Newsy

Program Polska Wschodnia: 3,5 tys. nowych miejsc pracy i 0,5 mld zł inwestycji

2012-08-02  |  06:40
Mówi:Bożena Czaja
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Inwestycje o wartości pół miliarda złotych i 3,5 tys. nowych miejsc pracy – to efekty trzech lat działania programu Polska Wschodnia. W ramach programu zorganizowano 80 imprez, na których zaprezentowało się ponad tysiąc firm z regionu. We wrześniu na zagranicznych rynkach rusza duża kampania promująca region.

    Polska Wschodnia przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. W ostatnich latach w regionie ulokowały swoje inwestycje takie firmy, jak IKEA, MTU, Pilkington i Michelin oraz przedsiębiorstwa z sektora lotniczego (Dolina Lotnicza). Z podsumowania Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że działania promocyjne pozwoliły ich uczestnikom na zrealizowanie ok. 100 kontraktów.

     – Ponad 70 proc. firm ocenia, że działania, które były przez nas realizowane, głównie targi i misje gospodarcze, skończyły się dla nich sukcesem, tzn. zawarli określone kontrakty – twierdzi Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, koordynatorka Projektu.

    Zdaniem  wiceszefowej PAIiIZ, dzięki programowi udało się wyodrębnić kilka  mocnych branż, które zwróciły szczególną uwagę kontrahentów i potencjalnych inwestorów. Poskutkowało to choćby większym niż wcześniej udziałem eksportu w łącznej wartości sprzedaży polskich przedsiębiorstw, biorących udział w  projekcie. Do podpisania umowy o współpracy z kontrahentem z zagranicy dochodziło nieraz w kilka tygodni po targach czy misji zagranicznej.

     – W przypadku inwestycji ten proces jest dłuższy, bo tu mówimy o roku, dwóch, nawet trzech – zastrzega Bożena Czaja w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Tak było w przypadku porozumienia kapitałowego lubelskiej firmy doradczej Syntea z Aptech Limited z Indii. Rozmowy rozpoczęły się w 2010 roku po misji gospodarczej w Mumbaju, a zostały sfinalizowane na początku tego roku. W ich wyniku Syntea pozyskała na rozwój 1 mln dolarów.

     – To jest pewna nowość, jeśli chodzi o średniej wielkości firmy z Polski Wschodniej – podkreśla Bożena Czaja. – Około 8-10 proc. udziałów w tej firmie objęli Hindusi, a projekty będą realizowane nie tylko w Polsce, ale głównie w Bułgarii i Rumunii.

    Dotychczasowe sukcesy spowodowały, że 90 proc. biorących udział w projekcie firm zamierza w dalszym ciągu uczestniczyć w wydarzeniach promocyjnych. Tym bardziej, że – jak zapowiada wiceprezes Agencji – w II połowie programu będzie położony jeszcze większy nacisk na promocję przedsiębiorstw i zdobywanie bezpośrednich inwestycji.

     – Z naszych obserwacji wynika, że promocja bezpośrednia, czyli udział w  targach, promowanie naszych produktów, zresztą bardzo dobrych jakościowo, zdaje egzamin. To potem owocuje konkretnymi kontraktami – przekonuje Bożena Czaja.

    PAIiIZ organizuje całą logistykę związaną z targami lub misją wyjazdową. W każdym takim wydarzeniu może wziąć udział 20 firm z Polski Wschodniej.

     – Nabór jest otwarty, wszystko jest przejrzyste. Firmy muszą wypełnić specjalny kwestionariusz, muszą prowadzić działalność na terenie Polski Wschodniej – mówi koordynatorka projektu. – Organizujemy również część spedycyjną produktów, ponieważ podczas takich targów, jak w przypadku spożywki, dobrze jest umożliwić skosztowanie tych produktów.

    Takie imprezy cieszą się szczególnym zainteresowaniem na rynkach azjatyckich. 

     – Podczas jednego z ostatnich, dużych wyjazdów targowych do Seulu zainteresowanie Koreańczyków polskim jedzeniem, mimo że kuchnie są bardzo różne od siebie, było imponujące – mówi wiceprezes. – Polskie słodycze i mięso zrobiły furorę.

    Jak podkreśla Bożena Czaja, zmianie ulec mogą działania dla samorządu terytorialnego.

     – Utrzymamy tylko misje studyjne i konferencje, na zasadzie pokazania samorządowcom dobrych praktyk z innych krajów. Tutaj nastąpi chyba pewne ograniczenie, bo widzimy, że jednak więcej środków i sił powinniśmy użyć dla firm i inwestycji. To jest klucz, który rozkręca każdy region i to tworzy miejsca pracy – mówi wiceszefowa PAIiIZ

    We wrześniu ruszy kampania promocyjna, towarzysząca projektowi. Krótkie spoty reklamowe, promujące Wschód i firmy na nim operujące, pojawią się nie tylko w polskich mediach, ale i w pozostałych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Na lotniskach pojawią się billboardy. 

     – Firma, którą wyłonimy w drodze przetargu będzie organizowała nam konferencje prasowe przed targami i nagłaśniała polskie firmy, które będą brały udział w targach, m.in. w Waszyngtonie, Szanghaju i Korei – tłumaczy Czaja.

    Koszt kampanii wyniesie około 12 mln zł.

    Budżet Projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej do 2015 roku zamyka się w kwocie 86 mln zł. Projekt jest realizowany przy współpracy z pięcioma województwami: lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Promuje przede wszystkim strategiczne dla regionu branże m.in. spożywczą, drzewną i meblarską, lotniczą, chemiczną, OZE i turystykę biznesową.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.