Newsy

Tauron przygotowuje się do stawiania elektrowni atomowej

2012-06-18  |  06:44
Mówi:Krzysztof Zawadzki
Funkcja:Wiceprezes Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych
Firma:Tauron
  • MP4

    Tauron już przygotowuje kadrę by wziąć udział w budowie elektrowni jądrowej w Polsce. Choć jednocześnie poddaje w wątpliwość, czy ten projekt zostanie zrealizowany z powodu braku wystarczających źródeł finansowania.

      Brak możliwości sfinansowania tego projektu może sprawić, że w ogóle nie wystartuje – uważa  Krzysztof Zawadzki, wiceprezes Tauronu i dodaje: – Będzie opłacalny pod warunkiem pojawienia się możliwości zagwarantowania sobie odpowiednich cen energii elektrycznej w przyszłości.

    A jak wyjaśnia, przy obecnych stawkach jest to mało prawdopodobne.

     – Przy takiej negatywnej perspektywie wzrostu cen energii w przyszłości, dzisiaj każdy z projektów ma niską stopę zwrotu – informuje Krzysztof Zawadzki.

    Mimo to, jak mówi wiceprezes, wydaje się, że atom musi nad Wisłą powstać.

     – Bez energetyki jądrowej w Polsce się nie obędzie. Będą musiały powstawać nowe bloki, ponieważ jest to uwarunkowane, i polityką klimatyczną państwa, starzeniem się starych bloków, i rosnącym popytem konsumpcyjnym na energię elektryczną w Polsce – tłumaczy Krzysztof Zawadzki.

    Dlatego też Grupa Tauron deklaruje możliwość uczestnictwa w projekcie atomowym. Jeszcze nie wiadomo, na czym konkretnie miałaby polegać rola spółki, najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada, że zostałaby współinwestorem.

     – Nie było konkretnych propozycji ze strony PGE, które miałyby być w jakiś sposób sformalizowane. My oczywiście deklarujemy możliwość uczestnictwa w takim projekcie. Budujemy kompetencje w naszej Grupie w zakresie możliwości uczestnictwa w tego typu projektach. Czekamy co pokaże przyszłość – mówi przedstawiciel Tauronu.

    Budowa elektrowni jądrowej może pochłonąć nawet 55 mld zł. Pierwszy z dwóch reaktorów o mocy do 3 tys. MW ma zostać postawiony do 2023 r. Za tę inwestycję odpowiada spółka energetyczna PGE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.