Newsy

Prezydent rozpoczyna jutro wizytę gospodarczą w krajach Zatoki Perskiej

2013-12-06  |  06:55

Polska wchodzi coraz mocniej nie tylko na rynki afrykańskie i azjatyckie, ale też Bliskiego Wschodu. Rozpoczynająca się jutro wizyta prezydenta Bronisława Komorowskiego w krajach Zatoki Perskiej ma przynieść kontrakty dla sektora spożywczego, zbrojeniowego, farmaceutycznego i budowlanego.

 – Kraje Zatoki Perskiej są dla nas bardzo interesujące z dwóch powodów. Z jednej strony jest to szansa na pozyskiwanie kapitału, a z drugiej, jeżeli chodzi o Zjednoczone Emiraty Arabskie, ważne są huby, czyli miejsca rozwożenia towarów na wiele kontynentów, między innymi do Afryki Wschodniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Bronisław Komorowski rozpoczyna jutro wizytę w Arabii Saudyjskiej, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jak zapewniał niedawno w rozmowie z Newserią Biznes Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Polska już jest bardzo istotnym partnerem dla tych krajów, szczególnie na rynku żywnościowym.

 – W zestawie mamy zarówno firmy paliwowe, firmy handlowe, na przykład producentów mebli, producentów towarów spożywczych i oczywiście z zakresu obronności. Mamy przedsiębiorców z branży turystycznej, tak że ten zakres jest bardzo szeroki – informuje Ilona Antoniszyn-Klik.

Polskie firmy szukają nowych rynków zbytu na Bliskim Wchodzie, w tym także na rynku izraelskim. Na początku ubiegłego miesiąca odbyło się tam Polish-Israeli Business Forum z udziałem prezydenta Bronisława Komorowskiego. W spotkaniu uczestniczyło 30 polskich przedsiębiorców, m.in. z bydgoskiej PESY oferującej pojazdy szynowe, Polskiego Holdingu Obronnego, poszukującego nowych obszarów współpracy, informatycznego Asseco oraz firm z branży turystycznej, meblowej i spożywczej.

 – Mieliśmy udane forum gospodarcze, nie tylko jeżeli chodzi o przemysł mechaniczny, mieliśmy także ciekawą rozmowę o małych i średnich przedsiębiorstwach i pozyskiwaniu kapitału. Teraz czekamy na ruchy ze strony izraelskiej, czy partnerzy faktycznie do tych projektów przystąpią – podsumowuje forum Ilona Antoniszyn-Klik. – Tu chodzi o stworzenie kooperacji przedsiębiorców. Ten wyjazd był potrzebny po to, żebyśmy firmy posadzili przy jednym stole, dając im wsparcie państw. Parę firm bardzo mocno się zainteresowało, sądzimy, że zaowocuje to kontraktami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.