Newsy

Ponad 20 firm wyróżnionych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Ich produkty mają szansę na międzynarodowy sukces

2013-09-30  |  05:55
Mówi:Daniel Maksym
Funkcja:zarządzający projektem GO_GLOBAL.pl
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • 22 spośród ponad 50 innowacyjnych firm, które starowały w drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL dostaną wsparcie finansowe od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze muszą być przeznaczone na komercjalizację badań naukowych i prac rozwojowych firm na rynkach światowych. Na ten cel NCBR przeznaczył ponad 4 mln złotych.

     – Planujemy kolejne edycje programu jeszcze na jesieni tego roku – mówi Daniel Maksym, zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Tym razem mieliśmy bardzo dużo firm, które wystartowały i bardzo dużo firm, które były tak dobre, że musieliśmy zastanawiać się, które z nich „wyciąć”.

    W drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL wystartowało 55 firm. Wyróżniono 22 najlepsze projekty, czyli ponad czterokrotnie więcej niż w pierwszej edycji, rozstrzygniętej w marcu br. Wtedy zaopiniowano pozytywnie pięć wniosków.

    Konkurs przeznaczony jest dla start-upów, które oferują nowatorskie technologie lub produkty, powstałe w wyniku prac badawczo rozwojowych.
    Jak podkreśla Maksym, w tej edycji wśród projektów zgłoszonych do konkursu był bardzo duży rozrzut, zarówno technologiczny, jak i produktowy.

     – Na przykład firma Sellbox, która oferuje rozwiązania, potrafiące przekształcić dysk posiadany w chmurze do wirtualnego sklepu czy też rozwiązania, które dotyczą robotyki – wylicza Maksym.

    Chodzi na przykład o specjalne odkurzacze, które sprzątają w przestrzeniach międzystropowych, w wielkich fabrykach. W ten sposób udaje się uniknąć ryzykownych działań na wysokościach, które musiałyby być podjęte przez człowieka. To rozwiązanie zaproponowanie przez firmę Robotics Inventions. Z kolei LGBS Polska proponuje seryjną produkcję i eksport specjalnych czujników, które będą służyły osobom niepełnosprawnym. Apeiron Systems przedłożył komisji konkursowej projekt, związany z produkcją nowoczesnych katalizatorów syntezy chemicznej. Natomiast M3System wymyślił energooszczędną technologię budowlaną, która pozwala zaoszczędzić do 70 proc. kosztów ogrzewania lub chłodzenia. 

     – NCBR przeznacza do 200 tys. złotych dla każdej z tych firm na rozwinięcie ich modelu biznesowego za granicą – mówi zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Nie finansujemy produkcji, nie finansujemy rozwoju tego produktu lub technologii, bo to już zostało wypracowane w toku rozwoju firmy, ale dla tych firm polski rynek jest zbyt płytki lub jeszcze nie istnieje, albo firmy te chcą się związać z poważnym partnerem zagranicznym.

    Chodzi m.in. o partnerów operujących w Dolinie Krzemowej, w Stanach Zjednoczonych, czyli na najbardziej konkurencyjnym rynku z łatwym dostępem do kapitału. Daniel Maksym zapewnia, że dzięki środkom, uzyskanym w ramach programu GO_GLOBAL.PL, beneficjenci będą mogli dostosować model biznesowym, znany im z rynku krajowego do modelu globalnego, światowego.

    NCBR oferuje wsparcie partnerów, m.in. Plug and Play Tech Center, czy US-PTC, działających w Dolinie Krzemowej, czy Fraunhofer MOEZ na rynku europejskim.

     – Zakładamy dużą samodzielność w wydatkowaniu tych środków – mówi Daniel Maksym. – Firmy dostają od nas bon, który mają wykorzystać zgodnie z dosyć ogólnymi zasadami.

    Firmy już na etapie ubiegania się o finansowanie musiały przedłożyć kompletne wnioski i w trakcie przesłuchań przekonać do swoich pomysłów grono ekspertów, decydujących o podziale środków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.