Newsy

Ukraińcy zakładają coraz więcej firm w Polsce. W 2023 roku powstało ich niewiele mniej niż w całym 2022 roku

2023-08-21  |  06:30
Mówi:Bogusława Rudecka
Funkcja:dyrektor Projektu Business for Ukraine Center
Firma:Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
  • MP4
  • Ukraińcy wciąż chętnie zakładają firmy w Polsce. W ciągu niespełna pięciu miesięcy 2023 roku powstało ich niewiele mniej niż w całym 2022 roku, ponad 13 tys. w porównaniu do niespełna 17,5 tys. Ukraińscy przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie związane z zakładaniem i prowadzeniem własnego biznesu i pozyskiwaniem środków publicznych.

    − Zainteresowanie ukraińskich firm wsparciem w Polsce jest ciągle na bardzo wysokim poziomie. Z naszej perspektywy wygląda na to, że pomimo pewnego opadnięcia trendu napływ ukraińskich firm do Polski wciąż się nie zmienia, jest ciągle na stałym poziomie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bogusława Rudecka, dyrektorka Business for Ukraine Center w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. – Jako Business for Ukraine Center w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy obsłużyliśmy już ponad 90 firm, które wspieramy w zakresie informacyjnym, doradczym, udostępniamy coworking space, czyli bezpłatne miejsca pracy, gdzie firmy mogą skorzystać w pierwszych miesiącach działania z darmowego miejsca, gdzie mogą przyjść i pracować. Organizujemy webinaria, wspieramy ich w wyszukiwaniu lokalizacji, a także podpowiadamy, jak skorzystać z instrumentów pomocy publicznej, które są w Polsce dostępne.

    Z danych szacunkowych Straży Granicznej wynika, że od początku zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę granicę z Polską przekroczyło 12 mln ukraińskich uchodźców. Przełożyło się to na liczbę działalności gospodarczych zakładanych przez Ukraińców. W 2022 roku według danych Info Credit w 2022 roku Ukraińcy założyli w Polsce 17 457 działalności gospodarczych. Zdecydowane ożywienie w zakresie zakładania firm przez obywateli Ukrainy przyniósł rok 2023. Tylko od 1 stycznia do 29 maja 2023 roku zarejestrowano 13 117 takich działalności. Aktywnych we wskazanym okresie pozostało 11 694 z nich – 421 zostało zawieszonych, a 170 wykreślonych. Wyłącznie w formie spółki działało 51 przedsiębiorstw, a trzy wraz z końcem wskazanego okresu oczekiwały na rozpoczęcie działalności.

    Z pomocy w naszym centrum najczęściej korzystają firmy z branży IT, drugim takim najważniejszym sektorem jest handel, a także przetwórstwo i produkcja żywności. Obsługujemy zarówno firmy bardzo duże, z dużym kapitałem, z dużymi nakładami inwestycyjnymi, ale obserwujemy, że jest także pewne zainteresowanie wśród jednoosobowych działalności gospodarczych – wskazuje Bogusława Rudecka. – Główne potrzeby ukraińskich firm koncentrują się na aspekcie informacyjnym, firmy chcą wiedzieć, gdzie mają się udać z danymi problemami, gdzie mają załatwić konkretną sprawę, jak mają założyć działalność gospodarczą, jaka forma działalności gospodarczej będzie dla nich najbardziej korzystna.

    Od początku roku 2023 do 29 maja włącznie najczęściej wskazywanymi przez firmy zakładane przez obywateli Ukrainy głównymi kodami PKD były: działalność związana z oprogramowaniem (2100 razy), fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne (1461), wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (817), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (549), transport drogowy towarów (453), wykonywanie instalacji elektrycznych (442), obróbka mechaniczna elementów metalowych (365), restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (335), sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (315) i pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (291).

    Możliwości rozwoju polskiego i ukraińskiego biznesu jest bardzo wiele, my oddolnie usiłujemy budować relacje pomiędzy firmami z Polski i z Ukrainy. Możliwości współpracy w dzisiejszej Ukrainie, która jest ogarnięta wojną, jest zrujnowana, to jest szeroki wachlarz, począwszy od inicjatyw budowlanych po produkcyjne – tłumaczy dyrektorka Business for Ukraine Center w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Polskie firmy mogą śmiało rozbudowywać swoją infrastrukturę, jeśli chodzi o przetwórstwo żywności na Ukrainie, polskie firmy budowlane, zarówno w segmencie budowlanym, jak i liniowym, mogą na pewno śmiało wkraczać na Ukrainę i próbować swoich sił.

    W 2023 roku (do 29 maja włącznie) Ukraińcy chętnie rejestrowali swoje działalności w obrębie największych polskich metropolii. 2500 firm powstało w Warszawie, 1549 w Krakowie, 1386 we Wrocławiu, 665 w Gdańsku, 591 w Poznaniu, 472 w Szczecinie i 350 w Łodzi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.