIiIZ.
– Nam zależy na tym, żeby polskie firmy budowały domy i drogi w Mongolii. Aby polskie firmy, które produkują sprzęt górniczy, sprzęt do ratownictwa górniczego współpracowały z mongolskim przemysłem górniczym, a w zasadzie z przemysłem, który w większości już jest własnością wielkiego kapitału zagranicznego – mówi Sławomir Majman.
Około połowy wszystkich inwestycji zagranicznych w Mongolii stanowią te w przemysł wydobywczy. Dodatkowo, mongolski rynek dopiero wkracza w fazę rozwoju. Na ponad 1 500 udokumentowanych złóż surowców naturalnych eksploatowanych jest zaledwie około 160. Część jest w fazie dokumentacji. Główne bogactwa naturalne Mongolii to węgiel kamienny, miedź, rudy żelaza, wolfram, molibden, fosforyty i ropa naftowa. Dodatkowym atutem kraju jest nowoczesne ustawodawstwo dotyczące wydobycia i ułatwienia dla inwestorów.
Obecnie wymiana handlowa między Polską a Mongolią jest raczej symboliczna. Polski eksport ma wartość 8 mln USD, import – 17 tys. USD. Handel między naszymi krajami jednak dynamicznie rośnie. Mongolia importuje głównie polską żywność, sprzęt energetyczny, materiały budowlane, materiały wykończeniowe i meble.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.