Newsy

W centrum Warszawy powstaje coraz mniej biur. To może oznaczać ograniczony wybór od końca przyszłego roku

2022-05-27  |  06:25
Mówi:Agnieszka Giermakowska
Funkcja:dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa
Firma:Newmark Polska Sp. z o.o.
  • MP4
  • – W ostatnich dwóch latach najemcy powierzchni biurowych decydowali się przeważnie na renegocjacje umów, ale w I kwartale br. widzimy już odwrócenie tego trendu na rzecz nowych umów, w tym przednajmów i ekspansji – mówi Agnieszka Giermakowska z Newmark Polska. Pierwsze trzy miesiące tego roku na rynku biurowym, zwłaszcza w regionach, charakteryzowały się stabilnym popytem, a także wysokim poziomem nowej podaży. Wyraźnie mniej biur powstaje jednak w centrum Warszawy, co może oznaczać, że od końca przyszłego roku najemcy będą mieli ograniczony wybór. Luka podażowa może potrwać do 2025 roku, co może być szansą dla stołecznych lokalizacji poza centrum.

    – Pierwszy kwartał br. rozpoczął się optymistycznie, na rynku podpisano prawie 430 tys. mkw. nowych umów najmu, z czego ok. 65 proc. przypadło na Warszawę. Widzimy więc zdecydowane zwiększenie decyzyjności najemców. Łącznie odnotowaliśmy sześć umów o powierzchni powyżej 10 tys. mkw. każda, w tym dwie przekraczające 30 tys. mkw. – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Giermakowska, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w Newmark Polska.

    Jak wskazuje, w całej Polsce buduje się w tej chwili relatywnie dość dużo biur. Na koniec I kwartału br. nowa podaż wyniosła ok. 330 tys. mkw., z czego ponad 100 tys. przypadło na Katowice. Z kolei w budowie pozostawało ponad 800 tys. mkw., z czego 30 proc. przypadało na Warszawę.

    – W stolicy obserwujemy jednak duże zmniejszenie wolumenu powierzchni biurowej w budowie. Już od końca 2023 roku możemy spodziewać się w Warszawie luki podażowej, która wystąpi przede wszystkim w centralnych lokalizacjach i utrzyma się nawet do początku 2025 roku. To może być jednak szansa dla pozacentralnych lokalizacji, takich jak np. Służewiec – mówi ekspertka.

    Dobrze wypadają też regiony. Według raportu „Office Occupier – Rynek biurowy w regionach”, opracowanego przez Newmark Polska, I kwartał br. na rynkach regionalnych charakteryzował się wysokim poziomem nowej podaży. Deweloperzy dostarczyli w tym czasie ponad 243,5 tys. mkw. nowych biur, co jest jednym z najwyższych wyników w historii, a całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej na ośmiu największych rynkach regionalnych (Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice, Poznań, Łódź, Lublin, Szczecin) wyniosły na koniec marca br. ponad 6,27 mln mkw.

    Dwa największe rynki regionalne to Kraków i Wrocław, których zasoby powierzchni biurowej przekroczyły próg 1 mln mkw. W tym roku prawdopodobnie dołączy do nich także Trójmiasto, gdzie na koniec I kwartału br. było już ponad 992 tys. mkw. biur.

    W regionach na stabilnym, dość wysokim poziomie utrzymuje się też popyt. Wrocław i Kraków niezmiennie cieszą się największym zainteresowaniem, natomiast Katowice w tym kwartale zajęły pod tym względem zaszczytne trzecie miejsce – mówi dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w Newmark Polska.

    Na rynkach regionalnych całkowity popyt zarejestrowany w I kwartale br. sięgnął prawie 153,5 tys. mkw., co oznacza wzrost aż o 57 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

    Newmark zauważa jednak, że w pierwszych trzech miesiącach zmniejszył się wolumen powierzchni w budowie – o 25 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2021 roku, choć aktywność deweloperów na rynkach regionalnych wciąż utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie. Na koniec marca br. na rynkach regionalnych w budowie było prawie 550 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej, z czego 20 proc. było zabezpieczone umowami przednajmu.

    Obserwujemy obecnie presję na wzrost czynszów i dotyczy to zwłaszcza najlepszych budynków oraz lokalizacji oferujących ograniczoną dostępność powierzchni biurowej – mówi Agnieszka Giermakowska. – Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na panującą w tej chwili niepewność w II kwartale br. możemy spodziewać się większej ostrożności ze strony wszystkich uczestników rynku biurowego.

    Ekspertka Newmark Polska zauważa, że dwa lata pandemii COVID-19 zmieniły funkcję biur, które z przestrzeni służących stricte do pracy stały się miejscem utrzymywania kontaktów społecznych i integracji pracowników, a firmy zaczęły przykładać większą wagę do dobrego samopoczucia zespołów. Dlatego wiele przedsiębiorstw testuje w tej chwili nowe rozwiązania, jak np. wydzielone strefy ciszy, osobne przestrzenie biurowe do pracy grupowej czy nawet mobilne stanowiska pracy. Do biura w coraz większym stopniu wkracza też technologia i automatyzacja.

    Biuro staje się też jednym z głównych narzędzi służących procesom rekrutacyjnym i utrzymywaniu talentów w firmie. Dobrze urządzone biuro wzmacnia identyfikację pracowników z firmą, co przyczynia się do mniejszej rotacji – mówi ekspertka Newmark Polska.

    Wywołana pandemią zmiana modelu pracy – tzn. upowszechnienie pracy zdalnej i hybrydowej – spowodowała też, że najemcy przywiązują coraz większą wagę do elastyczności.

    – Praca hybrydowa przyczyniła się do pewnej rewolucji tego, jak myślimy o pracy. W tej chwili nie jest to już siedzenie w biurze od 9.00 do 17.00. Coraz większy nacisk jest stawiany na zadaniowość, coraz więcej pracodawców stosuje już system tzw. trzy plus dwa, czyli trzy dni pracujemy w biurze, a dwa dni w domu. Można się spodziewać, że do takiego systemu bądź innych rozwiązań w podobnym stylu będzie dostosowywać się coraz więcej pracodawców – mówi Agnieszka Giermakowska.

    Potrzeba elastyczności powoduje także wzrost zainteresowania coworkami, czyli współdzielonymi powierzchniami biurowymi, i to zarówno ze strony osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i korporacji.

    – Obłożenie w takich konceptach na chwilę obecną waha się od 70 do 90 proc., w zależności od lokalizacji. Natomiast są też takie koncepty, które to obłożenie mają na poziomie 100 proc. mówi ekspertka Newmark Polska.

    Od kilku lat niezmiennie ważnym trendem na rynku biurowym jest też ekologia i rosnący nacisk na rozwiązania prośrodowiskowe. Zielone biura stały się już niemalże standardem, którego oczekują sami pracownicy. Zastosowanie takich rozwiązań ma jednak również wymierny aspekt ekonomiczny.

    Najemcy, którzy decydują się na wynajęcie powierzchni biurowej w zielonym budynku, wiedzą, że on zaoferuje im różnego typu rozwiązania, które pozwolą na wymierne oszczędności, szczególnie jeżeli chodzi o koszty eksploatacyjne, które są w tej chwili dla firm dużym obciążeniem. Z drugiej strony firmy – szczególnie globalne korporacje – mają własne cele środowiskowe i klimatyczne i bardzo często certyfikują swoją powierzchnię biurową, edukują pracowników, stosują zaawansowane technologie czy też nowoczesne systemy zarządzania. Wszystko po to, aby zmniejszyć swój ślad węglowy – mówi Agnieszka Giermakowska. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.