Mówi: | Bożena Czaja |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Program Polska Wschodnia: 3,5 tys. nowych miejsc pracy i 0,5 mld zł inwestycji
Inwestycje o wartości pół miliarda złotych i 3,5 tys. nowych miejsc pracy – to efekty trzech lat działania programu Polska Wschodnia. W ramach programu zorganizowano 80 imprez, na których zaprezentowało się ponad tysiąc firm z regionu. We wrześniu na zagranicznych rynkach rusza duża kampania promująca region.
Polska Wschodnia przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. W ostatnich latach w regionie ulokowały swoje inwestycje takie firmy, jak IKEA, MTU, Pilkington i Michelin oraz przedsiębiorstwa z sektora lotniczego (Dolina Lotnicza). Z podsumowania Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że działania promocyjne pozwoliły ich uczestnikom na zrealizowanie ok. 100 kontraktów.
– Ponad 70 proc. firm ocenia, że działania, które były przez nas realizowane, głównie targi i misje gospodarcze, skończyły się dla nich sukcesem, tzn. zawarli określone kontrakty – twierdzi Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, koordynatorka Projektu.
Zdaniem wiceszefowej PAIiIZ, dzięki programowi udało się wyodrębnić kilka mocnych branż, które zwróciły szczególną uwagę kontrahentów i potencjalnych inwestorów. Poskutkowało to choćby większym niż wcześniej udziałem eksportu w łącznej wartości sprzedaży polskich przedsiębiorstw, biorących udział w projekcie. Do podpisania umowy o współpracy z kontrahentem z zagranicy dochodziło nieraz w kilka tygodni po targach czy misji zagranicznej.
– W przypadku inwestycji ten proces jest dłuższy, bo tu mówimy o roku, dwóch, nawet trzech – zastrzega Bożena Czaja w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Tak było w przypadku porozumienia kapitałowego lubelskiej firmy doradczej Syntea z Aptech Limited z Indii. Rozmowy rozpoczęły się w 2010 roku po misji gospodarczej w Mumbaju, a zostały sfinalizowane na początku tego roku. W ich wyniku Syntea pozyskała na rozwój 1 mln dolarów.
– To jest pewna nowość, jeśli chodzi o średniej wielkości firmy z Polski Wschodniej – podkreśla Bożena Czaja. – Około 8-10 proc. udziałów w tej firmie objęli Hindusi, a projekty będą realizowane nie tylko w Polsce, ale głównie w Bułgarii i Rumunii.
Dotychczasowe sukcesy spowodowały, że 90 proc. biorących udział w projekcie firm zamierza w dalszym ciągu uczestniczyć w wydarzeniach promocyjnych. Tym bardziej, że – jak zapowiada wiceprezes Agencji – w II połowie programu będzie położony jeszcze większy nacisk na promocję przedsiębiorstw i zdobywanie bezpośrednich inwestycji.
– Z naszych obserwacji wynika, że promocja bezpośrednia, czyli udział w targach, promowanie naszych produktów, zresztą bardzo dobrych jakościowo, zdaje egzamin. To potem owocuje konkretnymi kontraktami – przekonuje Bożena Czaja.
PAIiIZ organizuje całą logistykę związaną z targami lub misją wyjazdową. W każdym takim wydarzeniu może wziąć udział 20 firm z Polski Wschodniej.
– Nabór jest otwarty, wszystko jest przejrzyste. Firmy muszą wypełnić specjalny kwestionariusz, muszą prowadzić działalność na terenie Polski Wschodniej – mówi koordynatorka projektu. – Organizujemy również część spedycyjną produktów, ponieważ podczas takich targów, jak w przypadku spożywki, dobrze jest umożliwić skosztowanie tych produktów.
Takie imprezy cieszą się szczególnym zainteresowaniem na rynkach azjatyckich.
– Podczas jednego z ostatnich, dużych wyjazdów targowych do Seulu zainteresowanie Koreańczyków polskim jedzeniem, mimo że kuchnie są bardzo różne od siebie, było imponujące – mówi wiceprezes. – Polskie słodycze i mięso zrobiły furorę.
Jak podkreśla Bożena Czaja, zmianie ulec mogą działania dla samorządu terytorialnego.
– Utrzymamy tylko misje studyjne i konferencje, na zasadzie pokazania samorządowcom dobrych praktyk z innych krajów. Tutaj nastąpi chyba pewne ograniczenie, bo widzimy, że jednak więcej środków i sił powinniśmy użyć dla firm i inwestycji. To jest klucz, który rozkręca każdy region i to tworzy miejsca pracy – mówi wiceszefowa PAIiIZ
We wrześniu ruszy kampania promocyjna, towarzysząca projektowi. Krótkie spoty reklamowe, promujące Wschód i firmy na nim operujące, pojawią się nie tylko w polskich mediach, ale i w pozostałych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Na lotniskach pojawią się billboardy.
– Firma, którą wyłonimy w drodze przetargu będzie organizowała nam konferencje prasowe przed targami i nagłaśniała polskie firmy, które będą brały udział w targach, m.in. w Waszyngtonie, Szanghaju i Korei – tłumaczy Czaja.
Koszt kampanii wyniesie około 12 mln zł.
Budżet Projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej do 2015 roku zamyka się w kwocie 86 mln zł. Projekt jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami: lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Promuje przede wszystkim strategiczne dla regionu branże m.in. spożywczą, drzewną i meblarską, lotniczą, chemiczną, OZE i turystykę biznesową.
Czytaj także
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-04-16: Szybko rośnie udział odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym. Potrzebne przyspieszenie w inwestycjach w sieci przesyłowe
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.