Mówi: | Bożena Czaja |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Program Polska Wschodnia: 3,5 tys. nowych miejsc pracy i 0,5 mld zł inwestycji
Inwestycje o wartości pół miliarda złotych i 3,5 tys. nowych miejsc pracy – to efekty trzech lat działania programu Polska Wschodnia. W ramach programu zorganizowano 80 imprez, na których zaprezentowało się ponad tysiąc firm z regionu. We wrześniu na zagranicznych rynkach rusza duża kampania promująca region.
Polska Wschodnia przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. W ostatnich latach w regionie ulokowały swoje inwestycje takie firmy, jak IKEA, MTU, Pilkington i Michelin oraz przedsiębiorstwa z sektora lotniczego (Dolina Lotnicza). Z podsumowania Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że działania promocyjne pozwoliły ich uczestnikom na zrealizowanie ok. 100 kontraktów.
– Ponad 70 proc. firm ocenia, że działania, które były przez nas realizowane, głównie targi i misje gospodarcze, skończyły się dla nich sukcesem, tzn. zawarli określone kontrakty – twierdzi Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, koordynatorka Projektu.
Zdaniem wiceszefowej PAIiIZ, dzięki programowi udało się wyodrębnić kilka mocnych branż, które zwróciły szczególną uwagę kontrahentów i potencjalnych inwestorów. Poskutkowało to choćby większym niż wcześniej udziałem eksportu w łącznej wartości sprzedaży polskich przedsiębiorstw, biorących udział w projekcie. Do podpisania umowy o współpracy z kontrahentem z zagranicy dochodziło nieraz w kilka tygodni po targach czy misji zagranicznej.
– W przypadku inwestycji ten proces jest dłuższy, bo tu mówimy o roku, dwóch, nawet trzech – zastrzega Bożena Czaja w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Tak było w przypadku porozumienia kapitałowego lubelskiej firmy doradczej Syntea z Aptech Limited z Indii. Rozmowy rozpoczęły się w 2010 roku po misji gospodarczej w Mumbaju, a zostały sfinalizowane na początku tego roku. W ich wyniku Syntea pozyskała na rozwój 1 mln dolarów.
– To jest pewna nowość, jeśli chodzi o średniej wielkości firmy z Polski Wschodniej – podkreśla Bożena Czaja. – Około 8-10 proc. udziałów w tej firmie objęli Hindusi, a projekty będą realizowane nie tylko w Polsce, ale głównie w Bułgarii i Rumunii.
Dotychczasowe sukcesy spowodowały, że 90 proc. biorących udział w projekcie firm zamierza w dalszym ciągu uczestniczyć w wydarzeniach promocyjnych. Tym bardziej, że – jak zapowiada wiceprezes Agencji – w II połowie programu będzie położony jeszcze większy nacisk na promocję przedsiębiorstw i zdobywanie bezpośrednich inwestycji.
– Z naszych obserwacji wynika, że promocja bezpośrednia, czyli udział w targach, promowanie naszych produktów, zresztą bardzo dobrych jakościowo, zdaje egzamin. To potem owocuje konkretnymi kontraktami – przekonuje Bożena Czaja.
PAIiIZ organizuje całą logistykę związaną z targami lub misją wyjazdową. W każdym takim wydarzeniu może wziąć udział 20 firm z Polski Wschodniej.
– Nabór jest otwarty, wszystko jest przejrzyste. Firmy muszą wypełnić specjalny kwestionariusz, muszą prowadzić działalność na terenie Polski Wschodniej – mówi koordynatorka projektu. – Organizujemy również część spedycyjną produktów, ponieważ podczas takich targów, jak w przypadku spożywki, dobrze jest umożliwić skosztowanie tych produktów.
Takie imprezy cieszą się szczególnym zainteresowaniem na rynkach azjatyckich.
– Podczas jednego z ostatnich, dużych wyjazdów targowych do Seulu zainteresowanie Koreańczyków polskim jedzeniem, mimo że kuchnie są bardzo różne od siebie, było imponujące – mówi wiceprezes. – Polskie słodycze i mięso zrobiły furorę.
Jak podkreśla Bożena Czaja, zmianie ulec mogą działania dla samorządu terytorialnego.
– Utrzymamy tylko misje studyjne i konferencje, na zasadzie pokazania samorządowcom dobrych praktyk z innych krajów. Tutaj nastąpi chyba pewne ograniczenie, bo widzimy, że jednak więcej środków i sił powinniśmy użyć dla firm i inwestycji. To jest klucz, który rozkręca każdy region i to tworzy miejsca pracy – mówi wiceszefowa PAIiIZ
We wrześniu ruszy kampania promocyjna, towarzysząca projektowi. Krótkie spoty reklamowe, promujące Wschód i firmy na nim operujące, pojawią się nie tylko w polskich mediach, ale i w pozostałych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Na lotniskach pojawią się billboardy.
– Firma, którą wyłonimy w drodze przetargu będzie organizowała nam konferencje prasowe przed targami i nagłaśniała polskie firmy, które będą brały udział w targach, m.in. w Waszyngtonie, Szanghaju i Korei – tłumaczy Czaja.
Koszt kampanii wyniesie około 12 mln zł.
Budżet Projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej do 2015 roku zamyka się w kwocie 86 mln zł. Projekt jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami: lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Promuje przede wszystkim strategiczne dla regionu branże m.in. spożywczą, drzewną i meblarską, lotniczą, chemiczną, OZE i turystykę biznesową.
Czytaj także
- 2025-03-13: Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.