Newsy

Polsko-Arabskie Forum w Dubaju okazją do zacieśnienia współpracy. Dla krajowych firm to szansa na podpisanie nowych kontraktów

2021-11-30  |  06:20
Mówi:Izabela Fiszer
Funkcja:zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw
Firma:PARP
  • MP4
  • Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt już w tej chwili są dla Polski ważnymi partnerami gospodarczymi. Na ekspansję na tamtejszym rynku zdecydowało się wiele dużych polskich marek, w tym m.in. Komputronik, CCC, Inglot, Comarch i Mokate. Rząd chce jednak wzmocnić współpracę z Bliskim Wschodem. Temu właśnie ma służyć zaplanowane na 6 grudnia Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w ramach targów Expo 2020 w Dubaju. Polskie firmy będą miały na nim możliwość nawiązania współpracy z nowymi partnerami gospodarczymi. 

    Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze jest doskonałą okazją do zaprezentowania polskich osiągnięć. Wezmą w nim udział przedstawiciele biznesu, przedstawiciele władz Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz eksperci. W planach są m.in. różnego rodzaju panele dyskusyjne. Jednocześnie będzie to doskonała okazja do indywidualnych spotkań, podczas których planowane jest podpisywanie umów dwustronnych – mówi agencji Newseria Biznes Izabela Fiszer, zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.  

    Zaplanowane na 6 grudnia br. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które będzie kulminacyjnym momentem udziału Polski w Expo 2020, odbędzie się po raz pierwszy w historii stosunków Polski z państwami tego regionu. Ma posłużyć jako platforma prezentacji wzajemnej oferty biznesowej i nawiązania współpracy z partnerami gospodarczymi z krajów arabskich.

    Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, uczestniczące w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju, mogły pozyskać na ten cel dofinansowanie z PARP w ramach konkursu Go to Brand. Wnioski o takie wsparcie – finansujące udział w targach i dodatkowe działania promocyjne, ale również koszty usług doradczych związanych z przygotowaniami do wejścia na rynek krajów Zatoki Perskiej – złożyło w sumie 430 polskich firm.

    Ideą konkursu było stworzenie możliwości wzmocnienia kontaktów gospodarczych Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz krajów regionu Zatoki Perskiej. Mówimy tutaj o Arabii Saudyjskiej, Katarze, Kuwejcie, Omanie i Bahrajnie – mówi Izabela Fiszer.

    Raport „30 lat polskiego eksportu” opracowany przez KUKE i SpotData wskazuje, że w latach 2001–2020 wartość eksportu towarów do wszystkich krajów Bliskiego Wschodu zwiększyła się z ok. 0,5 do 5,1 mld dol., a ich udział w polskim eksporcie wzrósł z 1,2 do 2,2 proc. To jednak wciąż mniej niż udział na przykład Węgier (2,5 proc.), a nasze rynki i potencjał są nieporównanie większe.

    Największym partnerem Polski w handlu z krajami Zatoki Perskiej jest Arabia Saudyjska. Jak podaje KUKE za GUS, w 2020 roku wartość eksportu do tego kraju wyniosła ok. 1 mld dol. Następne w zestawieniu są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Według NBP na koniec 2020 roku łączna wartość polskich inwestycji bezpośrednich w ZEA była szacowana na 264 mln dol. Na tamtejszym rynku prężnie działają polskie przedsiębiorstwa m.in. z branży naftowo-gazowej, budowlanej, instalacyjnej, informatycznej, usług geodezyjnych, meblowej, kosmetycznej, sprzętu medycznego, luksusowych jachtów czy opakowań metalowych. Na ekspansję w Emiratach zdecydowało się wiele dużych, polskich marek, w tym m.in. Komputronik, Cobex Polska, CCC, Inglot, Multidekor, Comarch i Mokate. Dane GUS pokazują, że od stycznia do sierpnia tego roku w polsko-emirackich obrotach handlowych odnotowano tendencję zwyżkową (o 16 proc. r/r), a ich wartość przekroczyła 560 mln dol.

    W całym 2020 roku zwiększyły się również obroty handlowe między Polską i Kuwejtem, których wartość wyniosła 115 mln dol. (wzrost o 27 proc. w stosunku do 2019 roku). Tradycyjnie główną pozycję stanowiły artykuły rolno-spożywcze, które mają 43-proc. udział w eksporcie. Z kolei import z Kuwejtu to głównie tworzywa sztuczne i wykonane z nich wyroby.

    Budując program promocji, skupiono się na kilkunastu branżach, które są najbardziej perspektywiczne i rozwojowe. W części z nich – takich jak moda czy IT – polscy przedsiębiorcy odnoszą sukcesy na wielu rynkach zagranicznych i spodziewamy się, że przełoży się to również na kraje Zatoki Perskiej. Dla innych – takich jak ochrona środowiska czy energetyka – jest to natomiast dopiero początek drogi – mówi ekspertka PARP.

    Wśród beneficjentów programu Go to Brand są projektantka Dorota Goldpoint, klinika stomatologiczna Furyk Clinic, firma Kryształowy Świat, która zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem specjalistycznych instalacji solnych wspomagających leczenie chorób górnych dróg oddechowych, czy PPH BIM, producent kosmetyków kolorowych i pielęgnacyjnych

    – W ramach konkursu Go to Brand Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości finansuje m.in. udział w Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym, koszty organizacji stoiska targowego na wydarzenia, które są wskazane w tym programie promocji. Przedsiębiorca ma również możliwość wzięcia udziału w misji wyjazdowej, której koszty są również przez PARP dofinansowywane, oraz realizacji działań promocyjnych w ogólnym ujęciu. Mówimy tutaj zarówno o formach tradycyjnych, jak np. katalogi, jak również promocji w kanałach elektronicznych – wymienia zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.

    Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju – przełożona o rok ze względu na pandemię koronawirusa – została otwarta dla gości z początkiem października. Uczestniczy w niej ponad 200 państw, organizacji międzynarodowych, firm i instytucji. To pierwsza wystawa światowa w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki i po raz pierwszy w historii tego wydarzenia każdy kraj ma własny pawilon. Impreza potrwa pół roku (do końca marca 2022 roku) i szacuje się, że w tym czasie odwiedzi ją nawet 25 mln ludzi. Licznymi atrakcjami ma przyciągnąć ich także polski pawilon, którego hasłem przewodnim jest: „Poland. Creativity inspired by nature”.

    – Światowe wystawy Expo w Dubaju to doskonała okazja do promocji Polski w wielu dziedzinach. Przez sześć miesięcy trwania wystawy odbędzie się blisko tysiąc wydarzeń, a najważniejsze z nich to Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze i Dzień Polski, organizowane 6 i 7 grudnia – mówi Izabela Fiszer.

     


    j

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Handel

    Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

    Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Konsument

    Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

    Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

    Finanse

    UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

    W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.