Newsy

Późna zima może pomóc niektórym branżom. Anomalie pogodowe szkodzą jednak gospodarce

2014-01-16  |  06:15

Spóźniona zima może być korzystna dla niektórych firm, zwłaszcza z branży handlowej czy budowlanej. Straci za to branża energetyczna. Jak twierdzą ekonomiści, w dłuższej perspektywie anomalie i niepewność co do pogody utrudniają planowanie i są przez to raczej szkodliwe dla biznesu.

 – Jeżeli w zimie mamy ciepłą pogodę, zyskują branże związane na przykład z produkcją materiałów budowlanych, może zyskiwać mały handel i niektóre restauracje, ponieważ ludzie częściej wychodzą na spacer – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ignacy Morawski, główny ekonomista FM Bank PBP.

Z drugiej strony tracą firmy produkujące materiały grzewcze, firmy z branży energetycznej.

 Patrząc na obraz całości, w perspektywie krótkoterminowej plusy mają może niewielką przewagę nad minusami – twierdzi Morawski. Generalnie w cieplejszych okresach aktywność gospodarcza jest nieco wyższa. Trudno teraz powiedzieć, czy bilans w perspektywie półrocznej lub rocznej będzie pozytywny. Ciepła zima i związane z nią problemy z uprawami mogą np. spowodować wzrost cen żywności.

Morawski zauważa też, że na dłuższą metę anomalie pogodowe znoszą się wzajemnie – po cieplejszej zimie następuje zima ostrzejsza. W dłuższej perspektywie nikt nie zyskuje, a sam fakt niepewności co do pogody utrudnia długofalowe planowanie, co szkodzi firmom i gospodarce.

 – Firmom budowlanym trudno jest zaplanować cykl prac, jeżeli nie są pewne, czy w grudniu będzie +5, czy -10 stopni, czy będzie padał śnieg, czy też nie – mówi główny ekonomista FM Bank PBP. To wszystko utrudnia planowanie wydatków, kosztów i dochodów. Ta niepewność sama w sobie jest kosztowna. Nawet jeżeli teraz ktoś zyskuje na zimie, to na kolejnej może stracić. Dlatego dla gospodarki lepiej by było, gdyby pogoda była bardziej stabilna i zgodna z wzorcami sezonowymi – dodaje.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.